Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Olja på vattenytan efter start.

Rekommendera Poster

Hej!

Upptäckte i morse att det kom ut små oljeutfällningar på vattenytan omedelbart efter start.

Dessa bubblar liksom upp underifrån, är tunna och gråa.

Motorn är en KAD 43 med 290 dp-drev.

Gissningsvis kommer utfällningarna med de första avgaserna. När motorn gått en stund och blivit varm, stannas och startas igen kommer det ingenting.

Jag själv gissar att det kan vara (hemska tanke) motorolja som kommer via turbon, eller (ännu värre) diesel som legat oförbränd i avgas- och kylvattensystemet.

 

Jag håller nu koll på oljenivån i motorn.

Motorn går bra, ryker inte under gång eller tomgång, och accelererar båten bra, motorn har bara gått omkring 650 timmar.

 

Vidare förekommer det ju olja i drevet och i drevlyftens hydraulik.

 

Vad tror ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns det som att dessa symptom brukar kunna dyka upp med läckande spridare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... tänker mer SOT än olja?
I avgassystem bildas nog tyvärr alltid sot och avlagringar.
Som normalt diskret sköljs bort av kylvattenflödet i så portioner att man inte märker nåt på vattenytan bakom båten?

I enlighet med detta mitt hugskott, kallar den tills vidare "sot-teorin", så anar jag i förlängningen två tänkbara orsaker?
1. Du har måhända ändrat i installationen för kylvattenflödet? (Efter vinteruppehållet så träffas kanske helt nya  och sotiga väggytor inuti avgassystemet av vattnet, kommer i så fall ganska raskt sköljas bort och problemet därmed att försvinna av sig självt.)
2. Motorns förbränning är sämre? (små små regnbågsringar på vattnet efter varje enskild sotflaga antyder utspottade flagor med oljig yta? Skorstensfejare och övriga må skratta, men visst kan det väl vid dålig förbränning bildas nån sorts oljig "tjära". Såpass oljiga partiklar att det bildas regnbågshinnor på vattenytan från var och en när de flyter upp??
3. Bara ett hugskott föranlett av hugskottet ovan, vatten i bränslet? (Vatten i bränslet skulle kyla förbränningen, allt brinner inte upp som tänkt, oljiga restprodukter spottas ut som en följd av sådan dålig förbränning. Typ som vid eldande av sur ved??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slitna ventiltätningar kan ju göra att det spottas ut litet olja precis i startögonblicket då motorn stått, och det har runnit litet olja längs ventilspindlarna. Rätt osannolikt på en såpass ny motor, dock, då jag inte har det problemet på en TMD40 från 1979...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, börja med att kolla ev hydraulcylindrar till timplanen.

Läck i dessa ger samma symptom. Polaren hade detta fenomen på sin båt.

Då den gick på tomgång i hamnen kom det små oljekluttar som spred sig som ringar på ytan runt båten. Vi har ½-nervösa tills han hittade felet.

Nya o-ringar löste problemet.

Att motorn skulle spotta ur sig oförbränd olja känns långsökt.

Lycka till.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wergis:

Hej, börja med att kolla ev hydraulcylindrar till timplanen.

Läck i dessa ger samma symptom. Polaren hade detta fenomen på sin båt.

Då den gick på tomgång i hamnen kom det små oljekluttar som spred sig som ringar på ytan runt båten. Vi har ½-nervösa tills han hittade felet.

Nya o-ringar löste problemet.

Att motorn skulle spotta ur sig oförbränd olja känns långsökt.

Lycka till.

 

// Mats W

Då måste jag fråga signaturen "Kvinnornasman" här på forumet, eftersom det är han som numera har mina gamla hydraulcylindrar, jag har bytt till Zipwake, och det finns inte någon olja alls i det systemet. Men det kunde ju inte du veta, så vi vidaebefodrar det tipset vidare.

 

Men jag funderar på teorin om vatten i dieseln, eftersom det är fjolårsdisel i tankarna, det kan ju ha bildats kondens i tankarna under vintern. Skall kolla vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zipwake?!...Där sprack den teorin..synd.

Hoppas du hittar orsaken?

Ha en fin helg.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vid start idag var det inga föroreningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Och vid start idag var det inga föroreningar.

Hmm... bara så där, utan åtgärd?
Månne räckte det att du bara funderade på felorsaker för att det skulle ge upp o försvinna av sig självt?
[Haha, hade jag fötts som en sorts "fel-murphy" i din motor så hade jag nog märkt att du brukar hitta mig snabbt. Lika bra att ge upp för att kunna klura ut nåt annat och knepigare jäkelskap. Eller kanske emigrera till nån annan motor i närheten.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hmm... bara så där, utan åtgärd?
Månne räckte det att du bara funderade på felorsaker för att det skulle ge upp o försvinna av sig självt?
[Haha, hade jag fötts som en sorts "fel-murphy" i din motor så hade jag nog märkt att du brukar hitta mig snabbt. Lika bra att ge upp för att kunna klura ut nåt annat och knepigare jäkelskap. Eller kanske emigrera till nån annan motor i närheten.]

