Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
hbengtsson

Sjövett och svall

Rekommendera Poster

Nu måste jag skriva av mig lite. Knappt två dagar har man haft båten i efter sjösättning och blir påmind om hur utomordentligt uselt det står till med sjömanskapet i Sthlms innerstad. Vi har vår båtplats i en lite bredare kanal och skyltningen om 5 knop ser många mest som en rekommendation att stressa av lite. Eller så ser dom inte skylten alls.  Att slänga blicken över axeln och se svallet sätta en hel brygga med båtar i stormsjö är det nära nog ingen som gör. Det är iofs många som sköter sig, men oroväckande många kör med blicken rakt fram och totalt ovetande om konsekvenserna.

 

Hur ser det ut i resten av landet, hur upplever ni det hos er? Är det ett östersjöfenomen, innerstadsfenomen, ägarklientel eller rent av väldigt lokalt där vi råkar ligga? 

 

Tips? Tankar? Vad fan gör man... att ropa eller gestikulera om sänkt fart hjälper föga. Det man kan hoppas på är att det handlar om ren okunskap och att så många som möjligt läser dessa rader och får en chans att bättra sig. Men troligen är det som så ofta annars - rent ego. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ingen ide bara att ge upp hoppet och acceptera, jag har köpt fetare linor fler ryckdämpare största fendrarna. 

Det går inte att påverka mängden svallidioter på sjön som verkar vara i nån sorts tävling som går ut på att hitta den fart som ger, störst svall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipsa sjöpolisen? I Stockholms inre vatten tror jag de kan vara mycket intresserade. Blir ju inte så långt att åka. Kanske ska skriva gemensamt i båtklubben?

Tror det är allmänt förekommande. Samma som kör 60 utanför dagis eller skolor där det är skyltat med 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Farthinder..?

Gupp skapas ju automatiskt. :P

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev ChristerN:

Tipsa sjöpolisen? I Stockholms inre vatten tror jag de kan vara mycket intresserade. Blir ju inte så långt att åka. Kanske ska skriva gemensamt i båtklubben?

Tror det är allmänt förekommande. Samma som kör 60 utanför dagis eller skolor där det är skyltat med 30.

Kustbevakningen brukar köra i området men de är mest intresserade av att haffa ettriga vattenskotrar vid Hornsbergs Strand eller ta sjöfyllor.  

 

Tror tyvärr inte heller sjöpolisen prioriterar denna typ av "förseelse". På pappret nästan obefintlig med 4-5 knops överträdelse, men effekten blir ju desto värre i nära anslutning till båtklubbar och bryggor. På många sätt känns det som fartbegränsningar ibland inte är den rätta restriktionen. "Inget svall" borde vara mer givande. Fast det blir förstås svårare att både mäta och få ett rättsfall av. Och bevisligen kan många skeppare inte ens stava till svall.

 

Skall kolla med klubben om vi inte kan få upp större skyltar eller kompletteringar. Såg en klubb som hade skylten "Sänk farten" istället. Kanske mer effektivt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En boj med en pinne upptill, som går genom ett bryggmonterat rör. En metallring runt pinnen, och sen två metallkontakter på röret. När våghöjden blir över en viss nivå sluts kretsen och aktiverar ett signalhorn på 120 dB, samt en blinkande skylt med "Sänk farten, båtdrulle!". :)

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev raol:

En boj med en pinne upptill, som går genom ett bryggmonterat rör. En metallring runt pinnen, och sen två metallkontakter på röret. När våghöjden blir över en viss nivå sluts kretsen och aktiverar ett signalhorn på 120 dB, samt en blinkande skylt med "Sänk farten, båtdrulle!". :)

 

 

we have a winner! Eller kopplad till en vågmaskin på bryggan som skjuter ut en brant svallvåg på 1.5 meter som slår i förbipasserande skrov snett framifrån...

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev hbengtsson:

 en vågmaskin på bryggan som skjuter ut en brant svallvåg på 1.5 meter som slår i förbipasserande skrov snett framifrån...


