Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pezlin

Vad visar displayen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en EPSolar Tracer 2215BN med tillhörande display MT50. Regulatorn är inkopplad till solpaneler samt förbrukarbatteri. Förutom vanliga förbrukare såsom kylskåp är även bogpropellern inkopplad till batteriet. Förbrukarbatteriet och bogpropellern är anslutna till huvudströmbrytare.

 

Min fråga gäller när huvudströmbrytaren är avstängd och vad displayen till regulatorn då visar, se bifogad bild. Tolkar jag det rätt att det är någonting som drar 0,3A från batteriet?

20180527_135108126_iOS.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en äldre modell av MT50.

Och jag tolkar informationen i din display så här:

Från vänster:

Solen skiner litet solcellspanel laddar, ger 18,9 volt och 0,2 ampere.

Batteriet fulladdat, batterispänning 13,8 volt, en liten ström på 0,3 ampere går in i batteriet, i min display står det ett minustecken om det är en förbrukning, men man kan ju då undra varifrån den där tiondelen kommer ifrån som är differensen med utgående ström från panelen. Eftersom batteriet är fulladdat tar det inte emot mer än några tiondelars ampere. Men jag har liknande fenomen i min display, det är inte alltid värdena stämmer, jag har en NASA BM1 "batteritankmätare" också och den visar bättre och mer lättförståeliga mätvärden.

13,8 volt är spänningen i regulatorns direktutgång, och där förbrukas ingen ström.

 

Skall bli spännande att se hur ni andra tolkar detta.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden kan ju bero på att det är högre spänning från solceller än in t batteri. Det blir ju en skillnad på nära 40%

Om d från solceller är exakt 0.2 så borde det bli runt 0.27A eftersom decimaler fattas känns det nära att tolka 0.2 som upp till 0.25A

Och 0.3 som ner till 0.26A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att den skillnaden är ett undantag som råkade komma med på bilden, för det mesta visar de samma men växlar ibland vilket troligen beror på avrundning. Slår jag på tex kylskåp så ökar båda siffrorna så att de är liknande, tex att båda visar 2,4A. Jag tror att den vänstra visar hur många A solpanelen puttar in i batteriet och den mittersta hur många A som åker ut. Däremot uppstår då frågan vad det är som kan tänkas dra 0,3A när huvudströmbrytaren är avslagen?

 

Kan det vara något regulatorn gör för att batteriet skall må bra, att den drar ut lite ström för att kunna ladda det? Jag har inte testat att täcka över solpanelerna vilket jag nu inser skulle vara intressant för att se om förbrukningen upphör eller om den fortsätter. Är ju lite oroväckande om det löpande försvinner 0,3A om allting är avslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Pezlin:

Kan tillägga att den skillnaden är ett undantag som råkade komma med på bilden, för det mesta visar de samma men växlar ibland vilket troligen beror på avrundning. Slår jag på tex kylskåp så ökar båda siffrorna så att de är liknande, tex att båda visar 2,4A. Jag tror att den vänstra visar hur många A solpanelen puttar in i batteriet och den mittersta hur många A som åker ut. Däremot uppstår då frågan vad det är som kan tänkas dra 0,3A när huvudströmbrytaren är avslagen?

 

Kan det vara något regulatorn gör för att batteriet skall må bra, att den drar ut lite ström för att kunna ladda det? Jag har inte testat att täcka över solpanelerna vilket jag nu inser skulle vara intressant för att se om förbrukningen upphör eller om den fortsätter. Är ju lite oroväckande om det löpande försvinner 0,3A om allting är avslaget.

Jaha det var så du menade...

För det är väl så att solcellsregulatorn är inkopplad direkt på batterierna och är oberoende om huvudbrytaren/batterifrånskiljaren är av- eller påslagen!?

Om så är fallet är det ju en liten laddström som displayen redovisar.

42 minuter sedan skrev Caribic410:

Skillnaden kan ju bero på att det är högre spänning från solceller än in t batteri. Det blir ju en skillnad på nära 40%

Om d från solceller är exakt 0.2 så borde det bli runt 0.27A eftersom decimaler fattas känns det nära att tolka 0.2 som upp till 0.25A

Och 0.3 som ner till 0.26A

 

Precis!

