Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Petter10

Tar in lite vatten vid körning, men varifrån?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

I hamn är båten snustorr, tar inte in vatten någonstans ifrån. Efter körning har jag lite vatten i kölsvinet att ta ut. Motortempen är jämn och fin. Nivån i expansionskärlet ser intakt ut. Felsök är lite svårt när man är ensam vid körning...Har snabbt fällt upp motorluckan efter jag har lagt till, men har inte kunnat lokalisera varifrån vattnet kommer. Kanske märkt lite droppande i framkant på motorn där drivremmar sitter. Någon som har en idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tejpa hushålls/toa-papper runt kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi inte vad för maskin du har, men droppar i framkanten kommer ofta från impellern, när tätningen börjar bli dålig droppar det i "skvallerhålet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, skall absolut kolla det direkt! Är det tätningsringen som blir dålig? Vad är skvallerhålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motor gäller det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Petter10:

Stort tack, skall absolut kolla det direkt! Är det tätningsringen som blir dålig? Vad är skvallerhålet?

Ett hål mellan radialtätningarna på impellerpumpen som ska varna för att tätningarna börjar bli dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en AQAD40B är sjövattenfiltret ofta en källa till väta.

Kolla att lock och packning sitter rätt monterat.

Det behövs inte mycket för att ge 10-20 l i kölsvinet.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Wergis, skall absolut kolla det då jag har liknande motor!

Det är en TMD40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle vilja säga till 99% att det kommer ifrån sjövatten pumparna, de är något de sämsta som finns på VP motorerna! se till att byt snabbt gör så att allt möjligt börjar rosta om du håller till på västkusten! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att leta läckor är ett detektivarbete! Börjar misstänka att VP-verkstan som bytte min generator under semestern ifjol spände remmen lite för hårt och därmed tar den in lite vatten under körning. Stämmer också med ungefär när jag började märka vatteninträngningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

 

‎2018‎-‎05‎-‎30 vid 15:23 skrev danzo:

skulle vilja säga till 99% att det kommer ifrån sjövatten pumparna, de är något de sämsta som finns på VP motorerna! se till att byt snabbt gör så att allt möjligt börjar rosta om du håller till på västkusten! 

 

18 minuter sedan skrev Petter10:

Att leta läckor är ett detektivarbete! Börjar misstänka att VP-verkstan som bytte min generator under semestern ifjol spände remmen lite för hårt och därmed tar den in lite vatten under körning. Stämmer också med ungefär när jag började märka vatteninträngningen.

Visst, där har du säkerligen felet!

Vad ger ett smaktest? alltså har du smakat på vattnet?

Visserligen lättare att härleda "källan" om du har båten i västerhavet, då det smakar salt i så fall.

Men det kan smaka glykol, olja, diesel/bensin, eller .... gissa om septiktanken läcker...

Sedan kan det smaka dricksvatten om det som det brukar vara på fritidsbåtar, en läcka i färskvattensystemet, men då läcker det hela tiden, inte bara under motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckor i båtar är spännande...

Sedan vår båt var ny för oss tog det flera år av smakande, luktande, "papprande" och tätande innan det blev helt torrt.

 

Det var oftast torrt i kölsvinet, men ibland fick man torka upp lite vatten och vid enstaka tillfällen flöt konserverna som förvarades där runt i vatten.

 

Det var inte mycket läck och inte heller alltid. Ibland var det sötvatten, ibland saltvatten och ibland med oljedoft. Från början anades viss surhet ibland också.

 

Det sura hittade vi snabbt, batterilådorna var fastskruvade med denomgående skruvar så i hårt väder när lite batterisyra läckte ut kunde lite av den tränga ut ur någon låda.

 

Det söta hittade vi delvis ganska snart, läckage från blandaren i WC vid hård kryss med vinden in från styrbord. Då kom färskvattentanken högre än blandaren och vatten rann ut på bänkskivan och inte ner i handfatet beroende på lutningen. En kulventil löste detta.

 

Sedan läckte det vid de främre naparna när det regnade, det fixades också.

 

Men det fortsatte läcka sötvatten och vi kunde inte märka att det hade med regn att göra. Packningen i manluckan på tanken visade sig läcka när tanken var full och båten lutade.

 

Det salta kom från kölbultarna, lätt fixar men det hjälpte inte.

Det kom även från hävertbrytaren till kylvattnet, men inte alltid så det tog ett tag att komma på.

 

Sedan var det det oljiga och salta. Det läckaget upptäcktes först förra sommaren. En skruv i nedre roderinfästningen gick in genom skrovet. Detta vatten samlades och rann under motorbädden där oljesmaken tillkom.

 

Många bäckar små...

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattenläckor har jag haft många av i de senaste båtarna.

När det finns flera tappställen och vv-beredare blir det väldigt många slangkopplingar där det kan läcka. Oftast kryper slangen under slangklämman där det är som varmast på vv-beredarens utgång.

Det hände en gång att slangen lossnade helt och vatten sprutade ut från vv-beredaren rakt över generatorn, inte alls bra, men den klarade sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket talande beskrivningar Mackey och Ohm, känner igen en hel del av det där! (Lägg till läckage via relingslist, det hade jag på förra båten!) Det intressanta är att min septiktank läcker, konstaterat med karamellfärg... Nu är den dock tom, kanske någon rest tränger ut. Så mitt letande efter läckage problematiseras av en redan känd läcka!:) Dock går jag på lukt i det fallet, samt att det tar en viss väg ner i kölsvinet. När det gäller VV-beredaren kan jag mycket väl tänka mig att det också kan vara en bov, slangarna skall genast kollas vid tillfälle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...