Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-PLM-

Dävert gummibåt

Rekommendera Poster

Jag är tveksam. Två anledningar. Jag har sett flera sådana där man tiltar upp jollen så högt att motorn skulle hamna upp-och-ned. Vet inte om det gör så mycket dock. Man kan ju tilta upp den mindre så den inte lutar så mycket.

 

Sedan skulle jag tro att det också beror på hur tung motorn är i förhållande till hur styv jollen är. Man limmar väl fästena direkt på pontonerna. En kall dag när jollen är mjuk sjunker den kanske ihop.

 

Jag har nog inte sett någon med sådana som haft motorn på, men därmed inte sagt att det inte går. Dessa är bara mina spontana funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på... 

Hur högt upp på pontonerna du limmar fästet. Optimalt är att gummibåten vilar rakt ovanför fästet i uppfälld läge. Detta innebär oftast att gummibåten måste lyftas upp från vattnet för att klicka i fästet... Har själv a vänd sådana och dom lossade utan motor, mycket beroende på att jag limmade fästen högt uppe på pontonen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev -PLM-:

Funderar på denna produkt till gummibåten:

https://www.hjertmans.se/produkter/gummibatar-vattensport/gummibatar/davert/davert-for-gummibat-par

 

Jag vill undvika att behöva ta bort motorn från gummibåten när jag firar upp. Fungerar det?

I helgen som gick observerade jag två grannbåtar som hade sådana beslag.

Som redan sagts så skulle motorn hamna på sidan eller uppochned.

Båda dessa grannar hade mer eller mindre hemmagjorda stöd mellan gummibåtens durk och akterspegeln på stora båten, för att gummibåtarna inte skulle falla platt ned mot badbryggan, de stod alltså nära nog 90 grader rakt upp på ena pontonen. Båda lyfta av sina motorer innan de lyfte upp sina gummibåtar. Den ena hade en ganska högt monterad badbrygga, den satt kanske omkring 30 cm ovanför vattenytan, så det var litet besvärligt att först lyfta för att sedan haka i beslagen.

 

Sedan är jag skeptisk till att skruva fast olika beslag på badbryggan, det finns ändå tillräckligt med saker att slå sina tår blåa emot, eller betänk att man kan snubbla och falla överbord i något kritiskt läge, nej, på min badbrygga skall det inte vara mer prylar än en befintlig stege att snubbla på och ett ankarspel med behållare för linan som tar upp en massa plats.

 

Lika skeptisk kan jag vara till att vulka eller limma fast motsvarande beslag på gummibåtens ponton, tänk om jag köper en ny gummibåt eller rib?

Priset på de där beslagen tilltalar mig inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva beslaget är smart i sig. Köp gärna med avtagbar fästenhet, lite dyrare men värd pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett kraftigare beslag, där den aktre istället för att limmas i pontonen skruvas i akterspegeln på jollen. Den främre limmas i pontonen. Har en kamrat som haft en sådan lösning, det fungerade finfint med motorn på. Dock är det ett annat pris än hjertmans variant. Betydligt stabilare.

 

Jag har snappydävert på min gummibåt, lyfter av motorn varje gång jollen ska upp, har man en liten motor går det ganska bra. 

 

Man måste ha med sig att om motorn hänger på jollen så sticker den rakt ut bakåt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...