Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flippy

Tryckknapp, norska, vred eller Tenax på nytt kapell?

Rekommendera Poster

Jag skall beställa ett nytt, mallat kapell till min Sea Ray 270 Sundancer.  Frågan är vilken fastsättning jag skall ha mot båten/vindrutan?

Har ni några för-/nackdelar och erfarenheter om vad som funkar bäst när det gäller användarvänlighet och livslängd, både för skalva fastsättningen såväl som för kapellet.  Det jag står och väljer mellan är tryckknapp, norska knappar, vred eller Tenax

 

Untitled.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Norska enligt mig alla gånger. Hade tryckknappar innan vi gjorde nytt kapell, vissa satt lite löst och några satt som berget och var även svåra att trycka in igen. Fördelar är att fastsättning går mycket snabbare och känns mjukare med norska. Nu har jag en annan båt än dig (Maxum 2400 scr) men är ju likvärdig. Vi gjorde om kapellets storlek och rutor. Mycket nöjd. Tenax är väl okej också, men dyrare. Vi har även vred vid varje dragkedja då vi kan åka  med bara taket om man vill. Även hela bakstycket går att ta bort. Bitarna som klipptes ut sparades och kunde således sättas fast på insidan med hjälp av kardborre för insyn och mörkläggning.

Lycka till!

IMG_20180419_141835.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt välja vred men inte med dom öljetter som syns på din bild (dom skär sönder tyget när man trycker igenom vikläpparna) Det finns andra öljetter som slås fast med ett ovalt specialverktyg dom är perfekta och verkar sitta för evigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråd då min fråga är liknande. Jag skall montera en ny Sprayhood på segelbåten. Vill helst ha Norska knappen eftersom den fungerar så bra på vår motorbåt och dessutom i mitt tycke med sin enkelhet är snyggast. Den är också relativt lätt att hantera även under belastning.

 

Men här kommer dragkraften på i alla två eller fyra av knapparna att bli snett upp från ytan knappen sitter på. Någon som vet hur bra den klarar annan belastning än tvärs sin längslinje (eller hur man skall säga).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev rejas:

Lånar denna tråd då min fråga är liknande. Jag skall montera en ny Sprayhood på segelbåten. Vill helst ha Norska knappen eftersom den fungerar så bra på vår motorbåt och dessutom i mitt tycke med sin enkelhet är snyggast. Den är också relativt lätt att hantera även under belastning.

 

Men här kommer dragkraften på i alla två eller fyra av knapparna att bli snett upp från ytan knappen sitter på. Någon som vet hur bra den klarar annan belastning än tvärs sin längslinje (eller hur man skall säga).

Norska knappen kommer nog inte att bli så bra för drag snett utåt, där är nog vred det optimala.

 

I övrigt så går det väl att blanda o använda norsk knapp där det är rent sidodrag. På vår båt sitter olika fästen beroende på placering o funktion (vred, norsk knapp o remfästen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråd då jag precis håller på att sy nytt kapell till min Bella. I dagsläget har vi tryckknappar som sitter i listen ovan glaset. Fungerar bra med dessa men trycker att det är ett jäkla slitande och att dessa kan vara lite väl tröga vilket gör att det blir en det slitande i plastrutorna.

 

Jag är väl inne på att antingen byta ut de gamla knapparna så man får ny fräscha alt att man kör en annan lösning, norska knappar eller "Lift the det", Tenax/Loxx.

 

Är det någon som har nåt tips, lite sugen på norska knappar..

 

Mvh

 

John

 

61631612918__FD55DAD7-7C86-4959-9C29-571A69A99D33 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell sitter med norska knappen i rutramen liksom på själva båten. Fungerar utmärkt tycker jag. 

Sen är väl frågan om din rutram är kompatibel med norska knappen om den idag har tryckknappar. Min ruta har ett spår och i det spåret sitter en rektangulär fasad aluminiumbricka med gängor där man skruvar norska knappen med rostfri skruv (aluminium och rostfritt, gissa om det lossar efter några år...) . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M__G:

Mitt kapell sitter med norska knappen i rutramen liksom på själva båten. Fungerar utmärkt tycker jag. 

Sen är väl frågan om din rutram är kompatibel med norska knappen om den idag har tryckknappar. Min ruta har ett spår och i det spåret sitter en rektangulär fasad aluminiumbricka med gängor där man skruvar norska knappen med rostfri skruv (aluminium och rostfritt, gissa om det lossar efter några år...) . 

Tack för snabbt svar, mina knappar sitter med denna lösningen idag och har sett att dessa clips även finns för norska knappen m.fl.. så det borde fungera 😬

858166E8-9922-4C4D-979E-B3746DD24200.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johnologi:

Tack för snabbt svar, mina knappar sitter med denna lösningen idag och har sett att dessa clips även finns för norska knappen m.fl.. så det borde fungera 😬

858166E8-9922-4C4D-979E-B3746DD24200.jpeg

Ja då är det ju lätt om valet faller för den norska. Tror aldrig jag sett den modellen men å andra sidan har jag inte kollat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...