Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Olleman82

Hur tänka med gummibåt till stora båten?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har en Bayliner 2855/285 idag och har hittills legat lågt med gummibåt då jag inte riktigt kunnat försvara den extra vikten. Nu börjar det ena barnet dock bli såpass stort att det efterfrågas lite mer aktiviteter när man är ute och då har det blivit aktuellt trots allt...

 

Så hur tänka då?

 

Gummitbåten ska ju rimligtvis inte vara längre än båten är bred eftersom den kommer få husera på badbryggan när vi kör. Vår båt är precis under 3m bred så 2.90 eller kanske 2.7m är nog lagom, eller?

 

Sen var det det här med motor...som jag ser det finns två alternativ:

 

1. Elmotor och bara mysköra i den absoluta närheten. Tryggt och säkert och elmotorn är både billig och mer eller mindre underhållsfri. 

2. Rejälare utombordare 6-9,9hk så att man får ytterligare en funktion: Möjligheten att åka ärenden, kanske köpa en glass etc 2-5 sjömil bort. Med mig och ett barn ombord ska ju båten rimligtvis plana med såpass stor motor.

 

Hur har andra resonnerat kring valet av gummibåt och motor? Jag vill verkligen hålla vikten nere framförallt för att jag tycker att båten redan idag är rätt trög på att nå planing med fulla tankar, familj samt semesterpackning ombord. Vilken totalvikt är rimlig att nå?

 

Jag tänker mig begagnat i första hand, något speciellt att tänka på där?

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rejäl motor kommer ungarna inte tröttna på lika fort.. plus att tråden får fart av det.. 👍👍

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och bränsle gör vi ju redan åt i mängder så det vore ju nästan inkonsekvent att välja elmotor för miljöns skull men något är trots allt tilltalande med en elmotor också...

 

Båten blir ju verkligen mer användbar med större motor men eftersom motorn måste tas bort från gummibåten så fort vi ska åka lite längre sträckor är det många lyft och att hantera 30 kg från badbrygga ner till gummibåt låter lite lurigt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Caribic410:

En rejäl motor kommer ungarna inte tröttna på lika fort.. plus att tråden får fart av det.. 👍👍

Ja man blir ju omåttligt populär som båtägande förälder då man låter barnen snurra runt hela kvällen i solnedgången med en gummibåt utrustad med traditionell bensindriven utombordare i naturhamnen.

Kör du båtens elverk och en sjysst stereo samtidigt så kommer nog gärna båtgrannarna på besök, utrustade med ålljuster, skarpslipade båtshakar och brandfacklor, det  kan bli ett rätt mysigt lynchparty.

 

Medan Peter laddar popcormmaskinen kan jag ju skriva hur jag tänkt.

 

Barnen var utflugna, mönstar bara på ibland, men det finns barnbarn...

Av en kompis köpte jag billigt en gummibåt med playwooddurk som var 2,60 lång, Nimbusen vi då hade var 2,40 bred, inte så bra. Gummibåten ställdes därför på högkant med sin akter mot badbryggan. Ingen sikt bakåt.... Jag hade redan en 2,5 hk fyrtaktare, utan backslag, rätt jobbigt. Motorn hängdes upp på därför avsett hållare på akterspegeln.

Gummibåt och motor togs bara med på långresan. En stor elektrisk luftpump som går på 230v fixades. Sista pumpningen görs med fotpump då den elektriska ger bra luftflöde men dåligt tryck.

 

Nya båten är en pråm med glasskiosk på, kallas även för "hyttbåt". Den är 3.10 bred, badbryggan är stor, lätt att stjälpa upp gummibåten och surra fast på denna. Men den är ändå ivägen då man skall lägga till och behöver gå ut på badbryggan och väldigt mycket ivägen då man skall bada.

Motorn hängs upp på glasskioskens... hyttens bakre gavel. Motorn väger 12,5 kg.

Förra säsongen fick inte gummibåten följa med....

Förra helgen tyckte frun att jag skulle köpa en lätt elektrisk utombordare, bra det att batteriet väger en del, samt skall laddas... men jag har överkapacitet på-el.

 

Playwood-durk är jobbigt, kanske är aluminumdurk eller uppblåsbar durk kanske är lättare att hantera.

Denna gummibåt har ingen sittbräda att sitta på när man skall ro, inte bra.

Motor utan friläge eller backslag är kasst. Med 2,5 hk gör båten 5,5 knop enligt GPS.

