Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny på forumet och hoppas på lite hjälp. Har köpt en Micore 550 med en suzuki df50 på. Allt har årsmodell 2007. 

Förra ägaren sade att toppfart låg på 30 knop. Nu har jag kört en del både ensam och med folk i båten. Oavsett hur jag trimmar kommer jag inte upp i mer än 25 knop. Mitt maxvarvtal vid full gas är 5800-5900 varv. Tycker detta verkar lågt. Kan säga att både båt och motor är i mycket bra skick. Jag vet inte vad för storlek och stigning jag har på propellern. Men funderar på om den kan vara problemet.

Jag tycker att 25 knop är lite i underkant för denna båt. Min gamla crescent bamse med en tvåtakts 50 Yamaha gjorde nästa 30 knop.

Min fråga är vad har ni för tips till mig?

Mvh Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50hk låter lite på en så pass stor båt,för att komma upp i 30knop,den är ju maxad för 100hk,minst en 60hk bör du ha för högre fart,felet är ju att många sätter på för liten motor för att få ned priset på båt och motor,mäter du med en gps?,trycklogg som sitter monterad på vissa öppna båtar går ju inte att lita på,går ju att uppgradera styrenheten på dagens utombordare ,frågan är bara om det är värt dom extra knopen du får ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väl inte orimligt med den farten. Min Ryds 478 med 50 hk gjorde max 26-27 knop och den är mindre och lättare än din båt.

Suzuki specar 5300-6300 rpm vid WOT och du ligger i övre delen av intervallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tillverkarna kör test med lätt last lite bensin mm,båten blir ju tyngre med full utrustning och skrovet suger ju vatten med åren,så deras uppgifter kan man ju ta lätt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev karluno:

tillverkarna kör test med lätt last lite bensin mm,båten blir ju tyngre med full utrustning och skrovet suger ju vatten med åren,så deras uppgifter kan man ju ta lätt på.

Även säljares uppgifter många gånger.....B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också tycka att 25 knop med en 4-taks 50hk på den båten låter rimligt.
30 knop låter svårt att nå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt liten motor på den typen av båt. Du borde väl ha 90hk på en sån iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Absolut det borde suttit en större motor. Men den här suttit på I tio år. Jag ska se om jag provar med en annan propeller. Men gå och köpa en propeller och inte veta om det hjälper känns sådär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...