Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Martin76

Felsökning solcellsregulator

Rekommendera Poster

Har en regulator enligt bild.

 

Får ingen laddning på batterierna längre. Båten står på land. Det fungerade för två veckor sedan. Inget har hänt under perioden (inget arbete på båten/elen eller liknande) men nu verkar den inte ladda.

Det sitter en hängsäkring vid anslutningen till batterierna. Den är hel.

Mäter jag spänning från solpanelen vid anslutning till regulatorn visar den ca 13 volt.

Mäter jag batteriernas spänning vid anslutningen till regulatorn visar den 12.55 volt. Det var fulladdat för två veckor sedan. 

 

Det står 0.0 A i displayen på regulatorn. Batterierna är nya sedan i våras. 

Jag tolkar det som att det är regulatorn som är problemet, men hur felsöker jag?

 

Oerhört tacksam för hjälp...

 

//Martin

20180520_132857.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte solcellen ge 17-20 V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

Borde inte solcellen ge 17-20 V?

Jo eftersom det är MPPT så borde man ha drygt 17V in.

Lossa solpanel och mät vad den ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kane:

Borde inte solcellen ge 17-20 V?

Lite otydligt skrivet av mig. Angivna värden var med kablarna anslutna i regulatorn. Jag mätte direkt på skruvanslutningarna i regulatorn.

 

Kopplar jag loss solpanelen och mäter spänningen direkt på kablarna får jag ca 20V.

 

Ansluter jag dessa kablar på batteribanken, alltså solpanelen direkt på batterierna, händer inget. Jag har oförändrad spänning på batterierna, ca 12.6V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara dålig kontakt på väg från solpanelerna, 20V i tomgång men sjunker när regulatorn belastar.

Bästa sättet att kolla regulatorn är att ansluta ett nätaggregat som ger >17V. Kan vara en gammal datorladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är nästan på så att jag gråter nu.

Hittade felet, löst problemet, kopplat ihop, och nu laddar regulatorn som den ska igen.  :)

Orsak? Jag hade lyft av topplocket till nakterhuset för att ta hem och lacka. Tydligen hade jag då skadat kablarna till kompassbelysningen. Hittade det av en slump när jag började felsöka. Tack snälla för hjälpen!

Nu laddar den med 3.6A. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Alltid kul att kunna fixa fel utan att behöva renovera hela båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråd då jag har ett liknande problem men med annan (PWM) regulator;

 

Igår kopplade jag in en extra solpanel via denna kopplingsplint, så att panelerna är parallellkopplade.

 

Sedan inkopplingen har regulatorn uppvisat tecken på att föredra ett liv som discolampa (se filmsekvens https://1drv.ms/v/s!AjhsELP_2smH4wlSci-bPQ_-7pYR), men jag får ingen ordning på varför så är fallet.

 

Det enda som är inkopplat på regulatorns förbrukningsport är en 12v-fläkt till toaletten som alltid ska snurra (den har dock inte snurrat sedan omkopplingen av solcellerna). Övriga elsystemet fungerar och är alltså frikopplat med separat huvudströmbrytare.

 

Spänning från solpanelen kommer fram med 16-18V och batterierna ligger fulladdade på 12,7V. Vad jag är van vid är att solcellsdioden lyser klargrönt och att batteridioden blinkar långsamt grönt för att visa att allt är OK. Kan det vara så att regulatorns automatavkännare tror att den ska arbeta på 24V? På vilken spänning borde den rimligen slå över?

 

Nu får jag istället detta kaosaktiga blinkande och det verkar vara vajsing någonstans. Kan regulatorn ha blivit bränd? Vad är det mest sannolika problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har likadan regulator och den började också blinka underligt efter att jag kopplade in en extra panel. "Load" flimrar, trots att jag inte har nåt kopplat på den. Inte nog med det, load-utgången ger ingen spänning längre. Har inte kollat om batteriet får laddning. Förbrukar nästan inget när solen inte lyser, så jag vet inte om det kanske är bortkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Har likadan regulator och den började också blinka underligt efter att jag kopplade in en extra panel. "Load" flimrar, trots att jag inte har nåt kopplat på den. Inte nog med det, load-utgången ger ingen spänning längre. Har inte kollat om batteriet får laddning. Förbrukar nästan inget när solen inte lyser, så jag vet inte om det kanske är bortkopplat.

