Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
eric_gefvert

Skiljerelä, städa upp i elkaoset osv.

Rekommendera Poster

Hej!

Då jag sakta men säkert går igenom allt i min "nyinköpta" Shipman 28 stöter jag på frågetecken.

Har börjat använda lite 12V till mobilladdning osv och vill vara säker på att jag inte dränerar batterierna. Köpte därför ett skiljerelä på Biltema.

Jag undrar dock hur jag kan använda det i min båt. Och ja, nuvarande installation är tafflig, men jag undrar hur jag kan gå vidare? Vad tycker ni bör göras?

Lägger till en bild där jag på ett oerhört pedagogiskt och bildskapandemässigt skicklig sätt illustrerar läget ;-)

Tack!

el ombord.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ersätt den röda kopplingen mellan batterierna med Biltemarelät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sätt en kopplingsplint på ett av batterierna, det som du definierar som förbrukningsbatteri, och ta ström till förbrukarna den vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen jord genom reläet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus (-) på BT s relä dras till minus (-) på något av batterierna.

Det spelar i princip ingen roll vilket.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övrig el som i din skiss är kopplad på startmotorn kopplar du till det batteri som är anslutet till      Bat 2 på reläet.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar titta lite vad TS frågat om tidigare, för att få en uppfattning om frågeställaren, ser då att det är din första fråga här,

 

Så jag och säkert övriga här säger, Hej och välkommen och hoppas att du ska trivas här!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så nu ser ditt nya elschema ut så här.

 

5b013ae26245f_Elschemaerig_gefvert.jpg.6402989ffda7416cac4176d9aed7ac8d.jpg

Lite beroende på hur allt är kopplat idag kan "motorel" definieras lite olika för att inte krångla till eldragningen från början. Från början tänkte jag entligen mest på motorns instrument och det är nog bäst att bara ha dessa på startbatteriet.

 

Lanternor ska helst vara på övrig el så att man inte kommer fram efter en natts segling med tomt startbatteri.

 

Övrig el ombord är sådant som är ren förbrukning för bekvämlighet ombord; kylskåp, värmare, belysning, radio/ljud/TV, VHF, mm, mm.

 

Lycka till!

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Har hjälpt mig mycket i att förstå hur jag ska göra. 

 

Mycket bra uppritat, Mackey! Kanon!

 

Pentax: Tack! Kommer nog bli en del frågor då jag är rätt grön på båtägarskapet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon har bilder på hur man har gjort i praktiken med liknande lösning vore det kanon att se! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke: "Till övrig el ombord" innebär en säkringscentral hoppas jag. Minussidan till en kopplingsplint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...