Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
arrebarre

Vilken ankare? Motorbåt, 1.3Ton, 6,5m

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Tyvärr blev jag av med min originalankare för ett tag sedan då den fastnade otroligt hårt i botten, försökte dra åt alla håll och kanter och det gick inte, till sist var jag tvungen att klippa repet. 

 

Nu behöver jag därför en helt ny ankare. Vad rekommenderar ni? Håller till mest i mälaren.

Funkar t.ex denna?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare-och-katting/Ankare/Ankare-2000017756/

eller

https://www.captains.se/breeze-ankare-galv-5-kg.html

 

 

25-1004_xl_1.jpg

f13511-50-e54e54156367a53137c237ee510a3d2d.jpg

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sådant Biltemaanklare, eller om det kommer från Seasea, billigt, 10 kg till en båt som skall väga 4,5 ton, men enligt föraren av kranbilen väger den 5,4 ton... Dessa billiga är ju kopior på det berömda Bruceankaret.

Tillsammans med tio meter kätting mellan ankare och linan fungerar det bra!

I förra båten hade jag ingen kätting, likadant 10 kg ankare, men det gled ofta eller bara plogade på botten då det inte var någon tyngd i tenen (=skaftet), jag vässade där flyna (=vingarna) med vinkelslipen, då blev det bättre, men rostade litet då jag slipade bort den galvade ytan.

Jag tror nog att du klarar dig med ett 7,5 kg brucekopia med en bit kätting. Men det är ju inte fel att överdimensionera till 10 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att det även beror på vilken typ av botten du ska ankra i (Mälaren?).

Kolla på youtube, där finns många bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett Biltema ankare,  prisvärt och funkar klockrent. Finns ingen anledning att plöja ner dyra pengar. 

Jag förmodar att du inte ligger på svaj och övernattar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-21 vid 15:24 skrev Georg_Ohm:

Men det är ju inte fel att överdimensionera till 10 kg.

Tills du ska ta upp det. Har 7,5 kg till 3,5 tons båt och att ta upp det från 30 m djup är inte så kul som det låter. Men 5 m kätting vill jag inte vara utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma storlek och vikt på båt med 5kg brucekopia. Funkar utmärkt. Funderar på att komplettera med lite kätting vilket jag inte har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-05-21 vid 14:08 skrev arrebarre:

Hej!

 

Tyvärr blev jag av med min originalankare för ett tag sedan då den fastnade otroligt hårt i botten, försökte dra åt alla håll och kanter och det gick inte, till sist var jag tvungen att klippa repet. 

 

 

Nån gång runt 1980 hade vi besök av ett par kompisar. När dom åkte så glömde de nått. Vi skulle ut och semestersegal ett antal veckor, antingen samma dag eller dan därpå. Paret hyrde på Bohus Malmön och det var åt det hållet vi hade tänkt oss.

Kastade ankar och la till tillfälligt i gästhamnen och gick upp och lämnade - vad det nu var.

När vi skulle gå efter nån halvtimme, gick det inte att få upp ankaret. Det hade fastnat i kättingen som höll pontonbryggan. 

Med ankarlinan rakt upp och ner, tog jag ett rep och gjorde en ögla som omslöt ankarlinat (troligtvis en pålstek). Fäste en blytyngd (från en dörj) i öglan och släppte ner ögan, så att den hamnade vid ankarets flyn. En annan båt var vänlig nog och drog ankaret baklänges, så att det släpte från kättingen.

Har man tur så behöver man inget vett.

Deltaankaret är ju poppulärt i dag och är nog ett betydligt bättre ankare än ett "fulbruce". Har själv ett 10 kg Delta som första val på min motorseglare.

 

Man behöver ha minst två kompletta ankarutrustningar på en båt.

Det är så taskigt att va utan ankare om man förlorar det enda och ibland kan man tom behöva lägga ut ett extra. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

Köp ett Biltema ankare,  prisvärt och funkar klockrent. Finns ingen anledning att plöja ner dyra pengar. 

Jag förmodar att du inte ligger på svaj och övernattar.

Prescis, man vill ju inte slänga pengarna i sjön....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Prescis, man vill ju inte slänga pengarna i sjön....

 

Vill man inte slänga pengarna i sjön - då skall man inte ha båt. 

Då är det bättre att sy in dom i madrassen, och gärna ligga kvar i sängen. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Vill man inte slänga pengarna i sjön - då skall man inte ha båt. 

Då är det bättre att sy in dom i madrassen, och gärna ligga kvar i sängen. 

Bättre att slänga ankaret i sjön än pengarna. Köp billigt ankare!

Lägg pengarna i madrassen och lås in den i ett bankfack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju såklart också på hur du ankrar. Skall du sova i en vindstilla vik, skall du äta lite lunch, fiska lite - ja då behövs inga avancerade grejer. Brukar du svajankra i lite utsatta lägen behövs biffigare saker. 