 

Spännande! När hände detta?

 

Det låter alltså som exakt samma problem som jag har. Mätte med voltmetern vid load-skruvarna på regulatorn och fick noll och ingenting ur load-utgången. Hur löste du problemet? Ny regulator?

 

MPPT-regulator börjar kännas lockande..

 

För sökbarheten kan nämnas att regulatorn i fråga  är en  Novostar REGULATOR PWM 10A från Seasea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag läste ditt inlägg i dag trodde jag det bara var fel på load-utgången, som jag ändå inte använder. Men nu får jag kolla upp hela funktionen nästa gång jag är vid båten. Återkommer när jag vet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att en av apparaterna jag försökte koppla in (tillfälligt) till LOAD-utgången faktiskt blinkade till när jag tryckte på startknappen, men en halv sekund senare slocknade den igen. Så utgången är inte helt död, utan bara väldigt kass. Förmodligen flimrar utspänningen i takt med lampan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte lite i dag. Flera mystiska saker.

1. Batteriet håller 12.57 V, trots att det borde vara fulladdat och visa 12.7-ish.
2. Utspänningen på "load" fladdrar kring 1 V, men jag gissar att pulserna är för korta för att min multimeter ska hänga med. Tyvärr har jag inget oscilloskop...
3. Utspänningen på batteriutgången fladdrar kring 10-11 V, men samma reservation gäller väl här som ovan.
4. Spänningen in från solpanelerna är 20.9-21.0 V!? Trots att de enligt specifikation ska ge 17.1 V. Rätt säker på att det var ca 17 V jag mätte upp när jag installerade första. När den andra (identiska) panelen adderades parallellkopplade jag dem, så spänningen borde vara oförändrad. Hur kan den plötsligt vara ca 4 V för hög?

Jag är inte säker på att regulatorn laddar längre. Batteriets spänning motsvarar ungefär den nivå jag skulle förvänta mig om batteriet inte laddas, utan bara sakta självurladdar plus att jag kvällsseglat lite med lanternor och viss elektronik påslagen ett par timmar.

Jag ska felsöka vidare i morgon. Eftersom jag ska ut på några veckors segelsemester nu behöver jag en fungerande regulator, så i värsta fall får jag köpa en ny (för pengar jag egentligen inte har...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar på är om regulatorn blivit "grillad" av all effekt? Eller reglerar den solpanelernas leverans genom att bryta kretsen dit, så att panelerna ofta är helt urkopplade i praktiken, när batteriet är fullt?

Det enda alternativet på rimligt köravstånd är tyvärr en exakt likadan regulator från Seasea. Vågar jag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Spänningen in från solpanelerna är 20.9-21.0 V!?

Regulatorn ska belasta solpanelerna och spänningen ska då sjunka till runt 17V. En MPPT ligger och provar lite olika last för att hitta den punkt där solpanelerna ger mest.

Fladdrande utspänning på lastutgången ska inte finnas, den ska vara samma som batteriets spänning,kanske någon eller några tiondelar lägre.

Jag tror inte den regulatorn är helt frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte MPPT, "bara" PWM.

Men panelerna ska bara ge 17.1 V enligt deras specifikationer. Hur det kan bli 21 V är svårt att begripa...

Jag grunnar på om det räcker att "starta om" den? Dvs koppla bort solpanelerna, sen batteriet, vänta en stund och sen koppla in batteriet, därefter solpanelerna.

Ska testa det tidigt i morgon. Funkar inte det åker jag och skaffar en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Men panelerna ska bara ge 17.1 V enligt deras specifikationer. Hur det kan bli 21 V är svårt att begripa...

De vanliga med 36 celler brukar ge runt 21V i tomgång och runt 17 vid last

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så 21 V kan alltså vara korrekt? Bra att veta!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Ok, så 21 V kan alltså vara korrekt? Bra att veta!
 