Ja...

Funderar på om det kan ha varit något fett som legat i vattnet under båten och som då kommer till ytan få det blir litet rörelse och omrörning i bubblet från avgaserna och kylvattnet... Men så uppstod dessa utfällningar i två olika hamnar...

 

Jag tryckte ju in en himla massa fett i nippeln vid styraxeln, så mycket att det kom ut på utsidan, innan sjösättningen, kanske kan var det fettet som ger sig tillkänna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja...

 Men så uppstod dessa utfällningar i två olika hamnar...

Aha, detta med två olika hamnar utesluter min hypotes ovan angående tillfälligtvis ursköjda gamla sotlager etc. Du har uppenbarligen kört båten ganska långt och massor av vatten har strömmat igenom avgassystem vid diverse olika tryck/varvtal. Sånt gammalt sot borde rimligen ha hunnit renspolas många gånger om under färden kan man tycka? Liksom eventuellt överskottsfett i propellerkoppling etc??


Tror alltmer på dålig förbränning vid tomgångsvarvtal, alltför snabbt kallnande motor vid tomgångslufsande i hamn kan producera mycket sot.
Gissar därför kärvande termostat, sådana kan vara ovilliga efter vinteruppehåll.


Hade en gammal 4-takt 6-hästars Albin O11 tidigare, vågade mig knappt in i naturhamnar eftersom den spottade ur sig sot så man fick skämmas. Låg nån och badade vid min påtänkta tilläggsplats så avvaktade jag litet diskret, motorjäkeln spottade nämligen alltid ur sig sot som bildade fula regnbågsringar på vattnet. (Min lösning blev för övrigt att köra på superren alkylatbensin men det är en annan historia.)

Nu var ju detta ändå en bensinare och bensin förmodas väl allmänt vara mindre sotbildande jämfört med diesel. Tänker alltså att sotproblem hos dieslar nog kan vara minst lika stora om inte värre?
Vet inte, men det där med skämmigt stora regnbågshinnor på vattenytan vid tomgångslufsande hamnbesök känner jag alltså gott igen även från bensin. F.ö. vid varje hamn, hela säsongen.


Du får väl avvakta litet, problemet har kanske löst sig självt? Ifall termostaten kärvat så kan nog ovanligt mycket sot nyproducerats/urspolats just runt tomgångsvartal??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Aha, detta med två olika hamnar utesluter min hypotes ovan angående tillfälligtvis ursköjda gamla sotlager etc. Du har uppenbarligen kört båten ganska långt och massor av vatten har strömmat igenom avgassystem vid diverse olika tryck/varvtal. Sånt gammalt sot borde rimligen ha hunnit renspolas många gånger om under färden kan man tycka? Liksom eventuellt överskottsfett i propellerkoppling etc??


Tror alltmer på dålig förbränning vid tomgångsvarvtal, alltför snabbt kallnande motor vid tomgångslufsande i hamn kan producera mycket sot.
Gissar därför kärvande termostat, sådana kan vara ovilliga efter vinteruppehåll.


Hade en gammal 4-takt 6-hästars Albin O11 tidigare, vågade mig knappt in i naturhamnar eftersom den spottade ur sig sot så man fick skämmas. Låg nån och badade vid min påtänkta tilläggsplats så avvaktade jag litet diskret, motorjäkeln spottade nämligen alltid ur sig sot som bildade fula regnbågsringar på vattnet. (Min lösning blev för övrigt att köra på superren alkylatbensin men det är en annan historia.)

Nu var ju detta ändå en bensinare och bensin förmodas väl allmänt vara mindre sotbildande jämfört med diesel. Tänker alltså att sotproblem hos dieslar nog kan vara minst lika stora om inte värre?
Vet inte, men det där med skämmigt stora regnbågshinnor på vattenytan vid tomgångslufsande hamnbesök känner jag alltså gott igen även från bensin. F.ö. vid varje hamn, hela säsongen.


Du får väl avvakta litet, problemet har kanske löst sig självt? Ifall termostaten kärvat så kan nog ovanligt mycket sot nyproducerats/urspolats just runt tomgångsvartal??

Njae, temperaturen stiger till omkring 90 grader när den skall göra det, alltså när jag kört en stund på mellanvarvtal. Och temperaturen sjunker normalt, kolla aldrig värdena, men visarnålen sjunker en bit när man drar av och sakta går in i hamn.

Jag har ju en hydraulisk drevlyft, och den hade jag inte manövrerat vid dessa tillfällen, annars vet jag hur det ser ut på vattenytan när det läcker hydraulolja, detta såg annorlunda ut.

Nåväl, jag får ju hålla koll och se om det uppstår igen. 

Jag vet även när jag sölat med diesel, träolja, matolja, margarin etc på däck och sedan tvättat detsamma, att det även då blir regnbågshinnor på vattnet när sköljvattnet rinner ut i självlänsarna, och jag hade spolat däcket vi dessa tillfällen. Men inte tankat innan eller sölat med något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...