Dynamiskt fartgupp! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa ett paintball gevär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev hbengtsson:

Nu måste jag skriva av mig lite. Knappt två dagar har man haft båten i efter sjösättning och blir påmind om hur utomordentligt uselt det står till med sjömanskapet i Sthlms innerstad. Vi har vår båtplats i en lite bredare kanal och skyltningen om 5 knop ser många mest som en rekommendation att stressa av lite. Eller så ser dom inte skylten alls.  Att slänga blicken över axeln och se svallet sätta en hel brygga med båtar i stormsjö är det nära nog ingen som gör. Det är iofs många som sköter sig, men oroväckande många kör med blicken rakt fram och totalt ovetande om konsekvenserna.

 

Hur ser det ut i resten av landet, hur upplever ni det hos er? Är det ett östersjöfenomen, innerstadsfenomen, ägarklientel eller rent av väldigt lokalt där vi råkar ligga? 

 

Tips? Tankar? Vad fan gör man... att ropa eller gestikulera om sänkt fart hjälper föga. Det man kan hoppas på är att det handlar om ren okunskap och att så många som möjligt läser dessa rader och får en chans att bättra sig. Men troligen är det som så ofta annars - rent ego. 

 

 


Det är inte bara en Stockholmsföreteelse - fast det är säkert värre där, med tanke på hur "Stockholmare" kör bil. (Jag har stuga nån mil norr om Åkersberga)

Många av de som körfelkonstrerade båtar tittar aldrig bakåt och konstaterar va som händer i deras kölvatten.

Jag har den sämsta platsen i min hamn - ur vind och vädersynpunkt och för passerande motorbåtar - Även om deflesta håller stipulerad hastighet, så river de  upp en oproportionerlig stor sjö. En 6 ton tung segelbåt som passerar märks inte alls. medan en liten sketen styrpulpetsbåt som går i samma hastighet märks tydligt.

Det finns en sjösättningsramp längst in i hamnen, där utsocknes sjösätter och tar upp sina båtar hela tiden.

Jag håller ju ofta på att grejar med nåt ombord. Det har  hänt att jag försökt att teckna åt förbipasserande att sänka hastigheten. De tittar bara dumt på en som om de undrar om jag är inte riktigt klok.

Problemet är väl att det är lätt att köpa en båt oavsett vilken sjövana man har och sen kör man båt som man kör bil. Sen har man väl numera tagit bort ordet "hänsyn" ur det Sveska språket.

Absolut - även jag har gjort tabbar vid vissa tillfälle.

Paintbal - jag tror inte det är rätt väg.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen så kommer det fartkameror i framtiden. Man kanske kan prova en fejkkamera?

Det som fungerar är att filma och lägga upp på Youtube.

Men visst skulle paintball var kul, gärna med någon snabbhärdande härdlack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev bhemac:

Troligen så kommer det fartkameror i framtiden. Man kanske kan prova en fejkkamera?

Det som fungerar är att filma och lägga upp på Youtube.

Men visst skulle paintball var kul, gärna med någon snabbhärdande härdlack.


Fast ganska många "plastekor" som håller sig inom hastighetsgränsen river upp en betydande sjö.

Fejkkameror kan va problematiskt.

Med en viss reseration för den exakta historiebeskrivningen.

På södra infarten till Kungshamn finns en raksträcka där vissa håller en väldig hög hastighet. Ett större Kungshamnsföretag, som expanderat kraftigt, har lokaler på bägge sidor av vägen och korsar vägverkets väg med gaffeltruckar mm ofta. Man satte upp en "fågelholk" i aluminium vd vägkanten. "fågelholken" var förvillande lik en fasrtkamera.

Hastigheten på många passerande bilar lär ha sjunkigt en hel del. Företaget blev polisanmäld av tidningen Bohusläningens reporter och blev tvungen att plocka ner "fågelholken".Reportern fick då möjligheten att skriva ett par artiklar.

Efter nåt år satte företaget upp fågelholken i gen. Samma resultat. Hastigheten på bilarna sjönk. Reportern polisanmälde igen och kunde skriva sina artiklar och företaget blev tvungna att plocka ner fågelholken igen. Å farten på bilarna återgick till det normala - dvs långt över gällande hastighetsbegränsning.

