Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lindfors9

Fästa åkring i båten.

Rekommendera Poster

Hej, jag har dragit ring ett par gånger de 3 åren och det har inte varit något problem över huvud taget. Men nu tycker jag mig se en spricka på ca 1cm i gelcoaten vid den ena pollaren där jag fäster ringen (sprickan kan bero på något annat). Jag har nu börjat undra om man ska fästa ringen i de två öglorna som sitter i aktern.

 

Är plasten tillräckligt tjock där pollaren sitter eller finns det risk att man drar sönder båten när man drar ringen?

 

Båten jag har är en Observer dc 17 från 1983 som helrenoverades 2015. Båten har stora likheter med Marieholms Concorde. 

 

Jag är mycket tacksam för alla svar!

Fabian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sprickor i gelcoat betyder oftast att glasfibern under har flexat, vilken den gör vid (högre) belastning. Gelcoat/toppcoat flexar inte i samma utsträckning .. Och du får små sprickor. Oftast helt ofarliga. Dock viktigt att kolla så flexet inte har varit så stort att även glasfibern har skadats. I så fall måste skadan repareras. Skulle du av kosmetiska skäl åtgärda sprickan, så ta en dremel och slipa ur ett V liknande spår som du sedan spacklar. 

Redigerad av BerraS
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för svaret! Skönt att det förmodligen inte var något värre. Jag ska ner och ta en titt på glasfibern nu och ta reda på hur det ligger till med den.

 

Sprickan syns inte förrän man kommer kanske en halvmeter ifrån den med huvudet och inte så stor så jag tror inte det är något fara ännu. Man känner den knappt när man drar fingret över. Men om det fortsätter så gör jag som du rekommenderade, tack så mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla under hur pollaren är monterad. Kanske bara är små brickor. isf bör du sätta större brickor / plåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

jag hade ett litet annat problem än dig fast med samma (förhoppningsvis) lösning. Jag hade problemet att linan kom för långt ner. Så jag skaffade ett skot, en tamp som jag gjorde 2 öglor i varje sida. Fäste dessa i knaparna i aktern och lät skotet rulla fritt längs tampen. Detta funkar riktigt bra :)

 

/ Oscar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...