Min gummibåt går inte att släpa, den har inga bogseröglor på sidorna på pontonernas förliga del.

 

Så sittbräda, bogseröglor, ev bra durk eller RIB-skrov är bättre, förbrönningsmotorer i all ära, men dom för oväsen och är mindre miljövänliga. Elmotorer är svaga, men å andra sidan kan även rätt små barn hantera dem, batteriet skall laddas och väger en hel del när man skall lyfta ned det i gummibåten.

 

Vår gummibåt heter inoffeciellt "Barabara" (underbara uppblåsbara....).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så små båtar kan man lika gärna ro. Så slipper man lägga pengar på motor och drivmedel, plus att förvaring och hantering blir enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Olleman82:

Hej!

 

Vi har en Bayliner 2855/285 idag och har hittills legat lågt med gummibåt då jag inte riktigt kunnat försvara den extra vikten. Nu börjar det ena barnet dock bli såpass stort att det efterfrågas lite mer aktiviteter när man är ute och då har det blivit aktuellt trots allt...

 

Så hur tänka då?

 

Gummitbåten ska ju rimligtvis inte vara längre än båten är bred eftersom den kommer få husera på badbryggan när vi kör. Vår båt är precis under 3m bred så 2.90 eller kanske 2.7m är nog lagom, eller?

 

Sen var det det här med motor...som jag ser det finns två alternativ:

 

1. Elmotor och bara mysköra i den absoluta närheten. Tryggt och säkert och elmotorn är både billig och mer eller mindre underhållsfri. 

2. Rejälare utombordare 6-9,9hk så att man får ytterligare en funktion: Möjligheten att åka ärenden, kanske köpa en glass etc 2-5 sjömil bort. Med mig och ett barn ombord ska ju båten rimligtvis plana med såpass stor motor.

 

Hur har andra resonnerat kring valet av gummibåt och motor? Jag vill verkligen hålla vikten nere framförallt för att jag tycker att båten redan idag är rätt trög på att nå planing med fulla tankar, familj samt semesterpackning ombord. Vilken totalvikt är rimlig att nå?

 

Jag tänker mig begagnat i första hand, något speciellt att tänka på där?

 

,Olle

 

Har flera vanliga elmotorer men kostade nyliten på mig en Torqeedo 1003 med nya batteriet (915W) Det kommer jag aldrig att ångra även om det var dyrt, en helt annan sak än dessa "bilbatterimotorer"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Så små båtar kan man lika gärna ro. Så slipper man lägga pengar på motor och drivmedel, plus att förvaring och hantering blir enklare.

Oj vad barnen kommer älska att ro😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en YAM 265 med 5hk yamh den hade sittbräda och uppblåsbar durk.

2 sommrar släpa vi och lyfte sönder oss o sen såldes den på båtsemestern.

gummibåten som sådan är mycket bra, lagom stor osv, släpp ut lite luft i kölen så planar den lättare och går riktigt bra.

Jag monterade snapdaviser på badbryggan så att vi kunde fälla upp den på långsidan, 

motorn lyftes upp på ett fäste på pulpeten,

vårt barn var 11 när vi köpte och 13 när vi sålde och brydde sig inte så mycket om den,

det tips jag kan säga är att man skall köpa när barnen är yngre så kan det bli lite mer intresse över tid,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Quicksilver 270 med 6hk fyrtaktare.

Den planar med mig och dottern i. Uppskattar farten till 15knop och man kan hoppa på vågorna.

 

Det är ett jävla elände att montera och lyfta ur motorn vid ankomst/avfärd, att jag inte tappat motorn än förvånar mig.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant så sant, jag vill inte vara tråknegativ för det är ju lite kul med, hade man bara sluppit alla lyft och ytterligare en dimension vi angöring osv så,,,,,,

Om ni inte tänker att ja vi kan fiska , ligga på svaj o ha dingen in till land osv så är mitt råd att försöka flytta fokus till andra roliga saker, Hur stora är barnen?

liten bräda efter båt e kul, radiostyrt är kul, fiska kan vara kul osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja man blir ju omåttligt populär som båtägande förälder då man låter barnen snurra runt hela kvällen i solnedgången med en gummibåt utrustad med traditionell bensindriven utombordare i naturhamnen.

Kör du båtens elverk och en sjysst stereo samtidigt så kommer nog gärna båtgrannarna på besök, utrustade med ålljuster, skarpslipade båtshakar och brandfacklor, det  kan bli ett rätt mysigt lynchparty.

