Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
raol

Bästa klet för att fästa ekolodsgivare på insidan skrovet?

Rekommendera Poster

Sakta men säkert får jag prylarna på plats i båten. Köpte en plotter/ekolod-kombo (Lowrance Hook 4) under vintern, och har nu kört med plottern de två senaste helgerna. I slutet av söndagens tur plockade jag fram ekolodsgivaren också, och tejpade fast med silvertejp på en bit träregel och sen tejpade jag fast alltihop i vinkel på änden av båtshaken, som jag sen surrade fast på ena sidan av aktern. Det funkade fint, men var naturligtvis bara tänkt för att testa funktionen. Jag har tidigare i år testat med givaren inne i båten, med givaren i en vattenfylld plastpåse, och även där funkade det bra. Så på den platsen, i bakkanten av förpiken, har jag tänkt montera den mer permanent.

Frågan är bara hur jag bäst gör det. Det är ett trångt utrymme, mellan en gammal ekolodsgivare som är monterad i genomföring, och en riktigt sliten genomföring och slang för avlopp till en toalett som är bortmonterad sen länge. Jag kommer inte åt att plasta fast nåt rör att montera den i, åtminstone inte förrän jag haft uppe båten för att ta bort genomföringarna och plasta igen. Så nu är frågan vad jag använder för att bäst fästa givaren mot skrovets insida. Har läst att många fäster med epoxy, men jag är lite orolig för att det blir för permanent... Jag ska ju inom kort (i höst, hoppas jag) "renovera" hela det lilla utrymme där givaren ska sitta, så då måste den tas bort. Vad finns det för alternativ som funkar över sommaren, utan att mer än marginellt försämra ekolodets funktion. Det jag är ute efter är en bra djupindikering och möjlighet att se bottenhårdhet (baserat på ekots styrka och eventuella dubbelreflektioner på mindre djup). Jag behöver inte veta om det är 80 eller 150 m djupt, utan jag är nöjd med en pålitlig djupindikering på djup under ca 30-40 meter.

Platsen jag ska montera den på är inte helt jämn och slät, utan lite oregelbunden. Så jag gissar att "kletet" behöver vara 3-5 mm tjockt som mest.

Givaren är en akterspegelsgivare som är formad lite som en avsnoppad hård tvål, med en slät och plan undersida av plast. Som på bilden här:
ekogiv.jpg.c32cf761ddfd3385f8677b0121c9d9d3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte epoxi, skulle det inte funka så är det bara köpa ny givare. Jag skulle ta silikon, då går det att ta bort och göra rent i höst. En liten tub borde räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. "Silikon" är lite för brett begrepp för mig. Kan inte mycket om sånt. Nåt specifikt märke/"modell" som du kan rekommendera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naae, du ska ju göra ett plastarbete där senare, då vill du inte ha silikonrester i närheten. Det bäddar för problem då silikonet är mycket svårt att få bort helt och inget vill fästa på det sen. 

Ta nån silikonfri sikagucka istället. Vad heter nu den "vanliga".... 921 tror jag, lim/fog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

291i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att det inte finns någon luftbubbla i "smeten".

Jag klistrade en glasslåda (utan botten) mot skrovet, där givaren "bäddades in" / fixerades, i skumplast.

Ingen skumplast under givaren.

Fyllde på med vatten och på med locket

Fungerar ok.

Vilken vätska som helst funkar.

Fördel vatten, billigt.

Nackdel, kan dunsta, frysrisk på vintern.

Givaren bör monteras på den sidan där propellern går nedåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad propellern sju meter längre bak har med det att göra är jag inte med på. :) Oavsett så kommer givaren att hamna mitt i båten, eller möjligen ett par centimeter åt styrbord.

Inte plats till nån plastlåda eller rör just nu. Det kanske det blir efter att jag tagit bort skrotet som sitter där nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Vad propellern sju meter längre bak har med det att göra är jag inte med på. :) Oavsett så kommer givaren att hamna mitt i båten, eller möjligen ett par centimeter åt styrbord.

Inte plats till nån plastlåda eller rör just nu. Det kanske det blir efter att jag tagit bort skrotet som sitter där nu.

Epoxi borde funka då du kan fläka loss givaren från det och epoxin blir kvar.

Du kan ta såndär som är som modellera. Bara blanda väl å trycka dit. Då håller den sig på plats under härdning.. klart!

Vill du ha nåt elastiskt kan du ta vilken msp som helst, gärna trögflytande.. elle pu.. typ samma men avger isocyanat vid härdning och termisk nedbrytning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min gamla Nimbus kletade jag fast givaren på skrovets insida, i förskeppet, i valfri marintärtningsmassa, det blev sikaflex, utan luftbubblor. Det fungerade väldigt bra, tills jag bytte ut stävskenan av aluminium (på utsidan), till en av rostfritt stål, det gillade inte ekolodet, så givaren fick flyttas, så tänk på det också om du har stävskena. Men det är kanske bogpropellerns rotationsriktning Lasse tänker på....?<_<

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen stävskena, men till stäven är det ändå halvannan meter, skulle jag tro. Ingen bogpropeller heller - utombordare är ett bra substitut! :)


Men då försöker jag med Sikaflex-nånting då. Kanske försöker jag slipa nån millimeter ner för att få en planare yta först.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Det bäddar för problem då silikonet är mycket svårt att få bort helt och inget vill fästa på det sen. 

Det där är en skröna. Vissa typer kan ge fiskögon i lack men det är något helt annat. Jag har plastat på mängder av ställen där det varit silikon, typiskt bordsgenomföringar.  Väldigt enkelt att tvätta bort med "silikonrengörare" (citronsyra).

Fördelen är att silikon inte limmar speciellt bra så det är enkelt att riva bort givaren när det behövs. Msp eller pu limmar hårdare.

Förresten så behöver inte ett plaströr plastas fast, det går utmärkt att limma tex en bit avloppsrör med valfritt klet.

DENNA använder jag gärna så slipper jag svära över ihoptorkade tuber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...