Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sege

Koppla Wallas 800-spis via lastutgång på solcellsregulator?

Rekommendera Poster

Idag bryter jag all ström via huvudströmbrytare, allt förutom länspumpar. Jag skulle vilja låta kylen gå och gärna via lastutgång på min EPSolar 20A. Mitt problem är att det kabelpar som matar kylen även matar min Wallas-spis. Att dra in ett kabelpar till blir inte fantastiskt roligt då jag måste riva ner halva inredningen (gjort en gång för att byta 2,5mm2 -> 16mm2 så spisen slapp spänningsfall deluxe vid tändning).

 

Vad säger panelen om att köra en Wallas 800 via lastutgång på solcellsregulatorn? Hur otroligt uselt blir det om strömmen klipps till spisen när den är igång? Den används även som värmare till och från med värmelock.

 

Jag tvivlar på att det kommer ske men jag tänker ha en inverter som matar en micro, möjligt att det uttaget från batterierna gör att spänningen tillfälligt sjunker en del men jag vet inte hur spänningen sjunker innan jag har invertern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sege:

Vad säger panelen om att köra en Wallas 800 via lastutgång på solcellsregulatorn? Hur otroligt uselt blir det om strömmen klipps till spisen när den är igång?

Som jag kommer ihåg så har regulatorn brutit en gång på de år jag använt lastutgången. 

Är batterierna bra så sjunker inte spänningen så mycket, dessutom kan du ju ställa vid vilken nivå frånkoppling ska ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Som jag kommer ihåg så har regulatorn brutit en gång på de år jag använt lastutgången. 

Är batterierna bra så sjunker inte spänningen så mycket, dessutom kan du ju ställa vid vilken nivå frånkoppling ska ske.

 

Jo, det var lite så jag tänkte. Det är mer troligt att regulatorn bryter när det varit svensk sommar (dvs tokmulet) några veckor och kylen är igång än att den bryter när vi är ute med båten och använder värmaren, tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...