Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har trimplan på båten men där fanns ingen hydralpump, jag köpte en Insta-Trim universalpump och satte in.

Nu var där luft i systemet som jag inte har kört bort men jag märkte direkt att när jag trycker på Högra Knappen - Bow up - då snurrar pumpen och då gick styrbord trimplan ner och det verkar ju rätt.

På vänstra knappen var det tvärt om, när jag tryckte Bow Down - så började pumpen att surra, här var det så mycket luft (längre slang) att trimplanet inte rörde sig men jag förmodar att det kommer att gå ner så snart luften är ute. Men här rör det sig förmodligen bara om två sladdar som skall byta plats så det blir Bow Up även på denna sida.

 

När jag tog knappen åt andra hållet så hörs inget hydralmotorljud, utan bara ett klick, sen är det tyst, styrbord trimplan gick heller inte in.

 

Så min fråga är, skall det låta hydral-motorljud både när man kör in och ut trimplanen? Eller bara på vägen ut? Varför gick styrbord trimplan inte in igen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till att börja med... om styrbords trimplan går ner så blir det ju "bow down" åt babord...

 

Men det finns ju många åsikter om hur knapparna till trimplanen ska kopplas så det är inte säkert att dina knappar är kopplade så att texten stämmer.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och  pumpen brukar gå i bägge riktningarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delikat problem.

Som redan nämnts är minst den ena knappen felkopplad.

Bow Down, så skall trimplanet röra sig nedåt.

Bow Up så skall det röra sig uppåt.

Den vänstra knappen skall manövrera trimplanet till babord.

Den högra knappen skall manövrera det till styrbord, så säger i alla fall min logik.

Men jag vet att en del tycker det är logiskt att låta den vänstra knappen manövrera styrbords trimplan och vice versa.

 

På baksidan av knapparna/omkopplarna/strömställarna, vad du vill kalla dem, står det ibland stansat på anslutningarna vad det skall vara för färg på den kabeln du skall koppla dit.

Gr, green/grön, Y, yellow, gul, R, Red, röd ock så vidare.

"Knappen" fungerar som polvändare åt pumpens motor, då den kan gå baklänges och suga tillbaka oljan, mer om det senare.

 

Trimplanspumpen har ju bara en utgående slang till var sida.

Pumpen fungerar så att den pumpar ut olja vid tryck på "Bow Down".

Sedan suger den tillbaka oljan vid tryck på "Bow Up" men det klarar den inte av helt själv, för ute i trimplanscylindrarna sitter det en returfjäder som strävar efter att hålla kolvarna i cylindrarna i "hemmaläge" det vill säga ihoptryckta. Pumpen har även två magnetventiler, en med röd sladd och en med grön slang, dessa (tror jag) öppnar upp när man drar upp trimplanen (Bow Up) kan vara tvärtom, gissa vilken av den gröna och röda som är till bb resp. sb?

 

Avluftning sker vanligtvis genom att köra trimplanen upp och ned flera gånger, pumpen är självavluftande på det viset.

 

Vanligtvis är det olja till automatiska växellådor man använder i dessa system.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur knapparna ska vara kopplade är väl en smaksak, beror nog mest på hur man är skapad och lärd.

 

Antingen kopplar man så att båten gör som man trycker eller så att trimplanen gör som man trycker.

 

Generellt är det nog lättast att lära sig att båten gör som man trycker. Det är ju rätt ointressant för de flesta vad som händer rent tekniskt.

Om man jämför med styrningen så skulle ju många tycka det var jobbigt om rattvridningen visade vilket håll styrcylindern rör sig åt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Hur knapparna ska vara kopplade är väl en smaksak, beror nog mest på hur man är skapad och lärd.

 

Antingen kopplar man så att båten gör som man trycker eller så att trimplanen gör som man trycker.

 

Generellt är det nog lättast att lära sig att båten gör som man trycker. Det är ju rätt ointressant för de flesta vad som händer rent tekniskt.

Om man jämför med styrningen så skulle ju många tycka det var jobbigt om rattvridningen visade vilket håll styrcylindern rör sig åt.

 

Mackey

Men, hallå, ursäkta då att jag försöker vara hjälpsam och en smula pedagogisk!😣

Inga problem för mig att berätta för trådskaparen hur det funkar då jag tror att ärade trådskaparen kan ha nytta av det för att förstå texten på knapparna och hur hydrauliken fungerar.

 

MEN om det nu står "Bow Up" så skall ju båtens för höja sig över vattenytan när man trycker på båda dessa.

Inte vill man väl släcka exempelvis en lampa genom att trycka på en knapp det står "on" på?

 

Visst, sedan håller jag med om det; "Antingen kopplar man så att båten gör som man trycker eller så att trimplanen gör som man trycker".

I alla de motorbåtar jag har legat och undersökt mystiska elsystem i har jag sett några olika varianter på hur man kopplat sina strömställare till trimplanen, och då har det inte funnits någon text på knapparna, men på senare år har ju dessa blivit märkta med "Bow up" och "Bow down" och då får man ju rätta sig efter det, annars blir ju lätt förvirringen total.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för er inputs, som vanligt snabba och kunniga svar 👍

 

Fattade principen för hur det skulle fungera, så jag körde ner till båten igen, så var det bara att sätta elmätaren på en av kablarna och mäta enl nedan

 

När man trycker Bow down (höger + vänster knapp) skall den kabeln som ger ström vara strömlös när man trycker bow up (den kabeln kopplas till Röd i detta fall)

 

När man trycker Bow up (höger + vänster knapp) skall den kabeln som ger ström vara  strömlös när man trycker bow down (den kabeln kopplas till Gul i detta fall)

 

Sen vidare till solenoiderna (ventilerna) när man hittar kabeln som ger ström när man trycker vänster knapp både bow up och bow down men ger ingen ström på höger knapp den kopplas till (grön i detta fall)  och tvärt om ger kabeln för vit. 

 

Detta kanske hjälper någon annan i framtiden därför punktade jag mitt tillvägagångssätt .

 

Nu fick jag igång trimplanen , den ena fjädern för returen stack igenom hållaren , antagligen gamal plast så nu skall jag byta hydralbenen med, skam den som ger sig 😁

wire1.jpg

Redigerad av Toxicated

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis bytt ut min gamla panel till en Mente Marine ACSRP och den gamla Lectrotabpanelen var korskopplad, dvs babord knapp till styrbord trimplan.

 

Skärmklipp 4.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske lät sinnerna rinna till och tog i i överkant.

 

Men om nu trådskaparen inte redan hade köpt en hydraulpump skulle jag istället rekommendera att göra som Kane, köpa Lencos el-mekaniska cylindrar, då slipper man hydrauliken. Dessa ger dessutom snabbare respons än de hydrauliska. Jag sålde alla mina trimplansgrejer till Kvinnornasman här på forumet, måhända har han kanske cylindrar till övers.

 

Sedan får ju var och en koppla som de vill, kanske dålig jämförelse med skevrodren på ett flygplan, men där gäller det ju att det är kopplat likadant i alla fygplan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men, hallå, ursäkta då att jag försöker vara hjälpsam och en smula pedagogisk!😣

No worries.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

No worries.

Mackey

Ok, no bad feelings!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...