 

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/falsk-fartkamera-är-privat-fågelholk-1.115479

En intresant detalj i sammanhanget är att polisstationen är närmaste granne till "fågelholken" och polisen som uttalar ig i artikeln måte passera fågelholken varje dag - del i tjänsten och del på väg från och till jobbet. Han bor på samma bostadsområde som jag.

Polisen ifråga är en lugn, sansad och vettig man och han har tydligen inte reagerat förrän Bohusläningens reportet "tippsade" om fågelholken.

Personligen tycker jag gott att fågelholken hade kunnat få sitta kvar - den fyller ju i alla fall den ena dess två syfte, även om det inte är några fåglar som vill bo i den.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paintballgevär kan nog fungera riktigt bra, om det kompletteras med en varningsskylt typ "sur gubbe med paintballgevär" vid 5knops-skylten.

 

Att skrika från bryggan kan kanske fungera ibland. Jag minns än idag när vi fick en utskällning från bryggan som barn eller kanke unga tonåringar. En kompis körde sin morfars styrpuppa, jag å resten av ligan åkte med. Det blev 5knop och han sänkte väl farten till 10 kanske, sämsta tänkbara alltså. En gubbe gestikulerade å ropade från land, vafan vill han var första tanken för oss. Hmmm, vi kanske åker för fort, vad fan är 5knop förnåt? Ööö, sakta, det här är väl sakta? 

Vi gör nog för stora vågor, gissade nån, aah brilljant, prova ännu saktare då.. 

Jag kommer att tänka på den gubben varje gång jag kör in i 5knops-områden fortfarande, samt när jag själv som sur gubbe stör mig på kidsen som inte har nåt förstånd :wacko:

Det här var i bohuslän på 90-talet så det kanske var Thallatha som läxade upp oss :D

De 50+ gubbar som fortfarande inte har nåt förstånd när de kör flybridgebåt kanske aldrig fick den där utskällningen. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills under mina 6 somrar råkat ut för störande/förstörande svall vid två tillfällen. Den ena där vi låg fler båtar i en liten naturhamn. Vi höll på att få maten överallt i båten men hann reda ut situationen. I några båtar i närheten hörde vi skrammel å svordomar.

Andra gången va en tidig morron utanför nämndö, jag hade legat på svaj å va påväg att ta upp ankaret. Stor båt å rejält svall så jag va tvungen att släppa allt å hålla i mej med ett skapligt hack i stäven av ankaret.

Det tråkiga i kråksången är att vid båda tillfällena har det varit KBV.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är förövrigt problemet att 5knop även gäller vattenskotrar, som blivit omåttligt populära. En vattenskoter i 5knop skapar ju kaos i hela hamnen! För att inte tala om i björnösundet där kajakklubben och friluftsfrämjandet har sin lugna oas för paddling. Skotrar borde ha max 2knop istället, alltid när de inte planar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Här är förövrigt problemet att 5knop även gäller vattenskotrar, som blivit omåttligt populära. En vattenskoter i 5knop skapar ju kaos i hela hamnen! För att inte tala om i björnösundet där kajakklubben och friluftsfrämjandet har sin lugna oas för paddling. Skotrar borde ha max 2knop istället, alltid när de inte planar. 

För att minska svall skulle väl olika båtar ha min-hastighet. Nästan inget svall och det går snabbt över. Alla kan ju ifs köra i 1knop.. då blir det inget svall men då finns dom där hela dagen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Här är förövrigt problemet att 5knop även gäller vattenskotrar, som blivit omåttligt populära. En vattenskoter i 5knop skapar ju kaos i hela hamnen! För att inte tala om i björnösundet där kajakklubben och friluftsfrämjandet har sin lugna oas för paddling. Skotrar borde ha max 2knop istället, alltid när de inte planar. 

 

Vattenskotrar är ett kapitel för sig. Rent svallmässigt föredrar jag också att dom kör i 30 knop, men det utgör ju en betydligt större fara för omgivningen. Särskilt då de flesta här i stockholms stad som kör vattenskoter helt verkar sakna marin bakgrund och ADHD-kör som en 15-åring som precis fått en trimmad moppe. Förbjud uthyrning eller i vart fall krav på förarintyg.

