Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sventable

tappade kylningen ifrån sjövattnet

Rekommendera Poster

Har en md7 med 120 drev åkte ut ifrån hamnen och körde med motorn ca 2 distans då den skulle prövas efter sjösättning inga problem med värmen seglade sen i fyra timmar. när vi kom en bit utanför hamnen så tog vi ner seglen och startade motorn och puttrade in mot hamn och det ser jag att temperaturmätaren går upp och inget vatten ifrån avgasröret stänger av och glider sista biten in i hamn och starta igen och då kommer pumpar som den ska. själva motorn är sötvattenskyld.

hur kan den tappa trycket under segling? det krängde inte något nämnvärt blåste bara 4 msek

 

kontrollerade impellern och satte dit ny packning va sen ute med båten i söndags och körde med motorn 1 timme vid bryggar och 40 min ute utan den blev varm.

 

några förslag på vad detta beror på? den borde ju inte suga efter den legat stilla vid bryggan i mer än ett dygn.

kan det ha fastnat något runt drevet som täppte igen hålen?  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha fastnat något mot sjövatten intaget (plast, fisk, sjögräs etc). 

 

Kolla slangarna mellan sjövattenintaget och pumpen så det inte ligger något som leker backventil. (mussla tex...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis sjösatt båten men tror som dig att något har suttit runt intaget, sen hamnen  så pumpade som bara den när jag lossade slangen både ifrån sjösidan och glykolsidan och dagen efter så pumpade den galant igen och man känner hur det pumpar i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...