Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
EmilCarlsson

Problem med drevlyft/powertrim VP 290dp

Rekommendera Poster

Hej,
 

Jag håller som bäst på med ett motorbyte i min Polar 820, -88. Drivlinan blir nu en Volvo Penta AD41B med 290DP-drev. Hur som helst, så har jag problem med att få liv i pumpen till drevlyft/powertrim. Det är den äldre modellen av pump, dvs. den avlånga svarta med integrerad oljetank. Jag har försökt läsa i en mängd trådar här och på andra ställen, men ingen verkar ha riktigt samma problem som mig. Min pump är helt död, så även reglage och trimindikator på instrumentbrädan. Jag har försökt tyda kopplingsschemat, men får ändå inget liv. Det sitter ju två relän på pumpen och det ena är ett runt relä med 4 "plintar", medan det andra verkar vara utbytt till ett fyrkantigt relä, likt reläerna för den nya versionen av pumpen. Jag har läst om att den säkring på 55A som tydligen skall finnas, kan vara kass, men den verkar föregående ägare ha gått förbi, för den hittade jag i en "ev. bra att ha-låda", från köpet av drivlinan. Jag kan inte heller se vart den ursprungligen kan ha suttit.
Jag förmodar att pumpen förbrukar en del ström eftersom matarkabeln (plus) är av grövre karaktär, >35 mm2. Jag kan däremot inte se att tidigare ägare har haft någon grov jordkabel. Förmodar att detta är den enda ström som pumpen och instrumenteringen får, eller ska instrumenteringen ha ytterligare elanslutning?

 

Är det någon som har något bra tips var jag kan fortsätta leta eller gå vidare med? Elsystem är inte min favorit just nu...

 

Tack på förhand! /Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...