Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

fast sånt är väl ganska tråkigt - det finns ju "riktiga" instrument att spela på.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Thallatha:

fast sånt är väl ganska tråkigt - det finns ju "riktiga" instrument att spela på.

 

Ja, eller så kan man vissla 😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! skall försöka att ladda hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Intressant! skall försöka att ladda hem.

Tack, kul att du fann mitt inlägg intressant! :)
Men känn ingen press att snabbt besvara nya inlägg i denna din egenskapade tråd (som seriösa trådskapare/forumsvarare nog annars kan känna?).

Ställ hellre ditt sikte/tid mot att som vanligt svara klokt på verkliga och mer akuta spörsmål.  

Låt alltså gärna forumtråd 88954 (rätt OT men kul!) leva sitt eget liv och vila lite, alltså tills "vår-anstormingen" av båtproblem avtagit till en sorts rännil och rentav nyhetstorka i vintermörkret.
Tänker alltså att denna forumtråd bäst läggs i frysboxen tills vintermörkret inträder för att inte störa den dagliga svars-verksamheten här&nu.

[Lägger en påminnelse-skylt "MG december tråd 88954" på mitt datorskrivbord för återupptagande/trådlyft, tro alltså inte att du kommer undan svar mer än ett halvår : )]
Bara en synpunkt angående prioritering.  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:
4 timmar sedan skrev Thallatha:

fast sånt är väl ganska tråkigt - det finns ju "riktiga" instrument att spela på.

 

Ja, eller så kan man vissla 😛


Fast det förutsätter ju att man kan vissla - och det kan långt ifrån alla.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mwrX-Skl4Bg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-24 vid 07:20 skrev raol:
2018-05-24 vid 06:55 skrev Thallatha:

Kommer du inte ihåg Ester Lundin. Hon var också helt musikalisk obildbar.Trots det kunde hon ta en gitarr, ställa sig framför 450 scouter samlade till lägerbål och "sjunga" om nån kulen natt på nåt rövarspåk. Ester träffade inte en ton rätt och kunde inte ett enda ackord på gitarren, men scouterna hade alltid väldigt roligt vid den gamla kärringens framträdande.


Var hon släkt med Olga Marie Mikalsen? :)


Ester sjön snudd på ännu falskare, men hon var roligar både att lyssna och titta på och hennes gitarrspel var excellent åtminstorn virtuell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Tack, kul att du fann mitt inlägg intressant! :)
Men känn ingen press att snabbt besvara nya inlägg i denna din egenskapade tråd (som seriösa trådskapare/forumsvarare nog annars kan känna?).

Ställ hellre ditt sikte/tid mot att som vanligt svara klokt på verkliga och mer akuta spörsmål.  

Låt alltså gärna forumtråd 88954 (rätt OT men kul!) leva sitt eget liv och vila lite, alltså tills "vår-anstormingen" av båtproblem avtagit till en sorts rännil och rentav nyhetstorka i vintermörkret.
Tänker alltså att denna forumtråd bäst läggs i frysboxen tills vintermörkret inträder för att inte störa den dagliga svars-verksamheten här&nu.

[Lägger en påminnelse-skylt "MG december tråd 88954" på mitt datorskrivbord för återupptagande/trådlyft, tro alltså inte att du kommer undan svar mer än ett halvår : )]
Bara en synpunkt angående prioritering.  

Ok, om någon vill lira, jamma eller fösöka spela med mig så skulle det vara kul.

Skall försöka att låta bli sidospåren.

Men skall kommentera Thalatta bara, så får vi se sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Thallatha:


Fast det förutsätter ju att man kan vissla - och det kan långt ifrån alla.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mwrX-Skl4Bg

 

Det kan jag! Vissla alltså, rätt bra omfång, fyra oktaver när jag är i form.

Alla tjejer vänder sig om och alla hundar kommer sättandes i sned schäfergalopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, äru på benen?

Tänkte bara säga att den där länken med gitarr, skitkul.

Du skulle kunna vissla/nynna den där arabiska låten å så kan du prova dig fram vilket ackord som passar bäst. Fast du är la så pass driven så du gör det lika bra på riktiga gitarren förstås.

 

Problemet är att de där låtarna går inte i varken dur eller moll utan andra tonarter å andra skalor, de har dessutom även nästan "kvarts-toner".

