Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nim26

Voltmätare

Rekommendera Poster

Jag får ett lågt värde på min Voltmätare i båtens panel som är för underhålls sidan,

Kan det bero på att den får plus från en av vipp strömbrytarna på panelen?

jag tänker om det blir spänningsfall på lång kabeldragning osv.

när voltmätaren precis tar sig över 12 så mäter jag på batteriet 12,7!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår förra båt hade vi samma problem. Olika ström kom ur olika 12V-uttag, och mätaren visade fel på instrumentpanelen.

Gammal båt och ärgade kontakter med stor sannolikhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker jag dumt om jag drar en kabel direkt från UH batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall blir alltid i proportion till strömstyrkan givet ett visst värde på kabelresistansen!
Eftersom en voltmeter i sig bara kräver en ytte-pytteliten strömstyrka så uppkommer normalt inget spänningsfall i dess egna strömförsörjning.
(Men det är klart, har du 10 eller 100 kiloohm (10000 eller 100000 ohm) i kabeln p.g.a. ärg så kan det bli problem ändå.)

Fråga: Har du en modern digital* voltmeter, eller ett äldre analog med visare längs en skala?
Moderna digitala visar ofta för höga** voltvärden ifall dess matnings-spänning saggar.
Äldre analoga däremot behöver ingen särskild matningsspänning alls utan stjäl sin energi från mätobjektet.


Din idé att eventuellt försörja voltmetern med en direkt-pluskabel från båtens förbrukningsbatteri är av flera goda skäl inte särskilt bra, så glöm helst den.

*)Menar alltså en sån där supervanlig med sina smått fyrkantiga segmentsiffror. I så fall är den garanterat "digital". (Digitala instrument med visare längs en skala kan nog också förekomma av estetiska `vintage-skäl´, men rimligen aldrig klassiskt analoga med siffror.)
**) Beror f.ö. på att de måste ha en inre noga definierad referensspänning att jämföra mätobjektets med. Ifall matningsspänningen saggar (inbyggda batteriet slut vad gäller multimetrar) så drabbas referensen först, de strömsnåla siffrorna orkar tyvärr fortfarande `tändas´ och felvisa. Instrumentet som då har för låg referensspänning gör alltså sin jämförelse och tror/visar för hög spänning som mätresultat.)      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan mäta spänningsfallet på misstänkta ställen genom att sätta multimetern på båda polerna på till exempel en strömbrytare, då den är påslagen. Det som visas på voltmätaren är spänningsfallet, och det skall ju vara så nära noll som möjligt.  Mätarens inställning kan ju var på till exempel två Volt, så får du med de flesta mätare resultat med två decimaler.

 

Mät alltså från matningen på strömbrytaren, till utgången. från plus till plus, då får du spänningsfallet som resultat.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Kronvik:

Du kan mäta spänningsfallet på misstänkta ställen genom att sätta multimetern på båda polerna på till exempel en strömbrytare, då den är påslagen. Det som visas på voltmätaren är spänningsfallet, och det skall ju vara så nära noll som möjligt.  Mätarens inställning kan ju var på till exempel två Volt, så får du med de flesta mätare resultat med två decimaler.

 

Mät alltså från matningen på strömbrytaren, till utgången. från plus till plus, då får du spänningsfallet som resultat.

jag får nog kolla lite o höra av mig till dig tror jag:)

Har ju fortfarande inte fått svar om det går o dra en kabel från +pol på batt till Volt mätaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst kan du dra en kabel från pluspolen,men en strömbrytare måste du ha,och säkring vid batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

jag får nog kolla lite o höra av mig till dig tror jag:)

Har ju fortfarande inte fått svar om det går o dra en kabel från +pol på batt till Volt mätaren

Klart att du kan, men koppla den med en liten hängsäkring (1A räcker gott och väl) efter huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren, så stängs voltmetern av samtidigt som du slår ifrån huvudströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att du kan, men du mörkar ju eventuellt ett problem på det sättet.

Du har ju voltmetern för att veta, och nu eftersom den verkar vara inkopplad vid panelen så har den råkat avslöja ett rejält spänningsfall från batteriet till panelen. För att få voltmetern att visa rätt är det bättre att rätta till det riktiga felet än att göra det osynligt.

