Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kenneth83

Hjälp. Yamaha 40hk 2takt problem.!!

Rekommendera Poster

Hej. Jag håppas att någon kan hjälpa mig nu med mitt problem. Jag har en yamaha 40hk 2taktare årsmodell 1996 står det men när jag kollade på motornr så är det 1998.

Den startar riktigt bra men går mycket ojämt och när jag kör så går den ojämt låter lite som att den håppar mellan 2-3 cylinder hela tiden. Och trycker jag full gas så är det ingen skillnad från halv gas med farten (bara lite bröl ljud).

Jag har bytt tändstiften och nytt bensin och ny bensinslang (från tanken) ena förgasaren har jag haft upp nu ikväll och kollat men den såg riktigt fin å bra ut, riktigt ren. Funderar om det kanske har och göra med tändningen? Gnista kommer på alla. Tacksam för svar för nu börjar jag bli galen av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara membranet i bränslepumpen. Kostar ca 160:- från valfri nätbutik eller ca 600:- från yamaha. Tar några minuter att byta.

Nästa steg blir till att kolla kompression och se över tändningen.

Angående årsmodellerna så står det olika på diverse sidor och listor. Man får kolla yamahas egen web och söka på serienr om man vill vara säker.

Lycka till där !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ser stiften ut, skiljer sig något stift från de andra?

Spruta lite startgas (men helst oljeblandad bensin) i inloppet till förgasarna (en i taget) under det att motorn inte svara på gas. Om det på detta sätt går att locka fram en varvtalshöjning så sitter felet på bränslesidan om inte skulle jag främst misstänka tändningen.

 

Not: Om smörjningen sker genom inblandning av olja i bränslet, vilket är vanligast på 2-taktare, så innebär bränslebrist också en risk för utebliven smörjning. Om en cylinder dras med av de andra och går helt utan bränsle så går den också utan smörjning.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för tippsen. Stiften ser nog lika ut tycker jag. Men jag beställde nya membran och bränslefilter idag för det skadar inte att byta dom heller.skall köpa ny stift nu igen men lägger i champion nu tänkte jag för nu har jag NGK. Vet inte om det är någon skilnad men tänkte proa. Så över hälgen skall jag testa nu så återkommer jag med resultat.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstatera först om felet sitter på bränsle eller tändningssidan. Först därefter är det dags att börja byta grejor.

 

Det finns som jag ser det ingen anledning att byta stift igen och jag har dåliga erfarenheter av just Champion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt membranen och bränslefilter utan resultat och den drar otroligt mycket soppa tycker jag. Den låter som att den skulle gå på 2cyl och någon gång drar den på alla och ingen skillnad om det är 60% gas eller full gas. Men tilika tror jag nog att den går på alla 3cyl å tändstiften sir lika ut. Om det skulle kunna vara något med bränsle ändå. Hur är det med cdi boxen det är någon slags metare eller et stag där också så hur skall det vara och vad gör det.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs i tråden om Yamaha 30hk några inlägg ner, det är nästan samma motor. Där står lite mer tips om vad du kan testa, mäta etc..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...