Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
zippe

Val av laddregulator

Rekommendera Poster

Hej på er! Jag skulle behöva ha lite hjälp med val av laddnings regulator. Om jag minns rätt så är mina solcellespanel på 120W. Och när jag läser lite om regulatorer så står det om både 10 och 20 amp men jag vet inte vad solcellerna ger. 

Vad skulle ni rekommendera mig att välja? 

 

Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En panel på 120 W bör ha en regulator på minst 8A, tex denna.

Prisvärd och bra.

Dock är det en enkel modell, sk PWM, och det finns lite mer att få ut ur panelen om batteriet är mer urladdat om man väljer en MPPT-regulator och forumet brukar rekommendera EPEver, tex den här. Kostar dock lite mer.

Många regulatorer från EPEver (finns under lite olika namn) har också betydligt större inställningsmöjligheter så man kan anpassa laddkurvan efter batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att räkna ut hur många Ampere dina celler ger maximalt tar du bara antalet Watt genom Volten (120W/12V=10A)

 

Om nuvarande paneler ligger på 120W behöver du en regulator för 10A, men om du tror att det finns en chans att du utökar antalet solpaneler kan det vara värt att redan nu köpa en regulator som är typad för 20A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Arkstedt:

För att räkna ut hur många Ampere dina celler ger maximalt tar du bara antalet Watt genom Volten (120W/12V=10A)

 

Nja. Nästan rätt. Man brukar räkna med panelens uteffekt som ligger en del över de 12 V som du räknar med. Därför räcker en regulator på 8 A. 

Men jag håller helt med om att, om man funderar på fler paneler, det är bra att köpa större än nuvarande behov. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara angivet hur mycket solpaneler som får anslutas. Min regulator är på 20A men man får koppla max 260W paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...