Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej.

I hamnen där jag har min båt gäller enligt ordningsreglerna "svallfri gång". Jag tycker detta är lite luddigt, tänkte höra vad folk här tycker. Alltså, jag förstår ju givetvis att poängen är att det inte ska gunga för mycket i hamnen, att det sliter på bryggor, tampar etc. Men även om jag så kryper fram i tre knop så BLIR det ju svall, att förflytta en båt helt svallfritt är ju omöjligt. Så vad är det egentligen för märkligt begrepp? Är det bara en fråga om sunt förnuft? Sånt kan ju tyvärr variera ganska mycket från person till person... Men jag antar att en gräns angiven i knop också har sina problem eftersom en båt kan driva upp mycket mer än en annan i samma hastighet.

 

Jag tänkte även höra om någon här har bra koll på i vilken riktning ifrån båten svallvågor breder ut sig mest. Min hamn ligger längst inne i en vik, så man åker alltid rakt ut så att säga (med andra ord har vi inte problemet att båtar bränner förbi i hög fart). Men om jag åker rakt ut från hamnen i fem knop och så gasar upp till 30 precis när jag kommit utanför bryggorna, sprids svall lika mycket bakåt som åt sidan då? Eller om jag kommer in mot hamnen i hög fart och saktar ner i sista sekund? Det blir väl inte så mycket svallvågor framåt så att säga?

 

Innan någon hoppar på mig här nu: Det är alltså mest en hypotetisk frågeställning, jag gasar aldrig upp över fem knop i närheten av några bryggor. Slog mig mest bara att jag har väldigt dålig koll på hur svallvågor egentligen breder ut sig 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svallvågorna brer väl ut sig snett framåt så på väg ut borde det inte spela någon roll vilken fart du ökar till när du lämnat brygganläggningen bakom dig. På väg in bör väl farten sänkas i tid då svallet annars kommer att gå rakt in i brygganläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar man opp kraftig svall i fem knop så är ju fem knop for fort... själv så drar jag vid motorgång opp så lite svall med nuvarande båt att jag fortfarande är häpen varje gång... Min förra båt grävde ned aktern och förorsakade i mitt tycke betydande häckvåg vid fem knop... medans jag idag inte behöver tänka nämnvärt på svall vid motorgång... handlar mer om att hålla fart och beredskap så jag hinner väja för snabbgående gummijollar i och utanför hamn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter: dags för popcorn igen? det kan bli en lång tråd.

 

"Högsta fart 3 Knop" brukar vara vanligt i hamnar. Det är väl svallfritt från de flesta båtar.

 

Men vad är "svall" hör hög skall vågen vara för att räknas som besvärande svall?

 

Fela mig om jag har rätt, men svallet från en deplacemerande båt är ju uppdelat i två vågor, en bogvåg och en häckvåg, utbredningen blir väl omkring 45 grader låringsvis bakåt. Vissa större deplacementbåtar kan ju trycka en mer eller mindre osynlig våg, en mindre tsunami, rakt framför sig i smalare vattendrag. Jag har mött "M/S Byfånen" (=Byfjorden) i fjordarna och de smala passagerna norr om Orust, inget kul alls. Man kan lätt tro att den båten har ett schaktblad monterat under vattenlinjen i fören.

 

Vågutbredning och sådant är en rätt komplicerad vetenskap, jag försökte förstå artikeln i senaste numret av Praktiskt Båtägande som var inne på detta delikata ämne... ja fattade väl i alla fall litet...

 

Men om svall är 3 cm våghöjd är det ju omöjligt att flytta en normal fritidsbåt i hamnen...

Och långsammare än 3 knop är ju då i stort sett omöjligt att köra med de flesta fritidsbåtar, eftersom man då i allmänhet inte har någon styrfart.

 

Popcorn, tror jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg, du ska nog tolka frågan om utbredningsriktning som sedd från en betraktare på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svallet breder ut sig är ju ganska enkelt att se om man tittar bakom båten. Mängden svall varierar ju beroende på typ av båt.

 

Har du tittat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev AndW:

Georg, du ska nog tolka frågan om utbredningsriktning som sedd från en betraktare på land.

Klart är det så, då guppar det upp... och ned...

