Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mafalda

Ström mellan solcell och regulator

Rekommendera Poster

Hej,

jag mätte ström i kablarna som går från solcell till regulator med ampertång och det visade att + kabeln har högre ström en - kabeln, kan det vara rätt? Jag har för mig att strömmen skall gå runt mellan solcell och regulator och båda kablarna skall ha samma ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mätningen gav nog fel värde. Om inte minus hittar en annan väg till solpanelen men solpanelen borde vara isolerad så det tror jag inte på.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan inte vara rätt.

Det var min gode vän Gustav Kirchhoff som räknade på detta och kom fram till att exakt samma ström som passerar ut skall också passera in, väldigt förenklat skrivet. Det finns mer att säga och att skriva om detta. Bäst att själv läsa på, exempelvis; Kirchhoffs lagar på Wikipedia.

 

"Summan av alla elektriska strömmar som flyter till en nod är lika med summan av alla strömmar som flyter från noden"

 

Jag skulle kunna tänka mig att instrålningen från stjärnan "Sol" inte var lika hög då du mätte på minuskabeln som när du mätte över pluskabeln. Kan ju också hända att du med din egen lekamen skuggade panelen litet under den ena mätningen så att du fick ett annat mätvärde.

-För jag förutsätter att du bara har en plus- och en minuskabel från panelen till regulatorn?

Risken att du har "jordat" dig själv med markjord eller med lägre potential i sjön/havet förutsätter jag som direkt osannolik, i ett 12 volts likspänningsystem.

 

Om du greppar både plus och minuskabeln med strömtången, tångamperemetern, så skall det enligt Kirchhoff, bli exakt 0,0 A, oavsett hur mycket solstrålning som träffar panelen, då strömmarna tar ut varandra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att strömmen tar en annan väg än genom dina sladdar kan du mäta båda kablarna samtidigt i tångamperemätaren, är det olika ström i kablarna kommer du då att få ett värde i instrumentet, som är skillnaden mellan + och -

 

Normalt skall det vara noll när du mäter + och - samtidigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback, Kirchoff känner jag till och det var därför jag reagerade. Jag skall mäta igen och kolla så att inte solcellens + kabeln är skadad och kanske läcker någon stans. Jag har haft galvanisk korrosion på propeller och även axeln och jag mistänker att det cirkulerar ström från solcellen via kölen och upp igenom propeller och axel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mafalda:

Tack för feedback, Kirchoff känner jag till och det var därför jag reagerade. Jag skall mäta igen och kolla så att inte solcellens + kabeln är skadad och kanske läcker någon stans. Jag har haft galvanisk korrosion på propeller och även axeln och jag mistänker att det cirkulerar ström från solcellen via kölen och upp igenom propeller och axel.

Ja jag förstod på frågan att det fanns en grundläggande elkunskap hos dig.

 

Ja det var en ny vinkling jag inte tänkt på... Den galvaniska strömmen.

Det fösta jag tänker på är ju att landströmmens skyddsjord som kanske är ansluten till motor, backslag, axel och propeller, hart en annan potential än den i sjön/havet, och därmed skapar galvanisk korrosion.

 

Men med diverse kopplingar som brukar förekomma i fritidsbåtar så kan det ju vara möjligt.

Solcellens minus är ju ansluten via regulatorn till batteriet som i sin tur kanske står i minusförbindelse med drivlinan och vattnet, men till syvene och sidst borde ju returen, minus till panelen vara densamma... kanske tankefälla, men vad sade Kichhoff?

 

Sedan finns det ju switchade regulatorer med ibland flytande kopplingar och reglering på minussidan som kan ge digitala mätinstrument spatt och spader, alltså felvärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!, så här såg min propeller ut förra året vid upptagning, ingen vacker syn... :-(

 

prop1.jpg

prop2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...