Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Sven Yrvind en route!

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev raol:

Tvärt om är det väl i just låg fart som bottenskicket spelar störst roll procentuellt sett?

Njae, du som cyklist borde ha koll tycker jag.

 

Den bromsande kraften är i princip proportionell mot hastigheten i kvadrat.

Sedan finns ju effekter när laminär strömning övergår i turbulent strömning.

 

0x0=0

1x1=1

2x2=4

3x3=9

 

Vid noll knop bromsar beväxningen inget...

Vid tre knop bromsar beväxningen nio gånger mera än vid en knop.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag procentuellt, dvs, den andel av motståndet som kommer från bottenojämnheten och den associerade friktionen. Vid låg fart finns det knappast mycket mer än den typen av motstånd. Vid högre farter kommer formrelaterade motstånd och vågbildningsmotstånd in, men det är inte såna farter jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

...

Samtidigt har bottenytans skick inte så stor betydelse på en båt som står nästan stilla. 

1 timme sedan skrev raol:

Tvärt om är det väl i just låg fart som bottenskicket spelar störst roll procentuellt sett?
...

22 minuter sedan skrev Mackey:

...

Den bromsande kraften är i princip proportionell mot hastigheten i kvadrat.

...

10 minuter sedan skrev raol:

Nu skrev jag procentuellt, dvs, den andel av motståndet som kommer från bottenojämnheten och den associerade friktionen. Vid låg fart finns det knappast mycket mer än den typen av motstånd. Vid högre farter kommer formrelaterade motstånd och vågbildningsmotstånd in, men det är inte såna farter jag menar.

 

 

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.

Det jag hävdar är att en nästan stillastående båt inte påverkas så mycket av ojämnheter eller påväxt på botten.

 

Jag tror du förstår vad jag menar, eller hur?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar, men tror du har fel. Jag menar att bottenpåväxten spelar störst roll för farten, procentuellt sett, i låg fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger "procentuellt sett", menar du då fart utan beväxning jämfört med fart med beväxning?

 

Om du menar det, varför skulle den bromsande kraften av beväxning vara procentuellt större i lägre fart jämfört med högre fart?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ock!

Extramotståndet från beväxningen bör utgöra en mycket större andel av det totala motståndet vid låg fart jämfört med vid hög fart (där t ex vågbildning dominerar).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Vid högre farter kommer formrelaterade motstånd och vågbildningsmotstånd in, men det är inte såna farter jag menar.

 

7 timmar sedan skrev raol:

Extramotståndet från beväxningen bör utgöra en mycket större andel av det totala motståndet vid låg fart jämfört med vid hög fart (där t ex vågbildning dominerar).

 

Ledsen, jag förstår ändå inte vad du menar.

Först skriver du att du inte pratar om vågbildning för att två timmar senate hänvisa till just vågbildning. Om den enda bromsande kraften är friktionen mellan skrov/beväxning och vattnet blir givetvis andelen av denna 100 %, det finns ju ingen annan bromsande kraft. Det betyder ju inte att den bromsande kraften är enorm, bara 100 % av något litet.

 

Om vi skippar procent och andelar kan man konstatera att den bromsande kraften är noll när man ligger stilla, låg i låga farter och att den ökar kvadratiskt med farten.

 

Vid låg fart har inte beväxningen så stor betydelse (även om den utgör 100 % av den bromsande kraften).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror intr vi behöveroroa oss för Sven Yrvind och hans båt när det gäller varesig seglad fart eller påväxt på skrovet. Sånt har Sven med all sannolikhet redan funderat på.

Dessutom har seglatsen väl precis börjat.

Det är nog värre med Rauls båt, som vad jag förstår, har legat i sjön sen han fick den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Det är nog värre med Rauls båt, som vad jag förstår, har legat i sjön sen han fick den.


Nej, den har varit på land och målad två gånger under de tre åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:
2 timmar sedan skrev Thallatha:

Det är nog värre med Rauls båt, som vad jag förstår, har legat i sjön sen han fick den.


Nej, den har varit på land och målad två gånger under de tre åren.

 

Då är du ju ordentligare än jag.