50 minuter sedan skrev Gaidin:

Hur svallet breder ut sig är ju ganska enkelt att se om man tittar bakom båten. Mängden svall varierar ju beroende på typ av båt.

 

Har du tittat?

Jag kollar alltid då jag är upphinnande andra mindre båtar och segelbåtar under 30´.

Skrev om det i annan tråd, jag drar upp mer svall mellan 7 och 17 knop, ungefär, än om jag kör snabbare, även om den båten saknar planingströskel. Det är en "midskeppsvåg" alltså en sen bogvåg som kan vara besvärlig för andra. Även beroende på hur mycket interceptorena är utfällda.

5 knop är det i min hemmahamn, men det förekommer många överträdelser mot den hastighetsbegränsningen.

800.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev SE2517:

Svallvågorna brer väl ut sig snett framåt så på väg ut borde det inte spela någon roll vilken fart du ökar till när du lämnat brygganläggningen bakom dig. På väg in bör väl farten sänkas i tid då svallet annars kommer att gå rakt in i brygganläggningen.

 

Mmmm, jag har en känsla av att om jag gasar på full spetta precis när jag kommit utanför bryggorna och någon i styrelsen råkar befinna sig i närheten så blir jag av med mitt medlemskap i båtklubben. Men egentligen borde det alltså vara så att bakåt till ska det inte märkas mycket?

 

52 minuter sedan skrev Gaidin:

Hur svallet breder ut sig är ju ganska enkelt att se om man tittar bakom båten. Mängden svall varierar ju beroende på typ av båt.

 

Har du tittat?

 

Har försökt. Tycker det är svårt att uppskatta hur mycket vågor som dras upp x antal meter bakom båten. Kanske får lämna frugan på bryggan som observatör och så bränna iväg 🙂

 

15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Klart är det så, då guppar det upp... och ned...

 

Ja, frågan är väl mest bara VAR det guppar upp och ner och hur mycket...

 

För övrigt känns det ju som att man drar upp mindre svall när man är i plan, så det är inte alltid en sänkning av hastigheten minskar svallet. Typ tio knop blir ju hur mycket svall som helst...

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Hej.

I hamnen där jag har min båt gäller enligt ordningsreglerna "svallfri gång". Jag tycker detta är lite luddigt, tänkte höra vad folk här tycker. Alltså, jag förstår ju givetvis att poängen är att det inte ska gunga för mycket i hamnen, att det sliter på bryggor, tampar etc. Men även om jag så kryper fram i tre knop så BLIR det ju svall, att förflytta en båt helt svallfritt är ju omöjligt. Så vad är det egentligen för märkligt begrepp? Är det bara en fråga om sunt förnuft? Sånt kan ju tyvärr variera ganska mycket från person till person... Men jag antar att en gräns angiven i knop också har sina problem eftersom en båt kan driva upp mycket mer än en annan i samma hastighet.

 

 

Skyltningen om  "inget svall" är för att göra folk uppmärksamma på konsekvenserna av att inte hålla angiven fartbegränsning. De flesta båtar (med undantag för riktigt stora båtar) gör inget nämnvärt svall i 4-5 knop. I vart fall inget svall som anses vara besvärande.

 

Problemet är att många kör båt som dom kör bil och tänker "några knop hit eller dit spelar ingen roll". Detta resonemang sitter i ryggraden och närheten till bryggor med förtöjda båtar, paddlande kajaker eller badgäster låter dom sig inte påverkas av. Troligen helt omedvetet...

 

Enkelt uttryckt är defintionen på svall i dessa sammanhang tillräcklig fart för att sätta båtar i gungning. Lite lätta ryck i tamparna och kluck under badbryggan kan man givetvis ta, men oftast ser det helt annorlunda ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Hej.

I hamnen där jag har min båt gäller enligt ordningsreglerna "svallfri gång". Jag tycker detta är lite luddigt, tänkte höra vad folk här tycker. Alltså, jag förstår ju givetvis att poängen är att det inte ska gunga för mycket i hamnen, att det sliter på bryggor, tampar etc. Men även om jag så kryper fram i tre knop så BLIR det ju svall, att förflytta en båt helt svallfritt är ju omöjligt. Så vad är det egentligen för märkligt begrepp? Är det bara en fråga om sunt förnuft? Sånt kan ju tyvärr variera ganska mycket från person till person... Men jag antar att en gräns angiven i knop också har sina problem eftersom en båt kan driva upp mycket mer än en annan i samma hastighet.

