Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nilsnobbing

Däck på trailer, hållbarhet?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Båtspekulationer i full gång. Den står dock 80 mil från där jag bor, på en trailer med 19 år gamla däck. Däcken (och trailern) har enligt uppgift förvarats inomhus sommar då vinter. Skulle ni köra 80 mil E4 med dessa förutsättningar? 

 

Båten är 7 meter och väger 700 kg. Ingen boogie-trailer. 

 

Mvh

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaääeeejoo.... Utan att ha sett däck å trailer så är jag böjd att säga att den kan gå och du kan få problem.. inte bara med däck... hjullager som inte har sett omsorg på 19 år kan även dom behöva kontrolleras innan en 80 mil lång resa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har de varit inomhus utan UV-ljus eller hög värme tror jag inte åldern är ett problem i sig. Om de doppats i saltvatten då å då utan avsköljning kan det ha tärit på dem, har man bara sjösatt i sötvatten är det ju inte heller något problem. 

Det tacksamma med däck är att man lätt ser på dem om de är i god kontition eller ej. Mönstret är ju uppenbart, men torrsprickor får du kika lite närmre för att se. Ser du inga torsprickor och mönstret är ok så är det bara att köra. Stanna vid något tillfälle och kolla lufttrycket efter vägen, gamla ventiler kan ju orsaka lite pyspunka. 

Att däcken i sig blir dåliga av ålder är en myt. Det är UV, salt och slitage som dödar dem. 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har använts under åren (av en noggrann herre, om man får tro säljaren, hans fru) dock till kortare transporter. Det är bara det att det sitter org däck på. Jag kommer inte att se vare sig båt eller trailer förrän jag kört mina 80-mil söderut. Svårt att veta i förväg hur däcken ser ut med andra ord. 

 

Funderar över vissa saker dock och har inte bestämt mig än. Gammal motor, gamla segel... En får si... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta däck är ju oftast inte så svårt att få hjälp med om det skulle visa sig att de inte duger.

 

Troligen funkar däcken, men hur är det med lager, bromsar etc?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Byta däck är ju oftast inte så svårt att få hjälp med om det skulle visa sig att de inte duger.

 

Troligen funkar däcken, men hur är det med lager, bromsar etc?

 

Mackey

Well, that's the problem. Inte en aning. Den ska dock besiktigas före ev köp, så bromsarna lär vara/bli ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Hej! 

 

Båtspekulationer i full gång. Den står dock 80 mil från där jag bor, på en trailer med 19 år gamla däck. Däcken (och trailern) har enligt uppgift förvarats inomhus sommar då vinter. Skulle ni köra 80 mil E4 med dessa förutsättningar? 

 

Båten är 7 meter och väger 700 kg. Ingen boogie-trailer. 

 

Mvh

Nils Nobbing 

 

Köpte en boggisläpvagn i Norge 2000 och som sen dess aldrig varit innomhus. Importerade den till Sverige i samband med flytt 2015 och den har originaldäck. Inga problem där. Jag skulle bekymra mig mer för hjullagren. Släpvagnar mm har normalt sett inte dom dyraste lagren precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okidok, jag förstår. Osäkerheten ökar.... 

 

Hur upptäcker man risiga lager i förhand? Kan man smörja dem? Är det grejer en bra verkstad har hemma om de havererar? 

 

Usch, jag har verkligen personligheten som nojar över allt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Okidok, jag förstår. Osäkerheten ökar.... 

 

Hur upptäcker man risiga lager i förhand? Kan man smörja dem? Är det grejer en bra verkstad har hemma om de havererar? 

 

Usch, jag har verkligen personligheten som nojar över allt... 

Om man lyfter hjulet ochh snurrar så låter det lite skavande om lagret är slut.

Tar man bort hjulet och den lilla plåtkorken, i mitten, kan man fylla med fett och bonka tillbaka täcklocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Well, that's the problem. Inte en aning. Den ska dock besiktigas före ev köp, så bromsarna lär vara/bli ok. 

Jag tror dom kollar hjullagret också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaret! Då är det bara att bestämma sig för om båten är ett bra köp. 

 

Återigen tack! 

N. N

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kärran besiktigas innan så kollar de ju även hjullagren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facit. Jag köpte båten och hämtade den i helgen. 750 kg båt hämtades 80 mil bort. Var lite nervig inför att köra med de gamla däcken men jag fixade ett reservdäck som jag tog med.

 

Sen körde jag 79 mil och 6 km (typ). Som ni kanske förstår kom jag inte riktigt ända fram. När det vara 4 km kvar havererade däcket fullständigt och jag blev stående  vid vägkanten på den lilla landsvägen där nästan ingen kör. Fåglarna sjöng, solen sken och jag hade havsutsikt. Bytte mitt däck och fortsatte till slutdestination.

 

Jag betraktar det hela som en succé 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det man kallar tur!:) Tänk om båda hade gett sig halvvägs och du varit ett däck kort... Alltid kul med återkoppling och skönt att det gick vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...