 

Medan Peter laddar popcormmaskinen kan jag ju skriva hur jag tänkt.

 

Barnen var utflugna, mönstar bara på ibland, men det finns barnbarn...

Av en kompis köpte jag billigt en gummibåt med playwooddurk som var 2,60 lång, Nimbusen vi då hade var 2,40 bred, inte så bra. Gummibåten ställdes därför på högkant med sin akter mot badbryggan. Ingen sikt bakåt.... Jag hade redan en 2,5 hk fyrtaktare, utan backslag, rätt jobbigt. Motorn hängdes upp på därför avsett hållare på akterspegeln.

Gummibåt och motor togs bara med på långresan. En stor elektrisk luftpump som går på 230v fixades. Sista pumpningen görs med fotpump då den elektriska ger bra luftflöde men dåligt tryck.

 

Nya båten är en pråm med glasskiosk på, kallas även för "hyttbåt". Den är 3.10 bred, badbryggan är stor, lätt att stjälpa upp gummibåten och surra fast på denna. Men den är ändå ivägen då man skall lägga till och behöver gå ut på badbryggan och väldigt mycket ivägen då man skall bada.

Motorn hängs upp på glasskioskens... hyttens bakre gavel. Motorn väger 12,5 kg.

Förra säsongen fick inte gummibåten följa med....

Förra helgen tyckte frun att jag skulle köpa en lätt elektrisk utombordare, bra det att batteriet väger en del, samt skall laddas... men jag har överkapacitet på-el.

 

Playwood-durk är jobbigt, kanske är aluminumdurk eller uppblåsbar durk kanske är lättare att hantera.

Denna gummibåt har ingen sittbräda att sitta på när man skall ro, inte bra.

Motor utan friläge eller backslag är kasst. Med 2,5 hk gör båten 5,5 knop enligt GPS.

Min gummibåt går inte att släpa, den har inga bogseröglor på sidorna på pontonernas förliga del.

 

Så sittbräda, bogseröglor, ev bra durk eller RIB-skrov är bättre, förbrönningsmotorer i all ära, men dom för oväsen och är mindre miljövänliga. Elmotorer är svaga, men å andra sidan kan även rätt små barn hantera dem, batteriet skall laddas och väger en hel del när man skall lyfta ned det i gummibåten.

 

Vår gummibåt heter inoffeciellt "Barabara" (underbara uppblåsbara....).

Stannade en natt i närheten av stendörren i helgen.

I söndags kom två gummijollar med två  8-12 åriga ungar i varje. Den ena m 4-taktare den andra med 2-taktare.

Jag stod uppe på ett berg när "marodörerna kom" Dom dök upp från en intilliggande vik.. tänkte på maringuiden av nån anledning.

Morgonen/förmiddan var vindstilla.

Jag vet inte 100 men uppskattar att jag såg dom när jag hörde ljudet.. å då hade dom kommit ganska nära.

Dom hördes i kanske 30sek -1min.. tills dom flrsvann i nästa vik.

Mycket kortare tid än man skulle hinna börja reta upp sig på och mycket lägre ljudnivå än tex alla grannars gräsklippare, som ju verkligen går timme ut och timme in.

Ungarna dök upp igen.. vet inte efter hur länge.. jag hade för länge sedan glömt bort att jag fortfarande borde ha all rätt att ha högt blodtryck..

Ungarna åkte tillbaka mot det håll dom kom från.. måhända det, med lite ansträngning, gick att höra dom 10-20 sek längre tid när dom åkte åt det hållet.

Tänk om man haft den möjligheten ens en gång, när man va liten.. avis ja.. mycket mer avis än uppretad.

Sen minns jag att möjlugheten att vara ute en hel dag, på egen hand med roddbåt eller kanadensare var jättehöjdpunkter.. tror nog ungarnas upplevelse och utforskarlusta kan bli tillfreds även med elsnurra.

Dessvärre blir det svårare, inte sagt att det är omöjligt alls (då skulle jag bli förvånad) för dom som måste få nåt att reta upp sig på.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om detta, kan väl bara tillägga att det är som vanligt föräldramiss som gör att barnen inte förstår detta med respekt för andra,

Det är ju mer om dom kör i viken hela tiden och fram o tillbaka till sin båt i för hög fart som det kan bli påfrestande med gung o skvalp samt ljud.