 

 



Tänk om Sotenäskommun hade infört såna regler.

Drar du upp svall när du kör i tre knop, så har du fel båt.

Jag har min båt på den yttersta platsen i min hamn, som också ligger i en vik. Det finns i princip 6 st bryggor på insidan min plats och alla båtar som skall ut eller in i hamnen måste passera.

Ur väder och vindsynpunkt och när det gäller passerande motorbåtar - som ju är flertalet - är det den sämsta platsen i hamnen. Ser man till tillgänglibheten är det den bästa.Jag har alltid kunnat segla in och ut från platsen oavsit vind och vindriktning.

Väder och vind har aldrig berett några problem. Båten har legat på platsen under 5 eller 6 orkaner, ett antal stormar och otaliga kulingar.

Problemet är när plastekor eller styrpullpetsbåtar åker förbi. 

Man ligger på ett trångt ställe och försöker få en mutter på gängor på en skruv som man egentligen inte kommer åt. Så kommer det en sketen plasteka och kör förbi. Min 4,5 ton tunga båt kastas åt sidan som en vante och man tappar muttren, som naturligtvis hamnar på ett ställe där man inte får tag på den.

Det varnaturligtvis den sista muttern man hade och man får ta bilen och åka i det närmaste en  halvmil till Norden på Smögen för attköpa ett antal muttrar och brickor.

Det är alltid trevligt att komma till Smögen och speciellt Nordens skeppshandel och prata lite med personalen där en del andra kunder som man naturligtvis känner.

När man efter en halvtimme är tillbaka ibåten och med sin väl yilltagna kroppshydda (både på längden och bredden) krupit in i ett utrymme jag egentligen inte borde komma in i, sträckt upp handen dit jag egentligen inte når och prcis skall få muttern på gängor, då kommer det en sån där sketen plasteka och river upp ett svall, så min 4,5 ton tunga båt kastas mot Y-bommen på insidan som en vante. Jag tappar naturligtvis mutter, som hamnar på ett ställe där jag inte kan få tag på den.

Nu hade jag ju - vis av skadan - köpt 10 muttraroch lika många brickor, som jag dessutom har med mig in i utrymmet, dit jag har svårt att både ta mig in i och ut ur:

Har jag nu rktigt tur, så går det inte förbi nån sketen plasteka på de närmaste fem minutrarna, så jag hinner få dit muttern.

Det ligger några få 4-,  5-, 6- ton tunga segelbåtar i min hamn. När de går ut och in i hamnen påverkar de inte min båt med nått svall över huvud taget. Nu finns det ju förståss inte nån FinGal i hamnen. 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Har försökt. Tycker det är svårt att uppskatta hur mycket vågor som dras upp x antal meter bakom båten. Kanske får lämna frugan på bryggan som observatör och så bränna iväg 🙂

 

 

Man kan ju köra en sväng och sedan vända och utsätta sig för sitt eget svall, det kanske är lättare att få en uppfattning när man möter det och får känna på det i båten.

 

Men om svallet är så litet att när du tittar bakåt och inte ser om någon drabbas så tror jag väl inte det kan vara fråga om mycket svall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hamnen där jag ligger finns en skylt ”Max 2 knop” detta åtföljs såklart inte av alla. 

Personligen gillar jag skyltningen i amerikanska småbåtshamnar ”Idle speed”. Sen om någon båt gör svall även vid körning på tomgångsvarvtal så är väl det ett annat problem men jag tror inte det är så vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var i Florida satt det skyltar med texterna "Minimum wake" och "No wake" istället för hastighetsbegränsning. Vad som skiljer de båda i praktiken vet jag inte. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utefter Bohuskusten finns det flera naturhamnar och andra hamnar i direkt anslutning till etablerade utprickade farleder, och andra inofficiella säkra passager mellan öar som alla känner till.

Jag tänker närmast på öarna kring Gåsöskärgården och Fjällbackaskärgården. På fastlandet och på de bebodda öarna runtikring bor det på sommaren folk med mindre styrpulpetbåtar och liknande. Iofs trevliga människor, sommarstugeägarna, och backstugesittarna, men något båtfolk är det inte.

