Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenka

Solcellspanel via stickpropp

Rekommendera Poster

Någon tidigare ägare till vår båt har kopplat in en solcellspanel via en kabel från panelen som slutar i en liten kontakt, typ enligt bild.

Finns det några fördelar/nackdelar med detta, från honkontakten som sitter fast i båten går det via regulator till batterierna med avsäkring?

 

Bör man inte ha laddning från panelen konstant när solen skiner?

 

//Kenneth

Stickpropp.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vilken typ av båt man har och om det är lämpligt att ha paneler uppe konstant. Jag tänker på de ihopfällbara paneler som är insydda i väv som man kan fälla ut när förutsättningarna är optimala. Har man segelbåt så kan det ju kanske vara lämpligt att lägga dessa på sprayhooden eller över bomkapellet. Eller om man går för motor så laddar ju motorn oftast tillräckligt. Har man sen kanske inte en bra regulator så vågar man kanske inte lita på att batterierna inte blir överladdade.

 

Jag har själv numera en liten trailerbar segelbåt där utrymmena inte är de bästa för stora paneler. Nu har jag 2 på 10w vardera på en targabåge i aktern, en ovanför ruffnedgången och en på fördäcksluckan. Dessa ger tillsammans 45w. Sedan har jag då 2 sådana ihopfällbara jag skrev om, dessa ger i sin tur ytterligare 50w vardera, så,sammanlagt har jag 145w att tillgå. Har heller ingen laddning från den lilla 4 hk utombordaren.

 

Men tillbaka till din fråga om kontakten så ser jag ingen direkt nackdel att ha en sådan om man inte har permanent monterade paneler då man kan ha direktkoppling via regulatorn och avsäkrat närmast batterierna.

7E10C23A-7273-4620-B89E-7AB49905D0EB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Orrskär 27 med fem batterier (tre förbrukningsbatterier, ett startbatteri som är separerat från de tre förbrukningsbatterierna och ett som inte är inkopplat till något utan bara har ett cigguttag anslutet). Kabeln från regulatorn går till förbrukningsbatterierna, och panelen är permanent monterad på pulpiträcket baktill. Sen sitter det en C-tek M300 som underhållsladdar batterierna när vi ligger i hemmahamn med landström.

 

Så jag kanske låter panelen vara ansluten med stickpropp och använder den när vi ligger någonstans utan landström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med sådana kontakter är att de brukar vara ganska glappa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Nackdelen med sådana kontakter är att de brukar vara ganska glappa. 

Precis, och så samlar dom på sig oxid.

 

Det är ingen vidare kvalitét på dom kontakterna, inte heller på cigg-kontakten som är något större. Visserligen finns det de som är något bättre och dyrare, med mer stuns i de fjädrande kontaktytorna, och så finns det dom som är direkt dåliga med alldeles för små kontaktytor, som inte tål litet högre strömmar.

 

Jag rekommenderar INTE dessa kontakter. Visserligen har jag några själv, till en 12 volts lödpenna, en laddkabel till handstålkastare, till TV´n och ett par sladdlampor, men det är glappigt. Tidigare hade jag TV´n ansluten till en sådan kontakt, den var placerad där hunden brukar ligga på kvällen, och vajer gång hon ändrade läge försvann strömmen till TV´n.

 

På den tiden man hade tjocktv som drog mer ström smälte en sådan hona för mig, kontaktytorna var för små för att leda strömmen  som TV´n drog, det blev sådan värmeförlust där att plasten i kontakten smälte.

 

Men om du nu absolut skall ha sådan anslutning till solcellspanelerna så hoppas jag att det kontaktdonet sitter inomhus i båten, och att du vrider på den ibland för att få bättre kontaktytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har sån kontakt till en av mina solceller och en liknande till den andra, funkar utmärkt utan glappkontakt för mig. De sitter inne i under doghouset. Hade förr problem med kontaktdornet på däck som ledningarna till masten kopplades in i, fick tipset att smörja in detta med vasselin vilket jag gjort sedan dess och har inte haft några problem med kontakterna efter det (smörjer in kontakterna till solsellerna med). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdel med hankontakter är att de är strömförande när de är utdragna och solen skiner på panelen.

