Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nolhott

Propeller blev för stor (?)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som jag skrivit lite om i denna tråd har jag bytt motor i min Sunwind 29 till en Lombardini Ldw702SD och blev från leverantören (Rodahl) rekommenderad en Varifold 15x9 som också inköptes och monterades. När jag sedan sjösatt båten och provade motorn nådde jag som mest 3000 rpm på maximalt pådrag (max varvtal för motorn är 3600 rpm) och det med omastad båt och helt ren botten. Några veckor senare med mast på, kanske något beväxt botten och med en motor som gått ca. 15 timmar, nådde jag som mest 2840 rpm på max. Farten var då ca. 6,4 knop mätt med gps både med och mot strömmen (medelvärde).

Enligt de flesta propellerberäkningsprogram bör den praktiska toppfarten för min båt hamna på runt 7 knop i stiltje med denna motor (18 hk på propelleraxeln) så 6,4 knop vid 2840 rpm tyder på att det inte fattas effekt i motorn i alla fall.

Jag bryr mig inte så mycket om toppfart men jag är rädd att motorn går för tungt med denna propeller och att det i längden är skadligt för motorn. Om det bara varit några hundra rpm. som fattats hade jag inte brytt mig men nu är det ca. 700 rpm. vilket är ca. 25% av det tillgängliga varvtalsområdet. Eller skall jag köra vidare med den för stora propellern?

 En enkel överslagsberäkning ger att om man ändrar stigningen till 8" istället för 9" borde man nå ett toppvarv på motorn runt 3400 rpm, vilket borde vara ok. Problemet är att Varifold inte inte tillverkar tvåbladiga folding med mindre stigning än 9" så 15x8 finns inte. Men samtidigt har jag sett på flera ställen att man kan byta en tum på stigning mot en tum i diameter och vice versa. Det innebär, om jag tolkat saken rätt, att en propeller 14x9 skulle funka ungefär som en 15x8 ?

Någon som har erfarenhet från en liknande situation?

Alla synpunkter och kommentarer emottages tacksamt.

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte hjälper dig så mycket men var med om omvänd situation förra året. Bytte motor själv och köpte prop av Rodahl, fast 16x9 som de räknat fram. Vid garantiprovkörning med VPs representant gick båten för sakta och varvade för högt. Enligt VP ska stigningen vara 11 eller 12. Rodahl står på sig och hävdar att VP inte vet vad som passar deras motor...

Har ny prop nu med rätt stigning och det funkar utmärkt, Rodahl kommer jag aldrig ha att göra med igen.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodahl. är enligt mig mycket seriösa och kunniga, om inte är nöjd med deras arbete har man nog svårt att hitta någon som duger.

 

 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft jättebra stöd från Rodahl under året då jag bytt motor. Detta trots att jag inte bytt till motor som de saluför så har de ställt upp exemplariskt med tips och svar på frågor jag haft löpande sedan i höstas. Som natt och dag jämfört med den VP-återförsäljare jag kontrakterat.

 

I mitt fall rekommenderade Rodahl 17x10, men VP-återförsäljaren satte på 16x10 då de tyckte 17 tum var för stort (gamla motorn hade dock 17x12...). Rodahl tyckte den lät i minsta laget med 16x10 och menade att ett bättre alternativ till 17x10 hade varit 16x11. Samma resonemang som du är inne på Stefan, alltså tum vs stigning. Du får nog inte ut exakt samma resultat (teoretiskt) på 14x9 som 15x8 men min gissning utifrån det resonemang jag haft med Rodahl så är det tveksamt om du skulle märka någon skillnad praktiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna. 

 

Rodahl skickar mig nya blad 14x9 som jag skall prova. Jag återkommer efter testerna med dessa.

 

/Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15x9 borde vara rätt ifall S-drevet har standardutväxling som jag tror är 1:2.1 och maxeffektvarv 3600, samt båtfart 7 knop.

Men det finns en uppgift som anger att Lombardinis S-drev kan levereras med olika utväxlingar, så jag misstänker att ditt exemplar inte har 1:2.1    

 

Kontrollera alltså genom att vrida svänghjulet t.ex. 5 varv med framåtväxel i och be någon räkna hur många varv propellern går. (för t.ex. fem motorvarv ger utväxlingen 1:2.1 = 5/2.1=2.4 propellervarv.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:2.18 är tydligen utväxlingen och även Rodahl hävdar att 15x9 är rätt propeller men faktum är att jag inte når mer än ca. 2900-3000 rpm. på topp med 15x9. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också bra erfarenheter av Rodahl när jag bytte maskin på Greip. Fick en propeller som passade utmärkt och varvade exakt till det varvtal den var dimensionerad för. De såg också direkt att den tidigare maskinen, som de bytte in, haft en alldeles för stor propeller.

