Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pia

Begköp DC21 Draco vs Ockelbo

Rekommendera Poster

Hmm Kan man få ett någorlunda hum om bränsleåtgång?

För det mesta är vi 2 vuxna och har inte direkt brått. Kommer att köra i Vänern

 Draco VP 171/290 

Ockelbo har en diesel Perkins MD 80/VP280

Det är de här båtarna vi funderar på nu,vill ha alla tips på allt!!

Förstår att Ockelbon är billigare i drift,(det är väl ungefär det jag förstår)men svårt att få reda på hur stor skillnaden är

Så är ju jättetacksam för alla svar och synpunkter

Mvh.Pia

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ockelbon har på tok för liten motor, tyvärr. Den är inte gjord för att puttra sakta , visst det går men gången blir inget kul. Vill ni åka sakta köp en snipa eller en Albin 21-25 .  Att säljaren påstår att den planar fint, nja ska man nog ta med en nypa salt. Men till rätt pris tjaa.....Bara pruta rejält, den är nog ganska svårsåld.

Med rätt motor är Ockelbon en trevlig och robust båt.

 

Dracon är också en bra båt, Aq171:an är i grunden en bra motor, men här vill det till att den är servad rätt. Kamrem är ett måste att den är bytt enl rekommenderade intervaller. Avgaslimpan är ett annat tråkigt kapitel då den är svindyr då, vad jag vet,  bara rostfria finns att tillgå. Är den inte bytt prutläge med den kostnaden.

 

Soppaförbr. ligger mellan 1-1,5 l/d för aq171, för Perkinsen är svårt att säga, är nog klart lägre vid krypkörning men frågan är hur mycket den drar när man försöker åka lite fortare, båten lär knappast komma upp helt ur vattnet och då går det åt bränsle.

 

Dreven är robusta men 290 är nyare och har powertrim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att Dracon drar1,2-1,5 lter per distans (1,2-1,5liter/1,8km =6,5-8,3 liter per (land) mil).

Ockelbon har jag ingen aning om egentligen men det finns en grov uppskattning om att diesel drar ca 30% mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Är det så kanske att ingen av dem funkar bra runt 7knop?

Bör man ligga runt 20?

6.5 till 8lit/landmil låter ju mycket.

30% mer än Ockelbo låter bättre..

Skriv gärna mer påväg nu o kolla Ockelbo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra i 7 knop med en sådan liten dc är väl inget man rekommenderar elelr iaf tycker inte jag det är kul. En sådan bårt med drev kommer slingra sig en del i dessa farter. En DC vill man ju kunna marscha 20-23 knop iaf utan att man skriker ihjäl motorn. Vill man tuffa runt i 7 knop så ska man ha snipa, motorseglare eller segelbåt. Det är min åsikt.

 

Sen förstår jag om ni vill köra i 7 knop och ha möjlighet att då och då trycka på i 20 knop. 

 

Till syvene och sist är det inte bränsleåtgång som är de stora kostnaderna utan reservdelar, båtplats mm så i ditt fall hade jag gått på den båt som är mest välhållen i framförallt drivlina men även i övrigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni hade rätt om Ockelbo var en lagom stor båt men inte motorn.Hoppas nu på Draco som jag tycker är finare också.

Garanti på problemfritt kan man ju inte få men tack för att ni delar med er av vad man särskilt ska tänka på.

Funderade ju på bränslekostnad,priset går ju upp och vi vill vara mycket på sjön, samtidigt ska det ju va ett nöje såå klarar nog kostnaden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare, Aq171 motorn är lite speciell med avseende på vissa reservdelar och känslig för kamremsbrott= motorhaveri. Så igen om säljaren inte kan svara på när remmen + brytrullar är bytt så se till att göra det omgående om det blir affär.

Har man detta i åtanke så är nog Dracon ett hyfsat bra köp. 

Akterspegeln är ju ett svagt kapitel på äldre båtar med avs på fukt och röta. Sitter en kraftig inplastad plywoodskiva i dom flesta båtmodeller och har det kommit in vatten så ruttnar det med tiden och konstruktionen försvagas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inte Dracon heller då den var såld när vi kom på avtalad tid.

Har läst en hel del annonser och tittat på några båtar.

Tycker att 24fots midcabin verkar vara mycket trevliga båtar.Har inte hittat någon på bekvämt avstånd men nu kom den här ut

https://www.blocket.se/alvsborg/Sea_ray_21_seville_79817908.htm?sa=1

så nu vill jag ha alla era synpunkter om den som båt och motor!!

