Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Kontakt till lösa solceller

Rekommendera Poster

Någon som har något bra - och gärna billigt - förslag på kontakt till lös solcell som bara är inkopplade periodvis?

 

Förutsättningar:

Lös solcell på 40 W.

1,5 mm2 kabel (troligen högtalarkabel).

Kopplingspunkt invändigt i ruffen, behöver alltså inte tåla vatten.

Panelmontage, men kan få monteras utanpå panelen också.

 

En tanke som slagit mig är att använda traditionella högtalarkontakter.

 

Förslag och synpunkter önskas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte funka med en vanlig cigkontakt eller motsvarande som man kan sätta i valfritt befintligt uttag? Ev. Regulator på sladden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev trewq:

Skulle det inte funka med en vanlig cigkontakt eller motsvarande som man kan sätta i valfritt befintligt uttag? Ev. Regulator på sladden

Jo, det skulle ju funka.

Har inte riktigt tänkt på att man kan ha en regulator på sladden, tänkte koppla in på befintlig  regulator.

Några tips på liten smidig regulator.

 

5 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har en mjuk solpanel som jag kan hänga i mantåget eller lägga över bommen. Till den har jag monterar en tvåpolig däckskontakt.

Skulle också funka även om jag tänkte mig en anslutning i ruffen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör befintlig regulartor. 

Och - det är himla smidigt att ha anslutningen på däck; förutom snubbelrisken behöver jag aldrig fundera kring hur jag skall dra ut sladden ifall jag vill låta den sitta ute under natten så den kan börja ladda vid soluppgången redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en däckskontakt har varit på agendan, men kabeldragningen blir så otroligt enkel med en kontakt vid trappan där regulatorn är monterad. Inga direkta problem att dra fram kabeln till solcellen utan snubbelrisk (tror jag).

 

Kanske ändrar vi oss efter en säsong och då blir det en däckskontakt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade på laddningsregulator, verkar finnas åtskilliga små för en hundring eller två

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En tanke som slagit mig är att använda traditionella högtalarkontakter.

De är ganska dåliga men Cannon är bra, även Speakon. Bäst: Bulgain Buccaneer, tål marin miljö.

 

Bulgain buccaneer.jpg

Neutrik.jpg

Cannon.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev AndW:

Kolla bhemacs tre don här:

Tyvärr uppfyller de inte kravet på "panelmontage". Annars är de favoriter!

XT60 kostar ett par kronor per par och fungerar ofta mycket bättre än flatstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ah, sant. Då är det väl enklast att köpa en däckskontakt och montera den inomhus ändå.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa kontakten lär väl vara MC4 hane och hona? De är ju till för solceller:
http://solcellsexperten.se/portfolio/kablar-kontakter/

När jag köpte min båt hade dock förra ägarna en 25W solcell som de la fram bara. Den anslöt de till cigguttaget direkt. Den ladda inte så mycket så det var bara att pumpa in eftersom förbrukarna(främst kylen) brukade en aningen mer än vad den ladda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MC4-kontakterna verkar ju smidiga och inte ens båtbutikerna tar mer än 70:- spänn paret.

 

Hur är de att koppla ihop och koppla isär. Tanken med panelmontage är att det ska vara lätt att trycka i och dra ur kabeln till de lösa panelerna varje morgon och kväll.

Är MC4 lättkopplade kan honan hänga lättillgängligt och skyddat vid trappan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har det på mina. Finns ju särskilda kontakter för förgrening:
https://www.solvarmeshop.se/sv/mc4-forgrening-0

https://www.solvarmeshop.se/sv/mc4-forgrening

 

Det är ju "snäppkontakter" men de jag köpte som jag har på min båt gick ganska trögt. Sitter en o-ring som tätar. Kanske mest va mina exemplar som var så men det var trögt. I den här guiden verkar de generellt vara tröga:


Men fördelen är att de är vattentäta. Så för mina solceller som är fast monterade var de kanon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MC4 har jag på alla mina solpaneler, de är bra och vädertåliga. Men klumpiga och lite omständliga att koppla.

Däckskontakt funkar men stiften är väl fortfarande mässing, något man slutade med på 1930-talet i land. Kontaktytor i marina sammanhang bör vara guld eller silverpläterade så att de inte oxiderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej och tack för info.

Tröga kontakter vill jag inte ha till detta, men de verkar ju väldigt bra för utomhusbruk och fasta installationer.

 

Är nog tillbaks på högtalarkontakter igen, enkelt och billigt att pröva med.

In med lite vaselin så håller de säkert ett tag...

 

9 minuter sedan skrev bhemac:

Däckskontakt funkar men stiften är väl fortfarande mässing, något man slutade med på 1930-talet i land.

Till sist blir det säkert ändå som Peter_K föreslår... :unsure:

Däckskontakt, och de finns bara i mässing...

 

Tillägg: Varför är alla kontakter som används på båtar så otroligt klumpiga?

Vår kontakt till vindinstumentet vägde typ 100 g och var stor som ett nubbeglas. Bytte till en liten fyrpolig kontakt för LED-armaturer, stor som en väldigt liten fingerborg och vägde kanske 10 g.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använder Bulgin Buccaneer standardstorlek för mina två lösa solpaneler.

Dyra, något klumpiga kanske, men robusta. Och med lock, för alla tillfällen då panelerna inte är anslutna. Fasta däckskontakter i all ära – men de blir lätt avsparkade.

 

sockets.jpg

Redigerad av speljakt
bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev speljakt:

Dyra, något klumpiga kanske, men robusta.

På sikt, en god investering. De håller länge och ger alltid god kontakt.