Ja men då jobbar inte regulatorn. Lossa kaeln till solpanelen och mät!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, precis, men jag menade obelastad alltså. Visste inte det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Råspänningen från panelen varierar också med temperatur m.m. och som redan nämnts är den synnerligen lastkänslig. Helt olastad och i solsken så är nog 21V helt rätt.

 

Vad gäller din batterispänning så är den spänning du refererar till egentligen endast relevant efter ett antal timmar helt obelastat. Dvs losskopplat.. Har du haft någon som helst last på batteriet nyligen (eller under testet, t ex regulatorn i sig drar inte mycket men ändå kanske några tiotals mA) är det ingen exakt sanning man mäter längre. Så det du mäter behöver heller inte vara fel.

 

Frågan är om LOAD-utgången blivit överlastad och switchtransistorn på den blivit blåst.

 

(När det gäller grillning av regulatorn så är det nog ingen risk. Precis som en generator ger solpanelerna tillgång till en viss effekt, och om man suger ut mer ström än de klarar att lämna så sjunker spänningen tills jämvikt uppstår. Ungefär som ett batteri med begränsad förmåga att lämna ström.

Det är alltså inte så att panelerna "trycker" i ström i en stackars regulator. När batteriet närmar sig fulladdat sjunker strömmen som batteriet (via regulatorn) slukar i sig från panelen, för att till slut avstanna helt).

 

Edit: Tänk också på att noggrannheten på en multimeter ibland också kan spöka. De är sällan bättre än 1-2%, och 2% är ju en kvarts volt vid 12V....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska till båten och fortsätta felsöka strax. Återkommer med vad jag finner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade loss trådarna från solpanelerna och då slocknade regulatorn helt. Så batteriutgången är stendöd. Mätte mellan pluspol och pluskontakt och hade fullgod ledning. Samma på minus. Så inget kontaktproblem där. Blir en ny nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte på okopplade paneler nu. Nominellt 2x45 W. Horisontellt monterade. I det närmaste molnfri himmel. Ger just nu 3.6 A vid 21.3 V, dvs ca 77 W. Och det är väl runt tre timmar kvar till högsta solhöjden. Helt ok!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev raol:

Mätte på okopplade paneler nu. Nominellt 2x45 W. Horisontellt monterade. I det närmaste molnfri himmel. Ger just nu 3.6 A vid 21.3 V, dvs ca 77 W. Och det är väl runt tre timmar kvar till högsta solhöjden. Helt ok!

 

Bara lite nyfiken - är det på solpanelsledningarna du mätte 3,6A eller är det laddströmmen till batteriet som är 3,6A (där det är c:a 14V) ?  Och hur fick du fram 3,6A om de är "okopplade", var det kortslutningsströmmen ?

 

Oavsett är det ju bra att det funkar 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var "kortslutningsströmmen" från panelerna. Vid mättillfället gick ju ingen laddning till batteriet.

Men nu är problemet löst. Det var inget fel på regulatorn, verkar det som.

När jag felsökte första omgången använde jag kontinutitetsläget på multimetern. Fick kontakt både via plus och minus mellan batteri och regulator, men ingen spänning över batterikontakterna i regulatorn! Mystiskt! Därefter mätte jag resistansen på respektive ledning och fick några milliohm på minusledningen men jättehögt motstånd på plusledningen! Då insåg jag att det nog var säkringen som var orsaken till det hela. Jodå, jag hade ju dimensionerat den efter en ensam panel, och satt i 5 A säkring. Men med två paneler kan laddströmmen ha nått så högt att säkringen partiellt förstördes. Tillräckligt för att ge ledningsindikation, tydligen, men inte för att uträtta nåt egentligt arbete. Stoppade i 10 A säkring nu.

Efter det indikerade regulatorn som den ska igen. Jag fick också batterikretsens spänning i både batterikontakten och i regulatorns lastutgång, som förväntat. Ska kolla till den om några timmar igen, men jag antar att det hela är i sin ordning nu.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-20 vid 19:32 skrev Azguz:

Grattis! Alltid kul att kunna fixa fel utan att behöva renovera hela båten :)

Tror denna kommentar är applicerar även i ditt fall raul. 😁

 

Skönt att det löste sig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...