Provar i min gamla tråd annars får jag göra en ny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket båt för pengarna, dock gammal motor. men det får man räkna med i dessa prisklasser.

 

Fortsätter att tjata om avgaslimpan, verkar inte heller så lätt att få tag på i Sverige, finns i USA så helt kört är det inte.

Motorn är något liten för det ekipaget, men kommer säkert att orka. Fulla tankar, semesterpackning etc etc så får den slita ont.

 

Det sitter säkert ett Alphaone drev på den där, lite svårare att byta bälgar och sedan sitter impellern i drevet.

 

Men igen SeaRay är en bra båt som går bra i sjön, finns inga eller väldigt smala scarndäck så jag förmodar att vindrutan går att öppna.

 

Vattenläckage uppifrån brukar också vara risk för, sitter "ludd" klädsel i dom flesta USA båtar, brukar bli lite sunkigt med åren.

 

Akterspegel och stringers (skrovförstärkningar) se upp med röta.

 

Bränsletanken kan vara gjord av aluminium, har varit en del problem med läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår ett slag för några andra båtmodeller i ungefär samma prisklass och årsmodell som jag tycker kan vara värda att titta på:

 

NImbus 21 och 22 dc (har sjunkit ganska mkt i pris senaste åren)

Windy 23 FC (Har själv en sådan och det är fantastiskt bra båt, fin för dagsturer men funkar även att vara ute längre turer då man sover lätt 4 pers ombord + har toalett och pentry)

Windy 22 och 24 dc

Fjord 775

Coronet 21 och 22 (samma skrov som nimbus 21 och 22)

Maxi 680 (Pelle P som ritat om inte jag är helt ute och cyklar)

 

Men, när det gäller val av motor till dessa båtar så är det min bestämda åsikt att man inte kan ha mindre maskin är åtminstone V6. 

 

Mindre maskiner än så kommer få jobba ganska hårt.

 

Sen om det är Mercruiser eller Volvo Penta spelar inte så stor roll, båda märkena har sina för- och nackdelar. Viktigare att hitta ett välskött exemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för era svar! Fjord 24 midcabin är väl kanske drömbåten.

Men vill köpa i närheten och hittar ingen för de pengar jag vill lägga.Känns som Sea Ray är en bra kompromiss om den visar sej vara så fin som ägaren säjer. motorn drev är påkostad 20000 med kvitton.Men kollar ju vidare till på onsdag då vi ska kolla o provköra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

leta reda på en välskött Draco,få båtar som går så fint i sjön,välbyggda båtar,kört ett flertal av deras äldre DC,dock inte ägt någon,lagt av båtlivet nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Draco verkar va en jättefin båt de jag hittat är tyvärr lite långt bort det skulle jag nog kunna ordna,men är tyvärr lite över vad jag kan gå i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar!

Blev Sea Rayen den hade allt som jag ville ha och motorn gick fint och den kändes lagom stor(liten)

Förre ägaren var hygglig och körde båten till oss och la i den här.

Men då startar den inte,vi hade ju kört den för  2dagar sen!!

De som hade hänt emellan var att han hade tvättat båten och även motortvättat.

Men alla försök misslyckades, en båtfirma i närheten kunde inte hjälpa till de hade inga delar heller men fanns en till firma och förre ägaren  till båten sa båten ska ju gå har aldrig varit problem med den.Han betalar och firman som såklart har fullt upp har inte hunnit titta på båten än....

Där är vi nu denna helt underbara sommar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sea rayen är ju bättre byggd än den så kallade bajslinern,dock usa båtar inte så bra gjorda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tufft läge. Dock verkar förre ägaren ställa upp mer än jag hade förväntat mig. Inte helt ovanligt att äldre båtar som byter ägare får mysko fel. Det ligger liksom i Murphys lag.

 

Är det en V8 som sitter i? Isf är dom väl ganska okomplicerade? En duktig mekaniker sa till mig en gång att får dom bensin så går dom och det är kanske att raljera men en uns av sanning ligger det nog i det påståendet.

 

Mitt råd. Påbörja lite enkel felsökning själv, får du gnista på stiften, kommer det bensin till förgasaren, m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motortvätt... har du fått fukt i fördelardosan? 

(Eller är det elektronisk tändning kanske..?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...