 

Tänker inte bemöta det om H vs B. Men jag har en svag känsla av att de där förklaringarna är bara efterhandskonstruktioner. Det har hetat H redan före Farbror Bach å Vivaldi. Skriver man H så är det inget snack om vad man menar. Skriver man B så blir det tolkningar, lägg sedan till Versaler å gemena, så blir osäkerheten stor. Man har dessutom kallat tonerna/oktaverna för "ostrukna", "ettstrukna" osv , neråt för "stora" ,"kontra" . För att markera oktaverna. Det där med C1 å C3 osv är ett påfund från syntarna då de lägsta tonerna de behagade återge kallade man för C1  helt enkelt. En styggelse!!

 

Herr Ohm ,  vissla, kan du möjligen erinra dig en schlager/slagdänga/örhänge från 60 talet? Man visslade. Nä, inte Jan Lindblad å inte engelsmannen med Klosterträdgården. Detta var mer som den tidens dunka. Före P3 å allt. Å som sagt vissla. Fast jag tror det var en synt, men jag vet inte.

För tidpunkten, det närmaste jag kan säga är att OK hette  IC å man har precis börjat med tidningen Vi Bilägare, en som tecknade där var Anders Slätis. Låten spelades ofta på kvällarna lagom till bilradion på raggarrundan på fredag kväll. Eller om det var t.o.m året före femdagarsveckan?

 

Vid ett tillfälle en fredag(lördag?) kväll tankade jag på IC i Köping å så spelade de den låten i radion.

 

Om jag bara kom på några toner skulle jag kunna plocka upp resten direkt men det är precis stopp i skallen. Synd han med skivor från Vetlanda är ur tiden, han skulle nog plocka fram den direkt tror jag.

Tips emottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fortsättning följer.

Laddade ned Shazam i telefonen, den appen kunde inte identifiera låten som killen på Youtube spelar.

Men Ingemars förslag funkar, möjligen skall den spela högre.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Fortsättning följer.

Laddade ned Shazam i telefonen, den appen kunde inte identifiera låten som killen på Youtube spelar.

Men Ingemars förslag funkar, möjligen skall den spela högre.

 

 

Märkligt att det skall vara så svårt. Vi i vår ålder åtminstone verkar ju ha hört den en del, då jag nästan direkt fattade vilken låt det var.

 

Att det inte är i alla fall det som vanligen ingår i "En till som jag" vet jag, eftersom skivan med en inspelning av den ofta gick i bilen när barnen var små och den låten har annan melodi, och Emil sjunger dessutom. Men sedan kan ju de akustiska snuttarna ofta sakna egna namn och ibland åka med på namnet på låten som den gick över i på filmen.

 

Hittar jag fler ledtrådar återkommer jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syd-Kosters bibliotek sålde ut en massa gamla böcker...

Där fann en besättningsmedlem "Hujedamig och andra visor" av A. Lindgren.

Och se, den som letar, finner ibland, utan att veta om det.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är jättespännande, för i filmen så sjunger Emil denna "En till som jag" till en helt annan melodi:

 

Och jag har, liksom du också tror jag, inte hört den melodin du eftersöker annat än instrumentalt...

Kan man tänka sig att den fanns med två melodier och att den i filmen valdes för den var lättare för Emilskådisen att sjunga till eller nå't ?

 

Men kul att du hittade den. Men du får väl transponera den till en mer rörinstrumentvänlig tonart ;-).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Det där är jättespännande, för i filmen så sjunger Emil denna "En till som jag" till en helt annan melodi:

 

Och jag har, liksom du också tror jag, inte hört den melodin du eftersöker annat än instrumentalt...

Kan man tänka sig att den fanns med två melodier och att den i filmen valdes för den var lättare för Emilskådisen att sjunga till eller nå't ?

 

Men kul att du hittade den. Men du får väl transponera den till en mer rörinstrumentvänlig tonart ;-).

Nej, det är inte den jag söker inser det nu. Iofs en lätt och trevlig melodi, men fel låt.

Jag får leta vidre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den du har noter på är ju rätt, eller hur ?  Det är visserligen inte den låten Emil sjunger i videon som har samma namn och samma text.

