Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SteX

Sjöfartsverkets ENC vektorkort för OpenCPN

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För oss som använder OpenCPN finns snart Sjöfartsverkets ENC vektorkort tillgängliga. Kravet är att minst 150 gör ett förköp så att man kan teckna kontrakt med sjöfartsverket.

OpenCPN kan bla. köras på Android (mobil, platta) och Windows PC. Läs mer här:

 

http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation

http://pakryss.se/crowdfunding-for-svenska-digitala-sjokort/

 

http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

 

Jag hoppas att man kommer upp i 150 betalande innan juni 15.

Redigerad av SteX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle helst se en lösning för att få in det i min Lowrance-plotter. Att ha en ömtålig dator i sittbrunnen lockar mig inte. Samma sak med mobil. Egentligen är det skamligt att inte Sjöfartsverket tillhandahåller uppdaterade sjökort i bra format till alla förekommande plattformar direkt, till självkostnadspris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör OpenCPN på en Androidplatta (Sony Xperia Z4) den är ljusstark, vattentät och lätt att plocka undan och använda till annat fungerar otroligt bra tar emot alla båtdata via WiFi från mitt NX2 system. Det brukar fungera flera timmar innan jag behöver koppla in laddning.

 

Har även en PC vid navbordet där jag kör div programvaror, bla OpenCPN. På min navdator brukar jag köra OpenCPN bara för att få översikt och sen kör jag ett annat avancerat program med C-Map som även innehåller alla Hydrographicas kort.

Har dessutom nästan alltid papperskort i sittbrunnen. Har ingen bra plats att montera plotter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

Egentligen är det skamligt att inte Sjöfartsverket tillhandahåller uppdaterade sjökort i bra format till alla förekommande plattformar direkt, till självkostnadspris.

Ja eftersom vi redan betalat för sjömätning mm via skattsedeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta bara.

Det samma gällde för terrängkartorna och fjällkartorna.

Dyrt som fasiken att köpa från Lantmäteriet digitalt.

Nu finns allt gratis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SteX:

För oss som använder OpenCPN finns snart Sjöfartsverkets ENC vektorkort tillgängliga. Kravet är att minst 150 gör ett förköp så att man kan teckna kontrakt med sjöfartsverket.

OpenCPN kan bla. köras på Android (mobil, platta) och Windows PC. Läs mer här:

 

http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation

http://pakryss.se/crowdfunding-for-svenska-digitala-sjokort/

 

http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

 

Jag hoppas att man kommer upp i 150 betalande innan juni 15.

Hej

Nu fattas det bara 15, 135 har förbeställt.

 

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer jag ihåg senare så ska jag köpa. 

Man kan ju köra Open CPN på en raspberry PI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är 143 anmälda, det fattas 7 st.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bådar gott, nu är det 148 st, det fattas bara 2 st. Ganska säker på att det kommer att gå vägen att vi får ENC korten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni får ihop de sista två då.

Tyvärr har jag inget behov och tycker det är lite mycket pengar för att stödköpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man verkligen se till att få dem kan väl nån betala dubbelt via en "bulvan"...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi är i hamn, mer än 150 har beställt

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Enligt säker källa skall korten finnas för hämtning ca 10 00 UTC fredag den 1 juni.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli kul. Jag använder bara OPENcpn i datorn hemma. Bla för att konvertera mellan padda - plotter. Nu kan man skriva rutter med korrekt kortdata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte vara med den här svängen. Kommer man kunna köpa via o-charts i framtiden?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska vektorer finns nu att köpa via o-charts.org 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den intresserade användaren av Open CPN finns nu även alla Solteknik  rastersjökort som nedladdning från X-traverse  https://fugawi.com/charts?hide_physical_product=true

Således kan du nu få även Hydrographicas sjökort in ditt Open CPN program.

Vid köp erhåller du två licenser vilket betyder att du kan använda en licens för din dator med t.ex. programvaran Open CPN,för Windows, Mac eller Linux. Den andra licensen kan användas i t.ex. ipad med iNavX eller i Open CPN för Android. Plug-in för Open CPN för Android för våra rastersjökort kommer att släppas inom kort.

Licensköpet innebär att användaren under första året kan laddar ner alla uppgraderingar gratis. När året gått kan ytterligare ett år köpas med 50% rabatt. Den som väljer att inte köpa uppgraderingen kan naturligtvis använda de nedladdade sjökorten i obegränsad tid.

 

☺️

Bästa hälsningar

Göran Johansson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Danska vektorkort till OpenCPN kommer att finnas från 1 juli.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant om någon har provat att köra OpenCPN med Galaxy active 2 tab. Själv tycker jag att nyare mobiler, i mitt fall Galaxy S8, är lika ljusstarka som min flera år gamla Garminplotter. Blir plottrarna mindre ljusstarka med tiden? Frågan är hur det är i praktiken med plattan enligt ovan. De få tester som jag hittar, där klagar man på skärmen. Fast inte specifikt på ljusstyrkan.

 

Testar denna app parallellt med Eniro på Sjön Pro som jag tror också baserar sig på vektordata från Sjöfartsverket. Rätta mig gärna om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, gamla skärmar som har lysrörsbaserad belysning minskar i styrka med användningen. Moderna som är lysdiodsbaserade (LED/IPS) minskar normalt inte nämntvärt på något sätt som bör märkas. 

 

Skulle gissa, utan att känna till modell, att din gamla plotter har en skärm som är bakgrundsbelyst med lysrör. 

 

Jämför med en ny plotter så kommer du förmodligen se en ganska stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den väl använd under alla dessa år så är det nog dessvärre dags att se den lite som förbrukad, och att kika på en ny istället (lönar sig inte att fixa på en sådan gammal modell).

 

De som finns idag har blivit riktigt mycket bättre dessutom (kan användas tillsamman med mobil/platta i ruffen och fjärrstyra plotter i tex. sittbrunnen, eller planera rutter hemma utan plotter som sedan synkas upp när man är på båten).

 

Finns många 5", 7" och 9" till helt överkomliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev segelbagaren:

Det är en Garmin GpsMAP 525 från 2010 ungefär.

Det satt en sådan i min båt, troligen inte så mycket använd men den har ganska dålig ljusstyrka. Bytte till en Simrad, oändligt mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev martinot:

Är den väl använd under alla dessa år så är det nog dessvärre dags att se den lite som förbrukad, och att kika på en ny istället (lönar sig inte att fixa på en sådan gammal modell).

 

De som finns idag har blivit riktigt mycket bättre dessutom (kan användas tillsamman med mobil/platta i ruffen och fjärrstyra plotter i tex. sittbrunnen, eller planera rutter hemma utan plotter som sedan synkas upp när man är på båten).

 

Finns många 5", 7" och 9" till helt överkomliga priser.

Nej, det behövs ju inte. Jag har ju OpenCPN på min android. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev segelbagaren:

Nej, det behövs ju inte. Jag har ju OpenCPN på min android. 🙂

Tyvärr inte så ljusstarkt (som moderna plottrar/MFD). Men det är självklart upp till dig. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...