Jump to content
Thursday 25 July 2024
Sign in to follow this  
Olten

Avlägsna kondens från bensintank

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har två rostfria tankar i min Coronet OF32 på vardera 270 liter.

Jag skulle vilja rensa dessa från kondensvatten och även vatten som trängt in via dåliga o-ringar i tanklocken. Det finna inga inspektionslock utan dom vanliga små anslutningarna bensin ut, luft in, påfyllning bensin samt hålet för tankmätargivare. Den sistanämda är ju det "största" hålet då påfyllningsanslutningen har 90 graders vinkel.

Hur gör jag för att få ut ev kondens utan att behöva ta ut tanken och vända den upp och ner?

Finns speciella "korvar" att hänga ner som tar vattnet och inte bensinen men vet inte om dess går ner i hålet för tankmätaren.

Hur är det? Lägger sig vatten över eller under bensinen? Över har jag fått för mig!

Har ju vattenavskiljande filer, en till varje motor men är bekymrad just för att det kan vara mycket regnvatten p.g.a o-ringarna.

 

Mvh Peter

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det räcker att pumpa ur allt som du får ut genom sugledningen som går till bränslefilter och motor och sedan fylla med vanlig etanolblandad bensin. Det lilla vatten som eventuellt finns kvar i tanken kommer att lösas upp i den etanolblandade bensinen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattnet lägger sig i botten, men blandas till en emulsion av bensin och vatten när båten rör sig i vågorna. Vattenavskiljande filter förslår inte långt om det är fråga om stora mängder vatten.

 

Jag tycker Eld- råd är bra, men pickupen i tanken kan sitta så till att vattnet ligger under den nivå den suger ifrån och då hjälper det inte att tömma tanken den vägen. Bäst är om du kan arrangera så att du får en lägsta punkt i tanken som du kan nå med en sugslang och ta bort det mesta av vattnet. Sedan i med E85, ca 6 % av kvarvarande bränsle volym. Om du har tankat BF 95 ger detta totalt ca 10 % etanol, mer skall man nog inte testa med. 

 

Om det är några liter vatten i tankarna så fylls avskiljarna snabbt, jag skulle därför fundera på att bygga större temporära avskiljare t.ex. av 5 liter bensindunkar, inlopp som mynnar nedtill utlopp upptill, ju större vertikalt avstånd mellan dessa dess bättre. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev guestsson:

Vattnet lägger sig i botten, men blandas till en emulsion av bensin och vatten när båten rör sig i vågorna. Vattenavskiljande filter förslår inte långt om det är fråga om stora mängder vatten.

 

Jag tycker Eld- råd är bra, men pickupen i tanken kan sitta så till att vattnet ligger under den nivå den suger ifrån och då hjälper det inte att tömma tanken den vägen. Bäst är om du kan arrangera så att du får en lägsta punkt i tanken som du kan nå med en sugslang och ta bort det mesta av vattnet. Sedan i med E85, ca 6 % av kvarvarande bränsle volym. Om du har tankat BF 95 ger detta totalt ca 10 % etanol, mer skall man nog inte testa med. 

 

Om det är några liter vatten i tankarna så fylls avskiljarna snabbt, jag skulle därför fundera på att bygga större temporära avskiljare t.ex. av 5 liter bensindunkar, inlopp som mynnar nedtill utlopp upptill, ju större vertikalt avstånd mellan dessa dess bättre. 

 

 

Tack bägge. Funderar på Biltemas oljesug 15 liters. Om jag suger ut från botten med den så bör jag få ut vattnet från botten. Ser jag skillnad lätt på ev vatten och bensin i sugen och ser när det bara kommer ren bensin. Jag körde bägge tankarna ner mot reservnivå i höstas med konserveringsmedel så det är ju långt ifrån 270 liter i respektive tank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en tank hade jag en nippel som kunde skruvas bort. Där stoppade man ner slangen till en vanlig, enkel oljesug. I ändan på slangen satt en halvmeter kopparrör så man kunde känna att man var i lägsta punkten. Inga problem att suga upp vatten och skit. Man kan suga upp lite för mycket och låta det stå i en glasflaska så att vatten och bränsle separerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Olten:

 

 Funderar på Biltemas oljesug 15 liters.

Det där med "biltemas oljesug" låter OROVÄCKANDE vad gäller en bensintank!!?
Explosionsrisken med bensin är högre än med diesel som i sin tur har högre risk än motorolja - som din tilltänkta pump förmodligen är konstruerad för?

Avråder alltså. En pump för bensintank-tömning bör vara säkerhetsklassad för sitt ändamål.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-05-26 vid 15:03 skrev Thomas-1:

Det där med "biltemas oljesug" låter OROVÄCKANDE vad gäller en bensintank!!?
Explosionsrisken med bensin är högre än med diesel som i sin tur har högre risk än motorolja - som din tilltänkta pump förmodligen är konstruerad för?

Avråder alltså. En pump för bensintank-tömning bör vara säkerhetsklassad för sitt ändamål.

Vad skulle risken vara att pumpa upp bensin med en "handjagad" oljebytarpump?

(Om det rekommenderats en eldriven pump så skulle jag hållit med dig...)

 

Att det sedan krävs försiktighet när bensinen ska fyllas vidare till dunk är ju rätt självklart, men det är ju samma hantering som alltid när bensin hanteras från dunk. (Ventilation, ingen öppen eld, inte göra det inombords, torka upp ev spill.....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänker på statisk elektricitet och gnistbilding.

Bensin är ju lite lurigt eftersom den laddas när den faller genom luft.

Plastkärl är också en risk när det gäller statisk elektricitet.

 

Troligen funkar oljesugen utan att det händer något 999 gånger av 1000 eller kanske 9999 av 10000.

 

Googla man på bensin och statisk elektricitet så kommer man kanske aldrig mera att våga hantera bensin.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde igår att det eventuellt var en elpump för jag googlade litet slarvigt.
Eller möjligen en sån där liten handjagad oljesug i mässing med smalt sugrör så man får ont i fingrarna redan efter ett par enstaka liter.


Nu tror jag mig ha hittat TS:s "citat: Biltemas oljesug 15 liters".
Och jo, bensinpumpning är okej enligt dess manual!
(Behållaren är tydligen litet känslig för långvarig förvaring, men det är ju knappast aktuellt.)

oljesug.png.222bd57799409d9bee835219fba5ee6d.png

Själv hade jag av snålhet letat genvägar, man kan nog göra nåt roligare för en tusenlapp.
Hävertprincipen används ofta och är ju en vedertagen metod.
[Behövs i så fall bara en slang och litet fallhöjd neråt från tankens bensinyta och ner till dunkens bensinyta. (Ligger båten mot förmodan kvar på land så finns ju gott om fallhöjd ner till landbacken, i sjön blir det nog knepigare?) Kan vid intresse förtydliga detta.]


Som Mackey påpekar, man bör ha stor respekt och tänka sig för när bensin hanteras.
Varnade alltså mest enligt säkerhetstänket "better safe than sorry".

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering. Mina bränsletankar hade separata öppningar för dränering och som bestod av rör helt ner till botten. Fungerade klockrent att få ner det tunna röret på Biltemas 15 liters oljesug. Inget vatten i tankarna alls. Ska ändå följa rådet och hälla i några procent E85. Jag hade 60 liter kvar i styrbords tank och 80 i babords.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...