 

Edit: Fan vad grinig jag låter ...men det är bara för att jag är grinig också :D

Vore det inte för denna plåga så är ju båtlivet på topp just nu. Synd att klaga... 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev mikael_matsson:

 

Det här var i bohuslän på 90-talet så det kanske var Thallatha som läxade upp oss :D

De 50+ gubbar som fortfarande inte har nåt förstånd när de kör flybridgebåt kanske aldrig fick den där utskällningen. 

 

 

Det har bara hänt två gånger under mina 70 levnadsår att jag skällt på nån som kört som en idiot.

Första gången var nån gåg på 1980-talet. Kustbevakningen/Tulleverkets båt kom och rundade mig väldigt nära och i hög hastighet. Sen gick de in och la sig på sin plats på Guleskär i Kungshamn. När jag passerade dem en liten stund senare, var jag ganska uppretad och skrädde inte på orden när jag talade om vad jag tycket om deras framfart.

Sen skällde jag faktiskt på en yngling som kom i nån snabbare båt, högt över gällande hastighetsbegränsning i den. Precis nar han var mitt emellan "min" pontonbrygga och den akter/öster om min girar han kraftigt 90 grader SB och kör in mellan bryggorna. Det var på håret att han klarade den betydligt större båten som ligger på insidan min.

Då kunde jag inte låta bli att att häva upp min stämma och fråga vad han sysslade med och en del andra frågeställningar.

Annars brukar jag ibland be förbipasserande att minska farten. Det finns ju ett allmänt vedertaget tecken, som bl.a polisen använder. Nån enstaka gång har den förbipaserande vederfarit min uppmaning, men oftast tittar de bara dumt på mig.

Det är mest bara på MarinGuiden som jag klagar.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Caribic410:

För att minska svall skulle väl olika båtar ha min-hastighet. Nästan inget svall och det går snabbt över. Alla kan ju ifs köra i 1knop.. då blir det inget svall men då finns dom där hela dagen.. 

 

Nu har ju du en segelbåt på ett antal ton. Du skulle inte med basta vilja i världen, även om du ansträngde dig, kunna riva upp en sån sjö som en sketen lite plasteka gör normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv stör jag mig i o f s mer på andra saker än svall och vattenskotrar. Just nu är jag inne i en period där jag hatar äldre gubbar som efter några groggar i naturhamnen tror att de har frisedel att dra upp stereon med Lasse Berghagen eller någon annan crap-musik bara för att de själva tycker just den musiken hör sjölivet till. Tänkte därför härmed varna att om någon gör det i min närhet skall jag personligen köra upp bluetooth-högtalaren, bilstereofronten eller kassettbandspelaren i stolgången på dem. 

Elverk lika så - det blir ”elvärk” så att säga. 

 

Men - det kanske är en annan tråd..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

dra upp stereon med Lasse Berghagen

Fy fasen, så illa. Måste vara riktig hemskt.

 

Min förra båtplats låg som nummer tre utifrån men de som hade båtarna utanför brukade vara borta hela sommaren. Det passerar många båtar in och ut ur hamnen och alldeles för många drar upp för mycket svall. Tragiskt att så många har ett så begränsat förstånd.

Men inte mycket att hetsa upp sig för, förr eller senare brukar de få sitt straff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Själv stör jag mig i o f s mer på andra saker än svall och vattenskotrar. Just nu är jag inne i en period där jag hatar äldre gubbar som efter några groggar i naturhamnen tror att de har frisedel att dra upp stereon med Lasse Berghagen eller någon annan crap-musik bara för att de själva tycker just den musiken hör sjölivet till. Tänkte därför härmed varna att om någon gör det i min närhet skall jag personligen köra upp bluetooth-högtalaren, bilstereofronten eller kassettbandspelaren i stolgången på dem. 

Elverk lika så - det blir ”elvärk” så att säga. 

 

Men - det kanske är en annan tråd..?

