Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fcinf

Seatalk kabel st60 till st2000+

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag har tänkt att koppla ihop mitt st60 vindinstrument till min st2000+ autopilot med en Seatalk kabel. Men... vilken kabel skal jag ha, och var får man tag på den? Jag behöver ca 5m kabel från instrumentet til piloten, men det verkar som kabel D229 endast finns upp till 2m längd (flat kontakt i ena änden, kablar i andra). Funkar det lika bra med D286 och bara klippa av ena kontakten ? Någon som vet, eller har annan möjlig lösning på detta ?

 

D229

(https://www.ebay.com/itm/Raymarine-SeaTalk-D229-Interconnect-Cable-2m-6-P-N-RUL-4001-136-A-Raytheon-/322634202857)

 

D286

https://www.ebay.com/p/Raymarine-SeaTalk-Extension-Cable-5m-D286/1523335683?iid=122747379660

 

Mvh

Niclas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det stift eller plint på ST60 instrumentet? ST2000+ har plint så i den änden behöver du bara kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte 4,8mm flatsift på båda? Kabeln är en skärmad 2-ledare, jag använde mikrofonkabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag körde tidigare med en gul 0,75 mm2 kabel från Biltema mellan min fd ST2000+ och S100 basstation för fjärrkontroll. På ST2000+ kontakten är det en liten skruvanslutning. Fungerade perfekt.

Körde senare samma fjärr med samma kabel även till en Raymarine ST4000. Vill minnas att jag skaffade lite mindre kabelskor för inkopplingen i ST4000. Finns på Kjell & Co.

 

Numera är min fjärrkontroll kopplad till en Raymarine Evolution 100, men då krävs en konverter till STNG, men det är ju en modernare autopilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättelse: Det är 2,8mm kabelskor som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har nu köpt en raymarinekabel med kontakt i begge ändar, och kommer klippa av den ena.. blev den dyrare lösningen denna gång.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...