Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dizel

Bensinmätaren

Rekommendera Poster

Hej

någon som kan hjälpa mig med tips om varför bensinmätaren hoppar fram och tillbaka. Jag har bytt givaren i tanken och ny mätare. Jag har dragit ny jord direkt från batteriet. Tacksam för idéer?

mvh

Frustrerad Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske för att nivån i tanken inte är stilla utan ändrar höjd vid givaren beroende på belastningens läge i båten, och vågrörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Pentax:

Kanske för att nivån i tanken inte är stilla utan ändrar höjd vid givaren beroende på belastningens läge i båten, och vågrörelse.

Visst så kan det vara. Men det brukar vara en fördröjning, eller inbyggd tröghet i de flesta instrumenten som skall förhindra att mätaren blir hysterisk, fördröjningen kallas f.ö för "hysteres".

VDO och Wemas instrument har denna fördröjning, Biltemas förra serie hade det inte, hur deras nya instrumetserie är vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju amerikanska saker i men givaren är köpt i Sverige och mätaren är från QuickSilver 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi ju inte hur mycket och på vilket sätt mätaren hoppar fram och tillbaka, men en gissning är att det är glappkontakt i kablar eller i givaren.

 

Bäst är väl att ta kontakt med säljaren.

 

Näst bäst är att mäta resistansen i givaren och kolla så att den är konstant och i rätt storlek för den mängd bränsle du har i tanken. Amerikansk standard ger då

Tom = 33 ohm

Full = 240 ohm

 

Sedan kan du koppla in ett motstånd på mellan 33 och 240 ohm till mätaren istället för tankgivaren för att se om den visar rätt och är stabil.

 

Kan det möjligen vara så att du fått fel givare till mätaren du köpt. Vet inte, men kanske blir det knas om du har en 10-180 ohms givare och tanken är tom. Givaren vill ju visa noll vid 33 ohm inte vid 10 ohm.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nu vet vi ju inte hur mycket och på vilket sätt mätaren hoppar fram och tillbaka, men en gissning är att det är glappkontakt i kablar eller i givaren.

...

 

Mackey

 

Ja så är det, om givaren är oansluten går mätaren i botten, beroende på modell (EU-standard visar mer än fullt, US-standard visar noll)

 

Jag tänkte på en annan grej, att du skruvar ur givaren ur tanken igen, ansluter den till instrumentet och manövrerar givaren och ser vad som händer med instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny kabel, är den kopplad såhär?

 

image.png.e24ddc70a0bd2fe501f8a5ed25b5ab2a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både givare och mätare är rätt och gjorda för US standard. Jag har inte kollat kablage hela vägen då det ingår i en stor härva från motorn. Mätaren visar säkert rätt när jag vrider om nyckeln men när jag kör så går den upp ca en kvarts tank och ibland hoppar den där emellan. Jag ska testa när jag får tid över att dra helt nytt kablage enligt ritningen Pentax visar. Får se om det löser problemet. Det som retar mig mest är att jag bytte givaren i höstas och slängde den gamla och nu i år när jag bytte mätaren slängde jag den gamla...hade full tank och då var den stilla....onödiga utgifter för ingenting.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en dåres envishet hävdar jag att bränslemätaren ger olika utslag om du ligger stilla eller kör. lite beroende på var i tanken flotören sitter kan den visa mer eller mindre under gång.

Detta är helt normalt.

Flotören mäter inte bränslemängden statiskt, utan den mäter höjden på översta ytan av bränsle i tanken gentimot givarens översta läge.

Vissa mätare har som Georg skrev innan en fördröjning, men den är begränsad i tiden.

 

Bra att du konstaterat att bara byta delar är det dyraste sättet att lösa problem, börja alltid med en systematisk felsökning.

 

Skrivet i all välmening.  😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det spela roll hur du monterat givaren? alltså längs med eller på tvären, tänker på skvalpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Kan det spela roll hur du monterat givaren? alltså längs med eller på tvären, tänker på skvalpet

 

Visst spelar det viss roll, även var i tanken givaren sitter, fram, bak eller åt sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Pentax:

 

Visst spelar det viss roll, även var i tanken givaren sitter, fram, bak eller åt sidan.

Men var den är placerad är lite svårt att påverka, tänkte mer på om man har vridit den i hålet.

Med tanke på skvalpskott osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppande bensinmätare

 

Här kan Ni se hur den beter sig även när jag kör sakta och det guppar i stort sett ingenting så teorin att det beror på att bensinen rör sig faller tycker jag.

Sedan har jag typ en givare som ser ut på detta sättet. Och den har bara två kablar..

 

Hur ska jag jorda givaren då?

2000020368.jpg.8ff5dd8a671c2640b64c6becb1342280.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju själv bytt både givare o mätare för några år sedan, men är så usel på detta med motstånd osv,

Som jag minns det så går dessa två till mätaren, tot 4 kablar till mätaren, belysning och tändning + dessa 2.

du behöver inte jorda mer än så tror jag för mätaren är ju ett motstånd i sig självt o det är väl så den mätaren fungerar, annars ställ frågan på EL Mek här på MG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blå till jord (-) svart till instrumentet.

Det är i princip jord (-) i båda kablarna.

 

Denna givare mäter inte linjärt över hela längden, utan det är ett antal punkter som skickar signal (-)

till instrumentet, så i visst läge med lite skvalp i tanken kan den växla mellan två punkters signal.

 

För övrigt en mycket robust givare betydligt hållbarare än en givare med flotören på arm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit och kopplat om lite kablar ikväll men inte hunnit testköra...med motorn igång var den still i alla fall. Får se på lördag eller när jag åker ut nästa gång.

Uppskattar alla tips och idéer. Stort tack alla!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...