Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Wildeside

Laga skada i rufftakets överkant

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vad tycker den samlade panelen, hur ska jag laga skadan på kanten av rufftaket.

Den är inte geomgående i dagsläget iaf.

Rufftak mm består av ek.

IMG_20180521_204750.jpg

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygga till kanterna och limma i en ny ekbit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är om det går att spackla i med något spackel som fungerar ihop med trä och måla på lite färg.

Vilket spackel  fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Wildeside:

Min tanke är om det går att spackla i med något spackel som fungerar ihop med trä och måla på lite färg.

Vilket spackel  fungera?


Fast med min skummögda syn så ser det ruttet ut. 

 

5 timmar sedan skrev Rascal:

Snygga till kanterna och limma i en ny ekbit.


Jag skulle tagit bort det ruttna och limmat i en ny ekbit.

Spacklar du bara över så kommer det ju att forstsätta ruttna och du får en betydligt värre reparation "på halsen"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det enda rätta är att lägga i en ny bit, men jag tänkte spara det nöjet till nästa vinter så att jag har nått att pyssla med.

Min tanke är att göra en tillfällig lagning så att det inte läcker in vatten under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

laminerinsepoxy och mickroglasbalonger.

Det finns säkert färdigt epoxyspackel.

Fast det tar minst lika lång tid att spackla upp skadan som att sätta i en ny träbit.

Dessutom

Skulle jag spackla upp skadan, så skulle det inte bli reparerat ordentligt förrän det ruttnat så mycket att spackel lagningen ramlar loss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Thallatha:

laminerinsepoxy och mickroglasbalonger.

Det finns säkert färdigt epoxyspackel.

Fast det tar minst lika lång tid att spackla upp skadan som att sätta i en ny träbit.

Dessutom

Skulle jag spackla upp skadan, så skulle det inte bli reparerat ordentligt förrän det ruttnat så mycket att spackel lagningen ramlar loss.

Båten köpte jag som ett renoveringsobjekt i år har jag monterat bogpropeller, värmesystem, byt elsystem, servat motorn och rengjort värmeväxlarn, oljekylar, intercollern och håller på att fixa till teakdäcket.

Tänkte att det får räcka, för nu vill jag sjösätta snart.

Det tar längre tid att slöjda dit en böjd ekbit än att köpa en burk spackel och lägga på lite färg  iaf i min värld.

Det tar längre tid att hitta någon som säljer en ekbit än att åka in till butiken o köpa en burk spackel.

Jag är nog den typen som kan leva med en kass men fungerande reparation en säsong sen är det bara att ta tag i det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänker olika som människor - och inget ärväl egentligen rätt eller fel.

I min värld går jag ner i källaren och tar en ekbit. Sen stämmer jag bort det ruttna och skruvar fast biten på 10-15 cm eller hur långt det nu är och skruvar fast med sikaflex bakom. Fast det skulle ju duga med vilket trä som helst. Sist jag skulle fixa nåt för en kompis låg det en bit björk, som döga att såga till och ersätta två trasiga plastlister till en låda i en byrå.

Alternativ kan jag ju ta dunken med lamineringsepoxy och burken med mickroglasbalonger och röra ihop ett spackel - men det är kladdigare än att skarva i en träbit.

Lycka till med reparationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Håller med om att det enda rätta är att lägga i en ny bit, men jag tänkte spara det nöjet till nästa vinter så att jag har nått att pyssla med.

Min tanke är att göra en tillfällig lagning så att det inte läcker in vatten under sommaren.

Silvertejp..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Silvertejp..?

 

Den finns ju i vitt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

Sen stämmer jag bort det ruttna och skruvar fast biten

Risken är ju att när man börjar hacka bort så hittar man mycket mer ruttet.

Ska man göra en tillfällig reparation så skulle jag blanda polyester och microglasballonger, epoxi är alldeles för hälsovådligt och kräver för mycket försiktighetsåtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-22 vid 07:36 skrev Thallatha:

Vi tänker olika som människor - och inget ärväl egentligen rätt eller fel.

I min värld går jag ner i källaren och tar en ekbit. Sen stämmer jag bort det ruttna och skruvar fast biten på 10-15 cm eller hur långt det nu är och skruvar fast med sikaflex bakom. Fast det skulle ju duga med vilket trä som helst. Sist jag skulle fixa nåt för en kompis låg det en bit björk, som döga att såga till och ersätta två trasiga plastlister till en låda i en byrå.

Alternativ kan jag ju ta dunken med lamineringsepoxy och burken med mickroglasbalonger och röra ihop ett spackel - men det är kladdigare än att skarva i en träbit.

Lycka till med reparationen.

Blir ett jvla bestyr att bygga en källare att gå ner i och sen ska man fylla den med en massa träbitar.

Hoppar den iden.

Silvertejp kan man kanske använda helst om man köper den på biltema om man har budget 0:- och bråttom satan.

Silvertejp använder jag till att försluta sopsäckar och täta igen skyddskläderna när jag jobbar, har inte kommit på någon vettig användning till den i övrigt, finns bättre tejp att köpa.

Hur som helst blev det en burk glasfiberspackel, ett par roterande raspar och en burk vitfärg så blev problemet löst till hösten, då ska jag leta fram en träbit att laga det permanent med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-22 vid 06:00 skrev Wildeside:

Min tanke är om det går att spackla i med något spackel som fungerar ihop med trä och måla på lite färg.

Vilket spackel  fungera?

det enda jag vet och har använt själv är en svindyr amerikansk impregneringsolja som heter Lignu...impregnera o sen spackla eller vad du vill..om det ändå är målat ovanpå. det man inte ser har man inte ont av? Lignu finns på hjertmans och claessons trätjära

http://www.lignu.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lignu är inte impregneringsolja, det är lättflytande epoxy. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är goda råd lite sena eftersom jag redan spacklat skadan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...