 

Jag tänker mig en sommar på tidigt 1990-tal, Vi låg i en vik på norra delen av södra Usholmen utanför Gåsö. Här kommer det en fem meters styrpulpetbåt med en familj, deras grannar, grillar, fiskespön och badleksaker. Barnen och hunden hade flytväst, men inte de vuxna... ni kan tänka er hur det såg ut. Båten saktade ned till deplacementfart, satte sig på röva, och drog upp 50 cm svallvågor.

 

I båten intill våran hade man kastruller på spisen, det spelar för denna historia ingen roll om det var potätervatten eller pastakok på gång, men kastrullen med kokande vatten gick i alla fall av spisen ned i durken där det fanns ett litet barn, i shorts och med bar överkropp...

 

Min fru bordade grannbåten och fick doppat de brännskadade barnet i havet, jag tog hand om "resten" då den överlastade badbåten med familjerna hade mage att vända om och komma in i samma vik och lägga till där, så hjälpte jag dem att lägga till... sedan var jag synnerligen "ocharmig". Det sägs att Kapten Haddock i Tintins äventyr alltid svär i bokstavsordning, jag tror inte det stämmer... Men jag gick på samma sätt, knappas med "anfäkta och anamma, bomber och granater, eller inkompetenta sötvattenspirater" utan mer uträknat gravt elakt.

Typ:

Jag har i flera år jobbat på två olika mentalsjukhus men har aldrig sett några större idioter än ni..

Eller alternativet:

Vilken institution är ni möjligtvis försöksutskrivna ifrån?

 

När skepparen förstod vad han ställt till med tog han sitt ansvar, personuppgifter och namn på försäkringsbolag utbyttes. Barnet var inte värre skadat än att hen kunde fortsätta leka på durken och med föräldrarnas hjälp uppsöka vårdcentral i Lysekil eller Kungshamn dagen därpå, som var en måndag.

 

Nu kokas det kanske inte så mycket pasta eller potatis i trådskaparens hamn, Thalatta muttrar om hur svårt det är att skruva i skruvar när det går svall, och jag kan tycka att det är vanskligt att bära ombord de ädla viskösa varorna från den statliga butiken då det går svall, tänk om man tappar något överbord.

 

Men ibland önskar man att man hade en torped, eller i alla fall kapten Archibald Haddocks vokabulär.

00123haddock koks2.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänker mig en sommar på tidigt 1990-tal, Vi låg i en vik på norra delen av södra Usholmen utanför Gåsö. Här kommer det en fem meters styrpulpetbåt med en familj, deras grannar, grillar, fiskespön och badleksaker. Barnen och hunden hade flytväst, men inte de vuxna... ni kan tänka er hur det såg ut. Båten saktade ned till deplacementfart, satte sig på röva, och drog upp 50 cm svallvågor.

 

 

Är uppvuxen som "badjävel" i Grundsund på somrarna och vet precis var du menar. Den passagen är inte rolig. Bättre på västra sidan i svall-sammanhang, men det kräver ju rätt vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Är uppvuxen som "badjävel" i Grundsund på somrarna och vet precis var du menar. Den passagen är inte rolig. Bättre på västra sidan i svall-sammanhang, men det kräver ju rätt vindar.

Då vet du att vikarna har ekivoka namn, uppkallade efter havslevande däggdjurs fortplantningsorgan... "valfi__an" är den mest populära viken.

 

Passagen mellan Hästvam och Getryggen i Fjällbackaskärgården är lika vansklig, där är det dessutom ett hänsynsområde, men det är det få som tar hänsyn till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då vet du att vikarna har ekivoka namn, uppkallade efter havslevande däggdjurs fortplantningsorgan... "valfi__an" är den mest populära viken.