Min båt har legat i sjön i två år utan att varit på land. Det var nåt i fjol vår som gjorde att jag fick välja att avstå från att ta upp. Valde att göra det andra - vad det nu var. Mitt minne är bra men kort.

I år hittade farbror doktorn på att jag skulle göra en hjärtoperation precis när jag skulle ta upp båten för "sköldring". Hade egentligen inte tid för sjukhusvistelse, men man får ju se det som en möjlighet till skatteåterbäring.

Får se om Anders Olofson kan ta upp båten efter hans semester och blåsa av den och kanske lägga på lite bottenfärg - om jag inte skulle orka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man läst och lyssnat på Yrvinds förberedelser så simmar han varje dag då klimatet är bra nog och skrubbar botten vid behov. Han seglar inte fort. Det har han aldrig gjort men kommit dit han tänkt sig varje gång.

Vid en tidigare resa råkade han ut för storm. Istället för att ligga och driva riggade han för segling snett mot vind och vågor för bekvämare färd. Efter två dygn så visade det sig att han faktiskt gjort distans mot vinden.

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Thallatha:

 


I år hittade farbror doktorn på att jag skulle göra en hjärtoperation precis när jag skulle ta upp båten för "sköldring". Hade egentligen inte tid för sjukhusvistelse, men man får ju se det som en möjlighet till skatteåterbäring.
 

Tråkigt att du inte är "kurant".

Krya på dej, hälsa Anders.

Med vänlig hälsning Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Thallatha:

I år hittade farbror doktorn på att jag skulle göra en hjärtoperation precis när jag skulle ta upp båten

Akta dig för sjutton, har de där gubbarna få tag i dig så vill det fixa både det ena och det andra.

Hoppas du kan få lite fin segling i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

27 Juni

Citat

Today I have been at sea for 4 weeks. I have now left the gloomy weather up north and it´s sunshine all day with a flat sea. Wonderful. This is what I like. The only problem is progress. My average speed so far is in the order of 1.4 knots. I had hoped for a minimum of at least two knots average speed. The last days have been even slower, probably not more than a total of 5 nautical miles in the right direction. It looks as if today is going to be the same. I enjoy my time out here and spend the time designing Next Design and yes – she is going to be faster and have a lot of innovative features.
Regards Yrvind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, jag tror det går fint. Nog har han väl marginaler i förrådet för att klara 30-40 procent längre resa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Äh, jag tror det går fint. Nog har han väl marginaler i förrådet för att klara 30-40 procent längre resa?

 

Nja, borde han inte köpa nya segel, trimma och polera botten istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev raol:

Äh, jag tror det går fint. Nog har han väl marginaler i förrådet för att klara 30-40 procent längre resa?

 

Nja, borde han inte köpa nya segel, trimma och polera botten istället?

 

Om han har så mycket extra proviant. Borde han inte lägga ut en tross och minska hastigheten med 25 %.

När jag är ute och seglar har jag alltid den målsättningen att den seglade sträckan skall ta den tid jag har till förfogande. Kommer jag till hemmahamnen en dag för tidigt, ser jag det som en stor miss i planeringen.

Jag har faktiskt segla Bohusracet - som ensamsegling - och naturligtvis utom tävlan.

Mina tävlingsregler var att segla banan på absolut längsta tänkbara tid. En fantastisk segeltur som jag nästan funderar på att göra om. Det finns ju potetial att förbättra mitt resultat. Dvs segla sträckan på ännu längre tid. En helt underbar seglast i en fantastisk skärgård. (om vi bortser sträckan Uddevalla - Hätteberget) Fast svängen in mot rundningen vid Ljungkile är ju ganska fin.

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nja, borde han inte köpa nya segel, trimma och polera botten istället?

Du kan polera en bajskorv, men det är fortfarande en bajskorv.
Och Svens båt seglar som en sådan den här gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man segla en bajskorv nuförtiden? Inte på svenskt vatten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Får man segla en bajskorv nuförtiden? Inte på svenskt vatten!

Vilket förklarar varför hr Yrvind inte verkar ha provseglat sin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men båten är väl konstruerad för att uppfylla flera krav som inte normala segelbåtar i samma storleksklass uppfyller.