Sedan har jag ju märkt att det är en hysteres, en fördröjning, en tröghet i tid då mätvärdena presenteras, om solen går i moln tar det en stund innan värdena sjunker exempelvis. Om inte denna tröghet var inbyggd hade ju sifforna på displayen fladdrat fram och tillbaka rätt så snabbt.

 

Men sedan kan du ju ha läckströmmar i båten, oberoende av solcellsladdningen, svårt att säga vad det kan vara. Men jag vet några saker som drar litet ström även då batterifrånskiljaren är av. Det kan vara radions minnsekrets för inställda kanalval, det kan vara ett larm, det kan vara automatiken till en länspump, det är väl sällsynt att man har elektriska klockor ombord, annat än sådana med AA-batteri, men om har uret 12V anslutet ur så drar ju det en liten ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som svaras ovan är ju att det inte är något som drar 0.3A, utan ditt batteri som ladas med 0.3 A. 

 

Är ditt kylskåp verkligen kopplat på regulatorns lastutgång? Om du har nån last kopplad direkt på batteriet (rättare sagt utan att passera regulatorns lastutgång) kommer det se ut som en laddström på displayen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha det var så du menade...

För det är väl så att solcellsregulatorn är inkopplad direkt på batterierna och är oberoende om huvudbrytaren/batterifrånskiljaren är av- eller påslagen!?

Om så är fallet är det ju en liten laddström som displayen redovisar.

Ja, solcellsregulatorn är kopplad direkt till batteriet så den tickar och går hela tiden. Skall enligt manual dra 15 mA i normalläge.

5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men sedan kan du ju ha läckströmmar i båten, oberoende av solcellsladdningen, svårt att säga vad det kan vara. Men jag vet några saker som drar litet ström även då batterifrånskiljaren är av. Det kan vara radions minnsekrets för inställda kanalval, det kan vara ett larm, det kan vara automatiken till en länspump, det är väl sällsynt att man har elektriska klockor ombord, annat än sådana med AA-batteri, men om har uret 12V anslutet ur så drar ju det en liten ström.

Har egentligen ingenting som jag kan komma på som inte går via huvudbrytaren, det är regulator, bogpropeller och förbrukare som är inkopplade men både förbrukares och bogpropellers pluskabel går via huvudbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg 1 är att koppla in en multimeter på batteriet eller regulatorn och mäta strömmen. Men starta ingen kraftig förbrukare då (ha kylskåpet avstängt), annars är risken att multimetern pajar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Det som svaras ovan är ju att det inte är något som drar 0.3A, utan ditt batteri som ladas med 0.3 A. 

 

Är ditt kylskåp verkligen kopplat på regulatorns lastutgång? Om du har nån last kopplad direkt på batteriet (rättare sagt utan att passera regulatorns lastutgång) kommer det se ut som en laddström på displayen. 

Nej, ingenting är kopplat på lastutgången på regulatorn utan den har bara solpanel och batteri inkopplat. Hade ingenting med mig för att mäta men får göra det vid tillfälle. Tänkte att det är en populär regulator och att det var någon som kunde ge klarhet i vad den visar.

 

Om siffrorna i mitten visar vad som batteriet laddas med vad anger då siffrorna till vänster? Dom visar ju inte vad solpanelen just nu KAN leverera just nu utan i så fall snarare vad den bidrar med just nu. Känns som att siffrorna i sådana fall alltid är lika eftersom batteriet väl knappast kan laddas med vare sig mer eller mindre än vad regulatorn levererar till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

I augusti 2006 startade jag en tråd om hur jag byggde en solcellsanläggning;

Även om min MT-50 är litet annorlunda kan du kanske få en inblick hur den fungerar

Siffrorna till vänster visar vad solcellspanelen ger i det avälsta ögonblicket, som du själv skriver.

ja man kan tycka att dom borde visa samma värde, men 0,1A är rätt litet och med avsaknad av ytterligare decimaler, som också redan skrivits, så kan det skilja sig litet.

 

Egenligen skulle man inte behöva den displayen, bättre att ha en bra batteritankmätare, som jag skrev tidigare har jag en NASA BM-1, den visar andra värden, den sitter monterad intill MT50, och jag litar mer på BM-1.