 

Nu är jag iofs bara 43 och skulle aldrig få för mig att peta dit Lasse Berghagen på stereon men jag kan få för mig att spela Taube när man blir lite nostalgiskt maritim och skärgårdsaktig efter några glas. Men då spelar jag inte för andra - i alla fall inte vad jag vet. Ljudet färdas som bekant extremt väl i en vik utan vind. Det lustiga är att jag lyssnar helst på metal i vanliga fall men slår om helt när tamparna hamnar på bryggan...:P

 

Jag känner samma frustration som du när någon gör samma fast med Gyllene Tider eller Håkan Hellström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man spela lite svängig metal kan man dra på "Swim" med In Flames. Den har ju åtminstone i titeln en marin anknytning. Förbaskat bra låt!

Men jag lyssnar helst på radiodokumentärer eller program som Spanarna, Språket, Snedtänkt, Vetenskapsradion Historia och Lantzkampen. Volymen lagom för att nå mina öron, inte andra änden av hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

 

Nu är jag iofs bara 43 och skulle aldrig få för mig att peta dit Lasse Berghagen på stereon men jag kan få för mig att spela Taube när man blir lite nostalgiskt maritim och skärgårdsaktig efter några glas. Men då spelar jag inte för andra - i alla fall inte vad jag vet. Ljudet färdas som bekant extremt väl i en vik utan vind. Det lustiga är att jag lyssnar helst på metal i vanliga fall men slår om helt när tamparna hamnar på bryggan...:P

 

Jag känner samma frustration som du när någon gör samma fast med Gyllene Tider eller Håkan Hellström.

Hear-hear, håller med om Gyllene Tider osv; precis samma kategori människor som tror att ”alla” gillar den smörjan och man därför får dra på. 

Håll musiken för dig själv, så håller jag min musik för mig själv - och alla blir glada. 

 

(Å jag är 44 år...) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

12 minuter sedan skrev RBack:

Detta är nedskräpning av stora mått!

Fy och blä.

Föredrar Lasse B och GT alla dar i veckan.

 

Själv lyssnar jag mest på musik när båten ligger på land. Men så har jag ju en riktig båt med dörr till hytten som man kan stänga om sig om man vill lyssna på musik i naturhamn med andra båtar i närheten.

Men det har ju inget att göra med sjövett och svall som var ämnet för tråden :)

Noterade apropå det att de första hastighetsskyltarna in mot Nynäshamn norrifrån togs bort någon gång förra året. Måste vara ett elände för de som bor på Bedarön med alla båtar som drar förbi. Eller så togs 12-knops skylten bort för att det är i denna hastighet det blir mest svall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad det blev synd om mig.För det första 74 bast, för det andra klassisk musik.

Synd för det går liksom inte dra på en fiol så högt.

Sedan så har jag igen högtalare å stero ombord.

Så jag kan inte ge motel med att spela tex Für Elise högt.

(Den kan få vem som helst att gå i taket när man hört den 5 ggr)

Men kanske Vivaldis violinkoncert skulle skrämma iväg alla?

 

Vad skall jag ha stereo till ombord? Räcker nätt o  jämnt med radio för vädret, som sedan blir som det blir ändå oavsett vad jag tycker å hört.

 

Men svall det är annat. Bästa medicinen vore att servera en god middag för marodörerna å sedan "svalla" förbi dem just när de skall till att äta. Får skrapa maten från durken. Det språket begriper de.

 

Detta har behandlats tidigare i spaltkilometrar. Tror att endast långsiktig upplysning som gäller. Å då inte på MG för här läser inte marodörerna. Kanske i kvällsblaskorna. Bjud journalisten ombord på en god middag å svalla ner maten sedan så har nått att skriva om å får en annan syn på det hela.

Kan det va nått?

 

Summering av en av mina livserfarenheter: En skitstövel är en sktistövel oavsett vilka kläder den går i eller språk den pratar eller vad den gör.

 

Hade inte mamma sagt att så gör man inte så hade paintboll varit bra. Men då blir jag ju som de så det är ingen bra lösning heller.

 

Önskar förliga vindar.

Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...