TS frågan var väl mer om hur tungt o jobbigt det är och om det kan finnas smarta lösningar för att underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 250 cm gummibåt, den gör 15 knop med en fyrahästare så 9 hp kan vara lite overkill!:) Jätteroligt för barnen att ro, lära sig köra motor, fiska, mm! Vi försöker visa hänsyn, i naturhamn ror vi oftast. (Om man inte åker ut och lägger nät exempelvis). Köp gummibåt - lyfter båtlivet ännu mer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dävertar att köpa som man kan lyfta motorn med, liksom specialla lyftselar till motorn.

Jag funderade ett tag på att konstruera en själv, då jag vill ha längre räckvidd än de som finns färdiga att köpa. Men detta har inte hunnits med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gör goda tips och råd! En lätt 6hk verkar väga 2kg. Det låter inte roligt att balansera på badbryggan. Tål att tänkas på...utbudet på gummibåtar m. Motor känns rätt stort och inte så dyrt heller så man kan ju alltid testa men det låter som att det är en del bök...

 

Idag har vi en sån där "leksak " från Harald Nyborg som tar 350 kg. Den släpper jag alltid ur all luft ur och packar ner. Oerhört smidigt men den blir inte mycket använd.  Blåser det  lite och man har med sig ett par barn är den dessutom hemsk att ro.

 

Egentligen verkar det meckigt i två steg.  Först att ständigt behöva sätta fast jollen och ha den mer eller mindre i vägen och att sedan hantera en 25-30kg motor på detta.

 

Förstår varför PLM bad om  tips i en annan tråd för att kunna ha motorn kvar på båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Olleman82:

Tack gör goda tips och råd! En lätt 6hk verkar väga 2kg. Det låter inte roligt att balansera på badbryggan. Tål att tänkas på...utbudet på gummibåtar m. Motor känns rätt stort och inte så dyrt heller så man kan ju alltid testa men det låter som att det är en del bök...

 

Idag har vi en sån där "leksak " från Harald Nyborg som tar 350 kg. Den släpper jag alltid ur all luft ur och packar ner. Oerhört smidigt men den blir inte mycket använd.  Blåser det  lite och man har med sig ett par barn är den dessutom hemsk att ro.

 

Egentligen verkar det meckigt i två steg.  Först att ständigt behöva sätta fast jollen och ha den mer eller mindre i vägen och att sedan hantera en 25-30kg motor på detta.

 

Förstår varför PLM bad om  tips i en annan tråd för att kunna ha motorn kvar på båten!

En del som har jollen på  dävertar har motorn kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Olleman82:

Tack gör goda tips och råd! En lätt 6hk verkar väga 2kg. Det låter inte roligt att balansera på badbryggan. Tål att tänkas på...utbudet på gummibåtar m. Motor känns rätt stort och inte så dyrt heller så man kan ju alltid testa men det låter som att det är en del bök...

 

Idag har vi en sån där "leksak " från Harald Nyborg som tar 350 kg. Den släpper jag alltid ur all luft ur och packar ner. Oerhört smidigt men den blir inte mycket använd.  Blåser det  lite och man har med sig ett par barn är den dessutom hemsk att ro.

 

Egentligen verkar det meckigt i två steg.  Först att ständigt behöva sätta fast jollen och ha den mer eller mindre i vägen och att sedan hantera en 25-30kg motor på detta.

 

Förstår varför PLM bad om  tips i en annan tråd för att kunna ha motorn kvar på båten!

6hk 2kg måste vara felskrivet va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Nim26:

6hk 2kg måste vara felskrivet va?

Fattas nog en nolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Nim26:

6hk 2kg måste vara felskrivet va?

24 kg ska det vara, lättaste jag hittat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2KG hade varit fint, då hade denna tråd inte behövts:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en av de mindre gummibåtarna till vår 2855a. Vet inte exakta mått på den, men den är lite mindre lång än vad "moderbåten" är bred. Har snäppfästen på badbryggan så vi kan fälla upp den.

Hade under flera år ingen motor till den just för jag kände att de blir för bökigt att hantera.

Men i våras köpte jag en 2hk Yamaha från 80 talet för en billig peng. Den är ruggigt lätt att hantera då den nästan inte väger nånting. Den är så pass lätt att jag kan ha den sitta kvar på jollen när jag fäller upp den på badbryggan. Det var avgörande eftersom det är begränsat med utrymme att förvara en utombordare ombord.

 

Jollen planar förstås inte, men tar sig framåt med hyffsad fart :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snappyfästen är säkert bra, men jag vill inte ha några fler grejer på badbryggan man kan snubbla på eller slå sina tår blåa emot. Jag anser att allting man skruvar fast på en badbrygga är en säkerhetsrisk.