Har med åren förstått att propellerdimensionering inte är en helt exakt vetenskap. I praktiken är det ett antal kompromisser som behöver göras. I botten ligger förstås beräkningar men sen är det också en fråga om erfarenhet. Men som sagt, har bara positivt att säga om Rodahl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt lite tankar om detta, stigning vs diam.

Vill själv byta från min 2-bladiga  som man satte på pga mindre motstånd under seglats till en 3-bladig. Varför? Jo, man får större tryck-kraft vid låga farter å kommer jag i en stor våg så orkar båten bättre genom.

Vid höga farter  å högre varvtal måste man ha större stigning. Men så måste motorn orka med det åsså. Men det är aldrig frågan om höga farter med en deplacement segelbåt. Så den lilla extra motstånd vid segling kan jag kosta på för att bättre gå genom vågor i hårt väder om jag inte seglar.

 

Sedan har vi det där med båtens motstånd som ökar vid högre farter. Det finns gränser då det inte lönar sig att överskrida för det kräver alldeles för mycket motorkraft.

Å med motorkraft---det är motorns vridmoment som är gällande å inte antalet kusar. Om vridmomentet är lågt å man har hög varv för att få hästarna dra så kommer motorn inte att orka ändå. Det gäller att hitta kombinationen där båtens motstånd samt vridmomentet inte följs åt längre å stanna där, å välja den diam/stigning som passar där, det blir det optimala.

Anser en Ruskig Prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Har bytt till 14x9 blad nu och det gav en höjning av maxvarvtalet med exakt 300 rpm. Så nu når jag 3300 rpm på max, vilket i och för sig också är lågt men bör vara ok för motorns välbefinnande. Jag tycker motorn går bättre nu än tidigare och kopplingen mellan gasreglage och motorvarvtal är mer linjärt. Detta innebär att jag har en ekonomisk marschfart på 5 knop vid 2100 rpm, hög marschfart på 6 knop vid 2700 rpm samt en toppfart på 7 knop vid 3300 rpm. Jag är nöjd med bytet. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-28 vid 14:10 skrev Nolhott:

Hej!

 

Som jag skrivit lite om i denna tråd har jag bytt motor i min Sunwind 29 till en Lombardini Ldw702SD och blev från leverantören (Rodahl) rekommenderad en Varifold 15x9 som också inköptes och monterades. När jag sedan sjösatt båten och provade motorn nådde jag som mest 3000 rpm på maximalt pådrag (max varvtal för motorn är 3600 rpm) och det med omastad båt och helt ren botten. Några veckor senare med mast på, kanske något beväxt botten och med en motor som gått ca. 15 timmar, nådde jag som mest 2840 rpm på max. Farten var då ca. 6,4 knop mätt med gps både med och mot strömmen (medelvärde).

Enligt de flesta propellerberäkningsprogram bör den praktiska toppfarten för min båt hamna på runt 7 knop i stiltje med denna motor (18 hk på propelleraxeln) så 6,4 knop vid 2840 rpm tyder på att det inte fattas effekt i motorn i alla fall.

Jag bryr mig inte så mycket om toppfart men jag är rädd att motorn går för tungt med denna propeller och att det i längden är skadligt för motorn. Om det bara varit några hundra rpm. som fattats hade jag inte brytt mig men nu är det ca. 700 rpm. vilket är ca. 25% av det tillgängliga varvtalsområdet. Eller skall jag köra vidare med den för stora propellern?

 En enkel överslagsberäkning ger att om man ändrar stigningen till 8" istället för 9" borde man nå ett toppvarv på motorn runt 3400 rpm, vilket borde vara ok. Problemet är att Varifold inte inte tillverkar tvåbladiga folding med mindre stigning än 9" så 15x8 finns inte. Men samtidigt har jag sett på flera ställen att man kan byta en tum på stigning mot en tum i diameter och vice versa. Det innebär, om jag tolkat saken rätt, att en propeller 14x9 skulle funka ungefär som en 15x8 ?

Någon som har erfarenhet från en liknande situation?

Alla synpunkter och kommentarer emottages tacksamt.

 

Stefan

Jag fick förslag från tre olika på folding.

Alla tyckte jag skulle ha min 18x16 trebladig. Köpte en tvåbladug 16×11 bara för att testa. När jag tog bort original tvåbladig fast.. visade den sig vara 16x11...

Å min 2blad fold funkar perfekt.. skulle inte vilja ha nåt som bromsar mer.. å jätteskillnad är det jämfört mot fast.

Alla tre företag som jag fick offert från fick samtliga uppgifter av mig gällande båtmått, vikt, djupgående, drev, utväxling mm. samt mina önskemål.. minsta möjliga motstånd vid segling och 6-7kn vid 3000n/m

Nu går jag 6kn vid 2500.. maxvarv 3500.. ca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...