Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jajo

Snygga till relingslist

Rekommendera Poster

Jag har provat olika medel och metoder för att få till relingslisten. Jag har provat aceton - det blev ganska bra men inte så bestående, Autosol ganska bra men inte heller så bestående.

Har ni hittat något bra sätt eller bra medel som fungerar bra och håller sig snyggt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jajo:

Jag har provat olika medel och metoder för att få till relingslisten. Jag har provat aceton - det blev ganska bra men inte så bestående, Autosol ganska bra men inte heller så bestående.

Har ni hittat något bra sätt eller bra medel som fungerar bra och håller sig snyggt

E de plast/gummi?

En bra våt ptfe-olja/spray blir fräscht å håller länge. Det kan du sen använda till allt du vill inte ska gnissla, ska glida lätt.. som travare, gångjärn, block och andra rörliga delar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Convept vista som länkades ovan beukar lovordas på alla bilforum.

 

tror hamnen.se rekommenderade cellulosaförtunning. Jag hade kört concept vista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinylspray funkar hyfsat.

Ett gammalt bilhandlarknep är ju att gnida in plast och gummidetaljer på bilar med bromsvätska, ja det gör avbärarlisten snygg i flera veckor, men inte i en hel säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

E de plast/gummi?

En bra våt ptfe-olja/spray blir fräscht å håller länge. Det kan du sen använda till allt du vill inte ska gnissla, ska glida lätt.. som travare, gångjärn, block och andra rörliga delar mm.

Tror att det är någon gummiblandning är dock inte helt 100.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp concept vista, det är som sagt det som lovordas av all bilentusiaster och även utländska båtforum. Har inte provat själv dock, medlet finns nästan bara på postorder i sverige. Länk ovan. Annars ger vanlig vinylfärg från bilvårdshyllan svart fin färg i några veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cellulosaförtunning/thinner funkar som sagt och är lätt att hitta. Finns lite överallt som jula, mekonomen, swedol, bygg å färgbutiker etc, kostar väl en 70kr och uppåt för en plåtflaska. Fick också tipset genom ett inslag på hamnenplay. Deras varvsgubbe visar hur man får ordning på listen, sök under fliken "gör det själv" på hamnenplay på hamnen.se 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Listen är grå och det är en ganska rejäl list så jag vill ha den snygg. Jag provade något "Glozz -medel"  på en annan båt men det var snyggt under en kort tid.

Sak prova Cellulosa och se hur det fungerar, annars får jag beställa Concept Vista.

 

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Concept vista är svart tror jag så ditt hopp står nog till cellulosaförtunningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev AndW:

Concept vista är svart tror jag så ditt hopp står nog till cellulosaförtunningen.

 

Njaee... det är väl ofärgat?

 

Jag kan för övrigt rekommendera cellulosaförtunning. Det ger ett lite mattare intryck och listen ser lite mer naturligt fräschare ut. Förtunningen "smälter" listen lite och tar bort gammalt mög.

 

 Concept Vista är riktigt effektivt men kan lätt bli lite bilhandlar-pimp om man går på för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Concept vista är transparent och ger allt annat än bilhandlarintryck om det doseras rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är någon beläggning på ytan, hårt som måste gnidas bort... Det verkar som att gummit "oxiderat" kan gummi oxidera? men det är väl den beläggningen som Cellulosan löser upp?

Skillnad på Cellulosa och Aceton när det gäller verkan, vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton är aceton. Löser nog för aggressivt?

 

Cellulosaförtunning är vad jag förstår en blandning av massa lösningsmedel. Kan det vara resultatet av torrdestillering av trä kanske? Jag tror bara någon provat och tyckt att just detta löser gummit/plasten på ett tillfredställande sätt. Men, jag har egentligen ingen aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...