 

Men du skulle väl spela, inte sjunga den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev IngemarE:

Men den du har noter på är ju rätt, eller hur ?  Det är visserligen inte den låten Emil sjunger i videon som har samma namn och samma text.

 

Men du skulle väl spela, inte sjunga den ?

Jag har inte provspelat ännu.

Nä jag blev förvirrad, när jag gnolar efter noterna stämmer det rätt bra. Men som du skrev, visan i videon är klart annorlunda.

Sedan framstår melodin litet knepig, 2/4 och en del synkoper, tycker jag mig se.

Men det kan ju vara så att jag minns melodin fel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu blev jag ju så triggad att jag inte kunde låta bli.... Jag lyckades ta ditt foto och läsa in det i mitt notskriftsprogram utan jättemycket att rätta (dock utan text)EnTillSomJag.gif.9892806345eb5dd60e8bb7dfb623682a.gif.

 

Bifogat har du den som bild. Har även som MP3 att lyssna på (ursäkta de dåliga ljuden, men jag orkade inte koppla in något utan tog några dåliga "defaultljud"). Tempo satte jag till fjärdedel = 80 tror jag. Men den går inte bifoga här, utan jag PM:ar dig den. Vill du ha den i annan tonart, förresten ?

 

Edit: Det går ju inte att bifoga annat än bilder i PM heller, och att byta filtypsändelse på MP3-filen till.jpg accepterades inte. Har lagt den här: http://www.nbmarine.se/MG/EnTillSomJag.mp3

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Nu blev jag ju så triggad att jag inte kunde låta bli.... Jag lyckades ta ditt foto och läsa in det i mitt notskriftsprogram utan jättemycket att rätta (dock utan text)EnTillSomJag.gif.9892806345eb5dd60e8bb7dfb623682a.gif.

 

Bifogat har du den som bild. Har även som MP3 att lyssna på (ursäkta de dåliga ljuden, men jag orkade inte koppla in något utan tog några dåliga "defaultljud"). Tempo satte jag till fjärdedel = 80 tror jag. Men den går inte bifoga här, utan jag PM:ar dig den. Vill du ha den i annan tonart, förresten ?

 

Edit: Det går ju inte att bifoga annat än bilder i PM heller, och att byta filtypsändelse på MP3-filen till.jpg accepterades inte. Har lagt den här: http://www.nbmarine.se/MG/EnTillSomJag.mp3

 

7 timmar sedan skrev IngemarE:

Nu blev jag ju så triggad att jag inte kunde låta bli.... Jag lyckades ta ditt foto och läsa in det i mitt notskriftsprogram utan jättemycket att rätta (dock utan text)EnTillSomJag.gif.9892806345eb5dd60e8bb7dfb623682a.gif.

 

Bifogat har du den som bild. Har även som MP3 att lyssna på (ursäkta de dåliga ljuden, men jag orkade inte koppla in något utan tog några dåliga "defaultljud"). Tempo satte jag till fjärdedel = 80 tror jag. Men den går inte bifoga här, utan jag PM:ar dig den. Vill du ha den i annan tonart, förresten ?

 

Edit: Det går ju inte att bifoga annat än bilder i PM heller, och att byta filtypsändelse på MP3-filen till.jpg accepterades inte. Har lagt den här: http://www.nbmarine.se/MG/EnTillSomJag.mp3

Tack, då är vi hemma!

Nu ligger den lågt för att vara bekväm att spela på sax. Man kan transponera upp så att lägsta noten blir d eller dess.

Vad har du för notskrivningsprogram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar på det. Har Finale, tidigare PrintMusic som var just notskrivningsdelen i Finale. Men den uppdateras inte längre, men PrintMusic 2014 går fortfarande att köpa för en rimlig peng.

 

Spelar du alt eller tenor (fuskar själv mest på tenor, även om jag spelade klarinett i tonåren och klaviaturinstrument har varit och är hemmaarenan sedan över 40 år) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har PM:at dig...om det nu lyckades. "Skicka Status" kändes inte helt rätt att klicka på och dessutom försvann allt jag skrev två ggr.

 

Fick du några länkar till PDF:er ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag fixat det!

Då kn vi lägga tråden i frysboxen.

TACK FÖR HJÄLPEN!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...