 

 

 

Jajjemen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag när jag kom ut till min båt efter att inte ha varit där på några dagar så hade det uppenbarligen buskörts ordentligt i hamnen. Mitt startbatteri som jag tydligen inte satt fast ordentligt hade vält (vilket måste krävts att båten kastats runt som en liten vante) vilket innebar att en massa anslutningar lossnat och batterivatten runnit ut. Det värsta av allt var att GPS-spårsändaren (Geosafe) låg i en pöl med batterivatten och verkar helt stendöd. Gav mig lite ökad förståelse för reglerna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Idag när jag kom ut till min båt efter att inte ha varit där på några dagar så hade det uppenbarligen buskörts ordentligt i hamnen. Mitt startbatteri som jag tydligen inte satt fast ordentligt hade vält (vilket måste krävts att båten kastats runt som en liten vante) vilket innebar att en massa anslutningar lossnat och batterivatten runnit ut. Det värsta av allt var att GPS-spårsändaren (Geosafe) låg i en pöl med batterivatten och verkar helt stendöd. Gav mig lite ökad förståelse för reglerna...

 

Usch! Var försiktig när du städar upp det där! Batterivatten är en gravt missvissnde benämning på en starkt frätande syra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterivatten är väl det man köper på macken för att fylla på batteriet med, dvs destilerat eller jonfritt vatten.

 

Batterisyra är väl det som finns i batteriet tillubbla där syra sammans med det destillerade vattnet, saltsyra (HCL).

 

Saltsyra är lömskt eftersom den blir koncentrerad när vattnet dunstar bort.

 

Sug upp så mycket av syran du kan.

Tvätta med vatten och sug upp igen.

Se till att syran inte rinner iväg till något utrymme du inte kommer åt.

 

När du tycker att du fått bort all syra så strö på bikarbonat eller bakpulver på de fuktiga ytorna. Då kommer det att bubbla där syra finns kvar. Fortsätt behandlingen till det slutar bubbla och spreja gärna på mera vatten om det blir torrt.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mackey:

När du tycker att du fått bort all syra så strö på bikarbonat eller bakpulver på de fuktiga ytorna. Då kommer det att bubbla där syra finns kvar. Fortsätt behandlingen till det slutar bubbla och spreja gärna på mera vatten om det blir torrt.

 

Oj. Borde man vara så seriös kanske. Kom precis tillbaka ifrån båten och läser det här. Vad jag gjorde var att jag tog en trasa och sög upp med och kramade ur i en hink (med bara händer, var en stickande känsla, men jag tänkte inte på det förrän jag var nästan färdig). Och så när jag tyckte allt var upptorkat så nöjde jag mig med det. Kan det med andra ord vara ett problem att det är syra kvar nu som ligger och fräter? Frugan blir inte glad om jag måste iväg till båten en tredje gång idag...

 

Två andra frågor:

1. Borde jag fylla på någonting i batteriet nu? Skulle bedöma att det var ett par deciliter jag torkade upp. Har dock ingen aning om var jag i så fall borde fylla på. Batteriet verkar funka bra. Startade motorn och lät det gå en stund och det verkar även ta emot laddning.

 

2. Finns det något hopp om att få igång min Geosafe igen eller är den bara att kasta? Nu la jag den i solen och tänkte försöka starta den igen när den torkat ur, men jag förmodar att syra och kretskort är en sjusärdeles dålig kombination...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Finns det något hopp om att få igång min Geosafe igen

Skölj ur med färskvatten och låt den torka (lägg i en påse med risgryn), det kan nog finnas hopp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

 

Oj. Borde man vara så seriös kanske. Kom precis tillbaka ifrån båten och läser det här. Vad jag gjorde var att jag tog en trasa och sög upp med och kramade ur i en hink (med bara händer, var en stickande känsla, men jag tänkte inte på det förrän jag var nästan färdig). Och så när jag tyckte allt var upptorkat så nöjde jag mig med det. Kan det med andra ord vara ett problem att det är syra kvar nu som ligger och fräter? Frugan blir inte glad om jag måste iväg till båten en tredje gång idag...

 

Två andra frågor:

1. Borde jag fylla på någonting i batteriet nu? Skulle bedöma att det var ett par deciliter jag torkade upp. Har dock ingen aning om var jag i så fall borde fylla på. Batteriet verkar funka bra. Startade motorn och lät det gå en stund och det verkar även ta emot laddning.

 

2. Finns det något hopp om att få igång min Geosafe igen eller är den bara att kasta? Nu la jag den i solen och tänkte försöka starta den igen när den torkat ur, men jag förmodar att syra och kretskort är en sjusärdeles dålig kombination...