Jag lägger upp min gummibåt med dess bb-ponton mot badbryggan, då får ankarspelet fritt utrymme under gummibåtens för. Sedan surrar jag fast gummibåten i en tunnare lina, i dess för och akter.

Motorn, en 4-t Honda på 2,5 Hk väger 12,5 kg, har först lyfts av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jolle 260cm nyss inköpt, kommer ha den på släp och sen förvara på fördäck eller brygga i hemmahamn. Lite mer trassel helt klart, men trevligt när man ligger ankrad. Både för fiske och annat! En 4hk motor ska inköpas också, beg.priser ligger så högt så jag köper en helt ny. 4500 för en 18 år gammal Mercury när en ny Yamaha kostar 10.500? Nej tack! 

 

Vi får väl se om man lessnar på allt lyft och släp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger en Jolle 260? upp på fördäck! ett gött lyft innan den släpper ytan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 kg, vikten i sig är inget problem..det är mer att det är ett ganska otympligt objekt att lyfta och vägen från vattnet upp till däck är ganska hög. Men får man upp den på pulpit så kan man häva den över. Det bästa är naturligtvis om man kan ha den på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev oyster:

28 kg, vikten i sig är inget problem..det är mer att det är ett ganska otympligt objekt att lyfta och vägen från vattnet upp till däck är ganska hög. Men får man upp den på pulpit så kan man häva den över. Det bästa är naturligtvis om man kan ha den på badbryggan.

Vi är alla olika starka osv men jäklar i mig när vi skulle för första gången få upp vår YAM 260 på badbryggan bara, man har ju liksom begränsad yta att stå på, så jag monterade snapdavit det var räddningen, försökte aldrig ens på att få upp på fördäck,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RobertL:

Vi har en av de mindre gummibåtarna till vår 2855a. Vet inte exakta mått på den, men den är lite mindre lång än vad "moderbåten" är bred. Har snäppfästen på badbryggan så vi kan fälla upp den.

Hade under flera år ingen motor till den just för jag kände att de blir för bökigt att hantera.

Men i våras köpte jag en 2hk Yamaha från 80 talet för en billig peng. Den är ruggigt lätt att hantera då den nästan inte väger nånting. Den är så pass lätt att jag kan ha den sitta kvar på jollen när jag fäller upp den på badbryggan. Det var avgörande eftersom det är begränsat med utrymme att förvara en utombordare ombord.

 

Jollen planar förstås inte, men tar sig framåt med hyffsad fart :)

Vart fäster du den på båten sedan eller låtar du den typ vila mot kapellet ? Tar gärna en bild då vi har samma båt (den stora alltså:))

 

2hk var ju min "mellanlösning" som likställdes med att man likagärna kunde ha elmotor men visst, 2hk är ju betydligt mer än de där 600w man får från en elmotor för 2000kr. 6hkl är lockande alltså...man får ju en vettigt ny båt för runt 10 000 verkar det som på blocket. Men det klart, faktumet att det inte är så dyrt gör ju inte motorn lättare att förvara/hantera :) Vad tror du om att lägga en lite större motor under aktre soffan RobertL?

 

Snappyfästen kan jag tänka mig rent kostnadsmässigt men vinchar och annat blir för dyrt. PLM tipsade om dinghy rings och de har då verkligen vett att ta betalt för idén som är lika genial som priset är högt i förhållande till produktionskostnaden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Var och kände på en 4hk idag, det visar sig att Yamaha 4,5,6 hk är exakt samma motor och alla väger 27kg. Lite väl om man ska lyfta av och på ofta via en vinglig badbrygga. Har man en dävert där man kan låta den vara på och hissa hela ekipaget spelar det ju ingen roll. Det blev en 2,5hk på 17kg istället, det får räcka...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Uppdatering: Var och kände på en 4hk idag, det visar sig att Yamaha 4,5,6 hk är exakt samma motor och alla väger 27kg. Lite väl om man ska lyfta av och på ofta via en vinglig badbrygga. Har man en dävert där man kan låta den vara på och hissa hela ekipaget spelar det ju ingen roll. Det blev en 2,5hk på 17kg istället, det får räcka...

Då ska man ju köpa 6hk om man ändå köper då...

 

Jag funderar på om snap davits och att hissa hela ekipaget ink. 25kg 6hk motor kan  fungera i farter upp till 6 knop. Vi kör förvånansvärt mycket i de hastigheterna...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...