 

Jag har en segelbåt på nära tre ton, och mitt Bruce-ankare (inte kopia) på 7,5 kg med två meter kätting sitter alltid som det ska. Jag hade därför satsat på en brucekopia på 5 kg, eller ett Delta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bättre att slänga ankaret i sjön än pengarna. Köp billigt ankare!

Lägg pengarna i madrassen och lås in den i ett bankfack.



Är inte helt säker på att jag håller med dig i ditt råd.

Olika ankare är olika bra under olika förhållanden och sen beror det på hur man ankrar. 

Går man bara ut i stort sett vindstilla dagar och ligger ett par timmar i en skyddad badvik med landförtöjning och båten i vindögat, så spelar det nog ingen roll vad man har som akterankare.

 

En stor skiftnyckel i en persienlina. 🤑

Har varit ute ett par eftermiddagar med min bohusjulle. Lagt till på tre ställe för att dricka kaffe och att bada. Knöt fast en förände och struntade i nåt akterankare (dragg) det gick jättebra.

En kulingnatt för ett antal år sen när vinden vred ca  ca150 grader, draggade jag med mitt 16 kg äkta Bruceankar som hade ett antal meter kätting. Jag fick ro ut extra ankare och förhala båten 5 ggr den natten.

TS fick kapa sin ankarlina pga att ankaren fastnat i nåt - elkabel? - pga att det inte gick att få upp.

Min åsikt är attman bör ha minst två kompletta ankarutrustningar ombord och med lite olika typer av ankare. Tex ett delta ankare och en paraplydragg (helst paraplydragg med skålade flyn) Jag vill alltid ha en stump kätting närmast ankaret (det finns de som tycker det är onödigt, mn min erfarenhet är att det gör väldig nytta)

Vilka ankartyper man väljer beror ju på var och hur man ankrar. Själv vill jag ha ankarutrustninga som klarar alla typer av ankaplatser och väderförhållanden i de nordiska länderna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså du tog det som ett råd...?

Personligen anser jag att just skiftnycklar i persiennlinor inte är så bra, dom rostar, ja skiftnycklarna alltså.

 

Jag har alltid tidigare haft paraplydraggar i pluralis med minst 60 meter lina och 5 meter kätting i reserv. Numera har jag ett CQR med ättning i band som reserv till det jag trodde var ett 10 kg brucekopia, visade sig vara 15 kg äkta Bruce, galvat.

 

I år ny treslagen 16 mm ankarlina och gammal 8 mm kortlänkad kätring.

 

Det går väl an i deplacementbåtar att ta med sig en himla massa, massa i form av kätting och ankare, men det blir tungt i planande och halvplanande båtar, och tar plats.

 

Sedan kan man ju lika gärna lägga sina spaepengar i madrassen, ungefär samma ränta där som på banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

planande och halvplanande båtar

 

Vadär det för nåt?

 Finns det båtägare som har dylika!? 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Vadär det för nåt?

 Finns det båtägare som har dylika!? 🙄

Du vet man måste tänka på vikten, bruttodräktigheten!

Det är ju inte alla förundrat att åka omkring i undervattningsbåt  (som det hette i Per Myrbergs version av Yellow Submarine, om farbror mins den gamla slagdängan?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du vet man måste tänka på vikten, bruttodräktigheten!

Det är ju inte alla förundrat att åka omkring i undervattningsbåt  (som det hette i Per Myrbergs version av Yellow Submarine, om farbror mins den gamla slagdängan?).



Det vette katte om det är så viktigt.

Däremot är det viktigt att man väljer rätt båt, som klara alla de förekommande väderleksförhållanden som kan förekomma i farvattnen innom seglingsområdet. En sån båt måste naturligtvis klara av all den utrustnig man behöver för färder innom detta område.

När det gäller vikten på den utrustning man bör ha ombord så finns det en viktig regel. All tung utrustning skall placeras så centalt och långt ner som möjligt. Dvs på kölen under masten eller runt mastfoten med en båt med genomgående mast. 

Nu är ju alla båtar en kompromiss och det är sällan man följer ovanstående regel.

Har man ingen mast - då har man valt fel båt.


Va katten var det han hette som sjöng den låten. Peder Madsen!? eller var det Tommy Steel. Jag är inte så bra på Engelsk  musik från 1960-talet. Närmare bestämt 1966

 

https://www.youtube.com/watch?v=m2uTFF_3MaA

En fråga som otvetydligt dök upp - behöver man ankare på en U-båt!?

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Thallatha:

En fråga som otvetydligt dök upp - behöver man ankare på en U-båt!?

Det beror väl lite på hur man använder sin ubåt.

 

De stillaliggande ubåtar jag sett i verkligheten eller på bild verkar inte behöva ankare.

Ligger vid kaj.

Ligger i docka.

Ligger på botten.

Ligger uppe på ett skär i närheten av Karlskrona.

Ligger på land i Köpenhamn.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ubåtar har ankare. De har i regel en lucka undertill i fören, som ett ankare kan hissas ner från. Tror att ankaret ofta utgör ytterytan av skrovet när ankaret är uppfällt.

 

suban.jpg.7763127fe36c9b4e92a9cbbfb27e2dc3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...