1.  Batteriet fyller du på med destillerat vatten, batterivatten, dest.vatten. Fyll upp ungeefär 5-10 mm ovanför blyplattorna.

 

2. Följr råden ovan, borsta med en gammal tandborste, torka med hårtork.

 

Skölj sedan ut kölsvinet med färskvatten, batterisyra är nämligen svavelsyra.

Redigerad av Georg_Ohm
Varför så himla trögt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske minns fel men syran i batteriet är väl ändå svavelsyra? En snabb googling verkade tyda på det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev AndW:

Kanske minns fel men syran i batteriet är väl ändå svavelsyra? En snabb googling verkade tyda på det också.

Ja jag såg att jag skrev fel, stavade fel, men det går ju ta mig f_n inta att redigera.

 

"Ett fel inträffade, websidan läses in igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

1.  Batteriet fyller du på med destillerat vatten, batterivatten, dest.vatten. Fyll upp ungeefär 5-10 mm ovanför blyplattorna.

 

2. Följr råden ovan, borsta med en gammal tandborste, torka med hårtork.

 

Sjölj sedan ut kölsvinet med färskvatten, batterisyra är nämligen saltsyra.

2. Följ råden ovan, tvätta med en gammal tandborste, blås torrt med en hårtork. Med en hårtork.

 

Är det bara jag, eller var det här ett något förvirrat inlägg  😋

 

Problemet med att fylla i vatten är att det är ett "underhållsfritt" batteri, man förväntas inte fylla i vatten i det. Vete tusan om det ens går att öppna. Det är ett Tudor TR350 om det säger någon något. Hittar ingen manual eller bruksanvisning till det.

 

Geosafe:n ligger och torkar, får väl göra det några dagar. Har dock inga större förhoppningar om den. Att hälla batterisyra i elektronik under användning kan aldrig vara bra. Var väl en himla tur att säkringen (8A) gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Är det bara jag, eller var det här ett något förvirrat inlägg  😋

 

Problemet med att fylla i vatten är att det är ett "underhållsfritt" batteri, man förväntas inte fylla i vatten i det. Vete tusan om det ens går att öppna. Det är ett Tudor TR350 om det säger någon något. Hittar ingen manual eller bruksanvisning till det.

 

Geosafe:n ligger och torkar, får väl göra det några dagar. Har dock inga större förhoppningar om den. Att hälla batterisyra i elektronik under användning kan aldrig vara bra. Var väl en himla tur att säkringen (8A) gick.

Problemet var att jag skrev fel, stavade fel, redigerade inlägget och så blev det ännu mera fel, eftersom det inte längre går att göra någonting vettigt här längre från en surfplatta.

 

Du ersätter den förlorade syran, svavelsyran, i batteriet med destillerat vatten, heter även batterivatten, förkortas dest.vatten.

 

Sedan spolar du med färskvattenslangen i kölsvinet, späder ut syran ordentligt och pumpar ut med länspumpen, lite rengöringsmedel efteråt och ny skölj skadar ju inte. Häll inte rengöringsmedel i syran, det kan bli kemiska reaktioner i vissa fall.

 

Om du har tur kan du rädda elektroniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, börjar tydligen bli lite gaggig.

H2SO4 - svavelsyra - och destilerat vatten är det i batterier, inget annat.

 

Lömsk syra hur som helst, bör neutraliseras med bakpulver/bikarbonat som ett sista steg i rengöringen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Du ersätter den förlorade syran, svavelsyran, i batteriet med destillerat vatten, heter även batterivatten, förkortas dest.vatten.

 

Nja, om man kokar bort vatten ur batteriet ersätts det med destillerat vatten. Men om det som i det här fallet runnit ut batterisyra måste det väl ersättas med ny batterisyra för att man inte ska späda ut den kvarvarande syran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tudor Marine Dual TR350 är inte underhållsfritt. För att kontrollera syranivå och fylla på destvatten tas en "remsa" bort mitt på batteriet. Den täcker alla påfyllningshålen. Det är svårt att få bort den, sitter benhårt och det kan skvätta syra så var försiktig.

 

Uthälld syra bör ersättas med ny syra. Frågan är om det går att köpa batterisyra. Det har krävts tillstånd för att köp, men så kanske det inte är längre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...