 

Men först - mät med samma instrument som du läser 12,7V på batterierna även direkt vid panelvoltmeterns plus och minus så du vet att visad spänning på panelmätaren stämmer med verklig. Det är inte alltid de visar speciellt rätt, och ibland finns t.o.m. en justerskruv (potentiometer).

I synnerhet om voltmetern visar 12,0V när du har 12,7V utan någon last (=lampa tänd o.s.v.) är det skumt. Som redan nämnts kan inte spänningsfall uppstå om det inte flyter någon ström, och om redan instrumentets låga egenförbrukning ger hela 0,7V lär du ha allvarliga fel i elsystemet. T ex fel på vippströmbrytaren (spänningsmät över den som redan nämnts).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill troligen inte ha Voltmätaren kopplad direkt på + polen heller, den skall ju inte fungera då allt är avstängt i båten, den har ju en liten förbrukning i sig, och det vill man inte ha då båten står.

Annars har IngemarE en bra point i det han säger:  Reparera felet, inte bara symtomet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

den har ju en liten förbrukning i sig, och det vill man inte ha då båten står.

En LCD-voltmeter drar mindre än batteriernas självurladdning. Den kan vara inkopplad för jämnan och vara kopplad direkt på batteriet. Det är också praktiskt att direkt kunna se batterispänningen när man kommer ombord.

Sen ska man självklart åtgärda spänningsfallet till panelen. Men ska väl inte ha en voltmeter för att övervaka ett spänningsfall som inte ska finnas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade självklart inte att man skulle mäta spänningsfallet så man skulle veta hur mycket det är, utan för att hitta felet så att man kan åtgärda det. 

Har du diverse LCD voltmätare och annat som inte drar just nånting kopplat direkt på batteriet, så är det ju snart ingen idé med huvudströmbrytaren. Jag skulle inte rekommendera en voltmätare direkt på pluspolen på batteriet, hellre på andra sidan huvudströmbrytaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Har du diverse LCD voltmätare och annat som inte drar just nånting kopplat direkt på batteriet, så är det ju snart ingen idé med huvudströmbrytaren. Jag skulle inte rekommendera en voltmätare direkt på pluspolen på batteriet, hellre på andra sidan huvudströmbrytaren

Nu tillhör jag dem som inte förstår vitsen med att använda en batterifrånskiljare som huvudströmbrytare, Jag har klarat mig utan huvudströmbrytare både hemma och i båten i alla tider. Batterifrånskiljaren är en säkerhetsgrej som man bryter med när man ska jobba med systemet eller när det tex kommer rök från elsystemet. Den ska byta allt helst utan undantag. Undantag är larm och voltmeter eller tex NASA BM1. Många lägger länspumpen utanför och solpaneler mm. Då är det inte längre den säkerhetsdetalj det ska vara dessutom är det ingen brytare utan en frånskiljare.

Har man svårt att komma ihåg att släcka efter sig så kan man sätta in en extra huvudströmbrytare, oftast kallad senilbrytare. Är man smart och använder solregulatorns lastutgång så kan man använda den som senilbrytare.

NASA BM1 mfl är en bra pryl som alltid ska anslutas direkt på batteriet via en egen säkring. Anslut en LCD-voltmeter på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kontrast hör jag då till dem som definitivt vill ha av huvudströnbrytaren då jag lämnar båten. Jag vill inte ha spänning i mitt gamla elsystem (1979) då jag inte är på plats.

Detta är en smaksak, men troligen trots allt inte en diskussion som TS önskade.

Jag har alltid sett det som en god regel att aldrig ansluta förbrukare direkt på batteriet. Dessutom, som du säger, bhemac, har man ju inte någon batterifrånskiljare längre då heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Som kontrast hör jag då till dem som definitivt vill ha av huvudströnbrytaren då jag lämnar båten.

Inga solpaneler?

--

CE-reglerna säger att det ska finnas en frånskiljare men att larm och liknande kan anslutas före. Givetvis med säkring. NASA använder 1 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...