 

Har stulit en bild från Bhmacks installation också:

 

post-80529-0-68730000-1473845967.png

post-80529-0-42687500-1475142440_thumb.png

image_jpeg_4803c7c9a9326ba644bb03aaf51b2955.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Baserat på det verkar det alltså vara något som drar ström (0,3A) även om huvudbrytaren är avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Pezlin:

Tack för svar! Baserat på det verkar det alltså vara något som drar ström (0,3A) även om huvudbrytaren är avstängd.

Koppla loss batteriets pluspol lägg kabeln från regulatorn direkt på batteriets pluspol, får du då samma värde, när resten av båtens elsystem är brutet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Och jag tolkar informationen i din display så här:

Från vänster:

Solen skiner litet solcellspanel laddar, ger 18,9 volt och 0,2 ampere.

Batteriet fulladdat, batterispänning 13,8 volt, en liten ström på 0,3 ampere går in i batteriet, i min display står det ett minustecken om det är en förbrukning, men man kan ju då undra varifrån den där tiondelen kommer ifrån som är differensen med utgående ström från panelen.

 

Tolkningen är rätt, och även displayen som säger att det går större ström in i batteriet än vad solcellen ger!

 

Displayen säger att solcellen ger 18,9V och 0,2 A vilket är 18,9*0,2 = 3,8 Watts effekt. Sedan laddas ditt batteri som har spänningen 13,8V med dessa 3,8W vilket betyder strömmen blir 3,8/13,8 = 0,27A vilket den visar som 0,3A.

 

Det fina med just MPPT-regulatorerna är att dom kan leverera mer ström till batterierna än vad solpanelen ger. Men givetvis inte mer effekt. Alltså: man får ut högre ström men lägre spänning än vad solcellen lämnar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siffrorna till vänster visar väl egentligen vad panelen bidrar med till batteriet i just detta nu, inte vad dom max kan bidra med just nu? Tänker så eftersom siffrorna stiger om jag sätter på tex kylskåpet.

 

Finns det någon anledning att köpa en batterimätare om jag inte är intresserad av en lite mer avancerad av typen Bm-1? Tänker att Volt-talet som visas i displayen på MT50 är samma sak som en enkel batterimätare visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pezlin:

Siffrorna till vänster visar väl egentligen vad panelen bidrar med till batteriet i just detta nu, inte vad dom max kan bidra med just nu? 

Tror ingen sagt nåt annat...?

5 timmar sedan skrev Pezlin:

Finns det någon anledning att köpa en batterimätare om jag inte är intresserad av en lite mer avancerad av typen Bm-1? 

Nej. Det finns faktiskt knappt någon mindre avancerad än bm-1, på den europeiska marknaden.

 

Du har ju en helt tillräckligt batterimätare i din regulator.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-28 vid 15:04 skrev Pezlin:

Tack för svar! Baserat på det verkar det alltså vara något som drar ström (0,3A) även om huvudbrytaren är avstängd.

 

Jag skulle säga att 0,3A går in i ditt batteri om du slagit av huvudströmbrytaren. Jag har samma fenomen med MT50-mätare, jag har provat koppla loss pluspolen och bara ha regulator inkopplad till 'fulladdat' batteri (enligt en CTEK), det gick enligt MT50 in 0,XA ström ändå så länge jag orkade vänta, vilket iofs bara var några timmar. 

 

Så antingen mätfel i instrumentet eller så fylls batteriet på sakta men säkert?

 

Jag tror inte du har något som ligger och drar, säker kan jag inte vara såklart. Koppla loss pluspol som föreslaget alternativt roa dig med tångamperemätare om du vill bli helt säker.

 

Att de visar olika är helt korrekt som flera innan skrivit. Effekt är P=U*I, dvs, Spänning*Strömstyrka, spänning på 'batterisidan' är inte samma som spänning på 'solcellssidan', därmed skiljer sig strömstyrkan alltså åt:

http://faktabanken.nu/ohm.htm

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Har tjuvtittat i facit! Fy på mig. 😉
Manual för displayen MT 50

 

epsolar.mt50display.png

Jag har också tittat i den men den är ju allt annat än utförlig och om man då som jag har begränsad kunskap kring el och solpaneler är det inte alla frågor som får sitt svar i manualen.

Redigerad av Pezlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts så är dessa instrument långt från exakta, tex brukar min visa att solpanelen ger 2-3V även när solpanel är frånkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...