- Ska kunna hanteras och seglas enkelt och säkert av en 80-åring som inte är på topp fysiskt (även om Sven nog är rejält pigg för sin ålder).
- Ska kunna rymma (säkert stuvade) förnödenheter för väldigt lång tid (närmare ett år, kanske 15-17 månader om farten nu inte är som planerat).
- Ska vara flatbottnad med minimalt djupgående.
- Ska vara kraftigt byggd för att tåla alla påfrestningar som kan förväntas under färden, inte bara med överlevnad som mål utan med målet att färden ska kunna fullföljas.
- Ska kunna segla på hyfsat rätt kurs utan behov av konstant passning av roder och segel, och utan autopilot.

Visst, behovet av så mycket förnödenheter är ju en konsekvens av den låga farten, men även med tre gånger så hög fart, 4.5 knop (inte särskilt realistiskt snitt för en båt på knappt sex meter), skulle det ändå handla om 4-5 månader.

Exlex är säkerligen inte optimal och det går säkert att göra en segelbåt som uppfyller kraven ovan och ändå ger en högre snittfart, men den skulle förmodligen ta längre tid att konstruera och bygga, och kosta mer. Tid och pengar tror jag inte Sven har i överflöd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Exlex är säkerligen inte optimal och det går säkert att göra en segelbåt som uppfyller kraven ovan och ändå ger en högre snittfart, men den skulle förmodligen ta längre tid att konstruera och bygga, och kosta mer. Tid och pengar tror jag inte Sven har i överflöd.

Tid; jo.
Pengar; nja.
Men - han har ju byggt betydligt bättre båtar tidigare, de kunde segla. Den här verkar mer eller mindre driva. Jämför med hans "Amfibie-BRIS".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur lång tid han har byggt på denna (och de avbrutna tidigare modellerna sen senaste långseglatsen) så tycker nog i alla fall jag att en 80-åring inte har så mycket tid.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man hans rapporter så har han problem med för mycket last vilket kan bidra till den låga farten. Han tänkte att problemet skulle lösa sig självt då han äter upp lasten men den minskar inte i nämnvärd takt. Han äter bara ett mål om dagen av hälsoskäl... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Om han har så mycket extra proviant. Borde han inte lägga ut en tross och minska hastigheten med 25 %.

När jag är ute och seglar har jag alltid den målsättningen att den seglade sträckan skall ta den tid jag har till förfogande. Kommer jag till hemmahamnen en dag för tidigt, ser jag det som en stor miss i planeringen.

Jag har faktiskt segla Bohusracet - som ensamsegling - och naturligtvis utom tävlan.

Mina tävlingsregler var att segla banan på absolut längsta tänkbara tid. En fantastisk segeltur som jag nästan funderar på att göra om. Det finns ju potetial att förbättra mitt resultat. Dvs segla sträckan på ännu längre tid. En helt underbar seglast i en fantastisk skärgård. (om vi bortser sträckan Uddevalla - Hätteberget) Fast svängen in mot rundningen vid Ljungkile är ju ganska fin.

 

 

 

Jag gjorde Bohusracet på 35 timmar som bäst och 44 som sämst om man inte räknar den gången vi fick bryta i Ljungskile.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Med tanke på hur lång tid han har byggt på denna (och de avbrutna tidigare modellerna sen senaste långseglatsen) så tycker nog i alla fall jag att en 80-åring inte har så mycket tid.

 

 

Eller som man säger inom sporten, han spelar på övertid och avgör i sudden death.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

- Ska kunna hanteras och seglas enkelt och säkert av en 80-åring som inte är på topp fysiskt (även om Sven nog är rejält pigg för sin ålder).
- Ska kunna rymma (säkert stuvade) förnödenheter för väldigt lång tid (närmare ett år, kanske 15-17 månader om farten nu inte är som planerat).
- Ska vara flatbottnad med minimalt djupgående.
- Ska vara kraftigt byggd för att tåla alla påfrestningar som kan förväntas under färden, inte bara med överlevnad som mål utan med målet att färden ska kunna fullföljas.
- Ska kunna segla på hyfsat rätt kurs utan behov av konstant passning av roder och segel, och utan autopilot.

Som Kon-Tiki fast det var ju 60 år tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kon-Tiki var större, hanterades av en besättning bestående av flera personer, och hade en påtaglig medström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...