Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Safir-mike

Penta B18 dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Jo så är det. Startar lätt och går fint på tomgång. Precis runt 900 varv poffar det till och så dör motorn rakt av. 

Tar tacksamt emot expertpanelens tips i den här frågan.

 

Innan upptagning i höstas lyfte jag av tändhattarna, och nu har jag med logikens hjälp försökt få dem på rätt plats. Som jag förstått det, roterar fördelaren motsols på just B16 och B18, och jag hittade ett väldigt litet märke i "framkant" på fördelarhuset som jag antar markerar cylinder 1 då. Sen räknade jag cylindrar motsols och satte tändkablarna i den ordningen.

Om de sitter fel borde väl inte motorn starta så lätt och gå rent på tomgång...eller?

Tjuvluft? Bränslefilter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändföjd 1-3-4-2  så du kan alltså inte sätta kablarna 1-2-3-4. Du har tänkt rätt med fördelaren och att märket är cylinder 1.

 

Och ja den kan gå igång med fel tändföljd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Gelis:

Tändföjd 1-3-4-2  så du kan alltså inte sätta kablarna 1-2-3-4. Du har tänkt rätt med fördelaren och att märket är cylinder 1.

 

Och ja den kan gå igång med fel tändföljd

 - Tackar för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men den motorn har troligvis en acellerationspump inbyggd i förgasaren, om den inte funkar bra så får den inte tillräckligt med bränsle vid gaspådrag. Sen kan det sitta skit i någon av den mycket små hålen i förgasaren. Kan behövas lite förgasarrenovering, dvs en packnings och ventilsats samt lite ultraljudsrengöring. Kolla även bränsleslangarna så de inte är ålders-spruckna. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga -  när jag kikar på bränslefilter till min motor (AQ115), ligger de på ca 900 SEK. Det låter extremt overkill och jag undrar om det går att ersätta det befintliga filtret med en enklare slangfilter eller liknande?

OM så....hur gör man med det befintliga uttjänta filtret och den anslutning som det kräver på motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 kr låter som en dyr variant på hela insatsfiltret med hållare och allt. Kan du inte bara byta insatsen? brukar kosta 100-200 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev HumptyDumpty:

900 kr låter som en dyr variant på hela insatsfiltret med hållare och allt. Kan du inte bara byta insatsen? brukar kosta 100-200 kr.

 

 - Ska kika på den varianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎05‎-‎27 vid 21:19 skrev Gelis:

Tändföjd 1-3-4-2  så du kan alltså inte sätta kablarna 1-2-3-4. Du har tänkt rätt med fördelaren och att märket är cylinder 1.

 

Och ja den kan gå igång med fel tändföljd

 - Men vänta nu och hallå - är inte AQ115 en B20? De har väl klockvis tändordning till skillnad från B16 o B18 som har motsols?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en B20, men i både B18 och B20 så snurrar rotorn moturs.

Fungerade motorn innan du tog upp i höstas? 

Om Ja och om du inte varit på något annat än tändkablarna så talar j mycket för att du fått dom fel.

Naturligtvis kan ju saker gå sönder, tändspole, kondensator och övriga tänddelar.

 

Förgasar problem efter vinteruppehåll kan ju också uppstå med dagens bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekanisk tändförställning, centrifugal eller vakum? Eller finns det inte på marinversionerna?

Om den kärvar och man ligger lite på marginalen redan så kan det ställa till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Gundj:

Mekanisk tändförställning, centrifugal eller vakum? Eller finns det inte på marinversionerna?

Om den kärvar och man ligger lite på marginalen redan så kan det ställa till det.

Jodå, men vacuum syftar till att höja tändningen vid låglast och fanns därför bara på bilversionen, som alltså hade både centrifugal och vacuum-styrning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en bil en gång som ingen fick fart på(pontiac trans am 1991). La ut x antal pengar på verkstäder som lura mig på det ena och det andra. Motorn starta bara på startgas men sen gick den på tomgång och gick upp lite i varv. Gasa man på så dog den dock när den kom upp i varv.

 

Efter lite egen eftersökning på entusiastforum mätte jag spridarna som hade varierade ohmvärden i spolen från 2-13 ohm. Spridarna skulle ha 16,7 ohm. Elektromagneten i dem var helt enkelt slut och orkade inte öppna spridaren. Bilen fick inte bränslet den behövde och dog därför när den kom upp i varv. Den gick dock på lägre varv(ca 2000 max om jag minns rätt. Den bilen hade 650 rpm i tomgång(v8))

Har du gjort en åtgärd på tändningen är det väl rimligt att kontrollera att det är rätt installerat först, men annars låter det ju som en bränslefråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...