Din kontakt kan enkelt skyddas med en slangstump, som träs på.

Har själv 2-polig däckskontakt.

Hjertmans 5454-2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakten sitter i doghouse för mig med, men tror jag byter till däckskontaktvarianten så slipper jag en kabel som ligger löst in under kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Lasse-L:

Nackdel med hankontakter är att de är strömförande när de är utdragna och solen skiner på panelen.

Din kontakt kan enkelt skyddas med en slangstump, som träs på.

Har själv 2-polig däckskontakt.

Hjertmans 5454-2

Ja det är konstigt att det inte dykt om nån kontakt på marknaden där både hane och hona är petskyddade, och med panelmontage.

 

Det bästa jag hittat är dessa på Hjertmans. Panelkontaktens yttermått är 35x35 mm. IP34, dvs tät mot strilande vatten i alla vinklar (men inte spolande). Helst hade man kanske haft IPx6, dvs tät mot kraftig överspolning, eller IPx7, tillfällig nedsänkning i vatten.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/kontakter/elkontakter/stickkontakt-ip-34-1

007391BC-569B-492E-B4F3-41F0F510F117.jpeg

4B28374E-042D-49B1-B96A-83AF739B60B4.jpeg

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägarna till min båt hade en sådan på sin 25W flyttbara/mjuka solcell. De hade inte ens en regulator mellan. Å andra sidan blev ju inte toppladdat av den utan den kompenserade endast för förbrukare och förlängde tiden till havs i naturhamnar. Den plockades också undan när de lämnade båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Ja det är konstigt att det inte dykt om nån kontakt på marknaden där både hane och hona är petskyddade, och med panelmontage.

 

Det bästa jag hittat är dessa på Hjertmans. Panelkontaktens yttermått är 35x35 mm. IP34, dvs tät mot strilande vatten i alla vinklar (men inte spolande). Helst hade man kanske haft IPx6, dvs tät mot kraftig överspolning, eller IPx7, tillfällig nedsänkning i vatten.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/kontakter/elkontakter/stickkontakt-ip-34-1

007391BC-569B-492E-B4F3-41F0F510F117.jpeg

4B28374E-042D-49B1-B96A-83AF739B60B4.jpeg

Det går väl vända och ha honan ledande istället för slangstumpar å annat mög

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-29 vid 09:36 skrev AndW:

Ja det är konstigt att det inte dykt om nån kontakt på marknaden där både hane och hona är petskyddade, och med panelmontage.

 

Det bästa jag hittat är dessa på Hjertmans. Panelkontaktens yttermått är 35x35 mm. IP34, dvs tät mot strilande vatten i alla vinklar (men inte spolande). Helst hade man kanske haft IPx6, dvs tät mot kraftig överspolning, eller IPx7, tillfällig nedsänkning i vatten.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/kontakter/elkontakter/stickkontakt-ip-34-1

007391BC-569B-492E-B4F3-41F0F510F117.jpeg

4B28374E-042D-49B1-B96A-83AF739B60B4.jpeg

En sån har jag till min flyttbara 50W-panel, sitter monterad under tak iofs men är den enda kontakten som inte kostar skjortan och dessutom med minst kortslutningsrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sutars/Skyllermarks har skyddade däckskontakter med panelkontakt som nyhet.

Klicka på länken och sen sida 14

 

Sutars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant, första jag ser med hane i panelen.

 

edit: var kan man köpa den?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Intressant, första jag ser med hane i panelen.

 

edit: var kan man köpa den?

Hane i panelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Intressant, första jag ser med hane i panelen.

 

edit: var kan man köpa den?

Överallt där man säljer Skyllermarks, t.ex Hjertmans. Förmodligen måste man beställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Hane i panelen?

Panelhane, inte att förväxla med panelhöna. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...