Vissa saker ska man inte snåla på.

Chassi + sladd kostar kanske 200kr.

På min Simrad autopilot satt det Bulgin Buccaneer, aldrig några problem trots att de kopplades ibland flera gånger om dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-19 vid 21:01 skrev bhemac:

De är ganska dåliga men Cannon är bra, även Speakon. Bäst: Bulgain Buccaneer, tål marin miljö.

 

Bulgain buccaneer.jpg

Neutrik.jpg

Cannon.jpg

Den övre är intressant, var finner man den samt hona för panelmontage?!! Länk till passande hona? Söker man så får man upp ett förvirrande antal varianter av Bulgin Buccaner.

Har du några direktlänkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MC4 skall det vara!

Dessa håller väldigt bra, har en o-ring som tätar. Klassade som IP65, vilket är bra.

Dessa har ju en bajonettfattning som också är väldigt bra.

Förutom att bara pressa mina kontaktstift, lödde eller snarare förtennade jag mina för säkerhetskull.

Så vitt jag vet finns dom bra som skarvkontakter, och inte som chassikontakter, men det kanske går lika bra ändå.
Färdiga kablar med Mc4-kontakter (IP65) Solarlab.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olten:

Den övre är intressant, var finner man den samt hona för panelmontage?!! Länk till passande hona? Söker man så får man upp ett förvirrande antal varianter av Bulgin Buccaner.

Har du några direktlänkar?

Som alla proffskontakter så finns det mängder med varianter, olika stora, olika poltal stift/hylsa osv. "Buccaneer Standard" brukar att fungera att söka på.

Stiftkontakt

Chassihylsa

De är ganska stora men jag tycker det är en fördel när man ska koppla med blöta och stela fingrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är lite konstigt att det inte kommit däckskontakter vända åt andra hållet, dvs med en hane i däcket. Som det är nu får man ju en spänningssatt, lös hane när man kopplar loss sin solpanel.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Som alla proffskontakter så finns det mängder med varianter, olika stora, olika poltal stift/hylsa osv. "Buccaneer Standard" brukar att fungera att söka på.

Stiftkontakt

Chassihylsa

De är ganska stora men jag tycker det är en fördel när man ska koppla med blöta och stela fingrar.

Tänkte väl att du skulle komma in här också.

Inget fel på Buccaneer alls, men det finns väl kanske en anledning till att alla säljare och fabrikanter av solceller och dess installationsmaterial säljer och rekommenderar MC4, jag har även sett att vissa (dom jag köpte) levererades med MC4 monterade på kablarna.

 

Men det föreslog högre upp i tråden olika "stereo kontakter" NEJ, dessa är för svaga strömmar inomhus, en tuta på min förra båt var ansluten med en sådan högtalarkontakt, gissa om den fungerade? nej, inte alls, kontakterna var sönderärjade, dessutom hade själva tutan fått en "tuting" eller flera, i sig i form av Kattegatt eller Skageracks elekrolyt. (Tutor, signalhorn, skall monteras så att ev. inskvätt vatten kan rinna ut).

 

Men MC4 köper man ju samtidigt som man köper sina paneler och regulatorer (om de inte redan har sådana kontakter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Inget fel på Buccaneer alls, men det finns väl kanske en anledning till att alla säljare och fabrikanter av solceller och dess installationsmaterial säljer och rekommenderar MC4, jag har även sett att vissa (dom jag köpte) levererades med MC4 monterade på kablarna.

MC4 är en praktisk kontakt för att koppla solpaneler. Men den är inte gjord för frekvent in/urkoppling, det är något man kopplar någon gång per år kanske. Inte direkt enkel att koppla isär med sina snäpplås. Kontaktelementen är heller inte sådan att de tål att ofta kopplas.

Det finns heller inga vettiga panelkontakter och det blir två kontakter som ska kopplas.

Men jättepraktisk under solpanelen när man ska plocka bort panelen någon gång för att städa el likn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på Buccaneer 400 series. Det finns kontakter för både kabel o panelmontage. Det går att välja antal stift. Stiften är guldpläterade. Det går att välja hane eller hona i både panelmodell och kabelmodell av kontakterna. O-ring i kabelingång och o-ring i sammankopplingen. Det är nog svårt att hitta en tåligare kontakt i rimlig storlek för båtbruk.

 

Conrad säljer dem via postorder. Jag hittade dem på conrad.de och det gick att beställa från conrad.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur gick det med kontaktvalen?

 

Jag planerar att ha två extra flexibla tunna solpaneler som ska hängas på mantåget vertikalt samt kunna vinklas upp horisontellt. Dessa kommer att monteras och demonteras vid varje seglats så vilken kontakt bör man skaffa. Billiga däckskontakter som inte håller nån längre tid vill jag inte ha.

En gedigen däckskontakt typ Hella kan vara ett alternativ men risk för att sparka sönder den eftersom den sticker upp på däcket.

 

Ett annat alternativ är möjligen två kabelgenomföring i däcket med en kabel och kontakt, typ MC4 eller liknande, i kabeländen samt fästa kabel och kontakt i mantåget när inte de två solpanelen används.

Bara en kabelgenomföring i däcket och en kopplingsdosa monterad på pushpit kanske även är ett alternativ. I kopplingsdosan kopplas de två solpanelerna med två kontakter.

 

Är Buccaneer 400 series ett bra alternativ till tröga MC4-kontakter. Eller kan MC4-kontakter manipuleras så att de är lättare att koppla och koppla loss samt med MC4 behövs väl även en kontakt på både plus och minus-ledaren? 

Eller finns det numerar bättre kontakt-alternativ som tål att vara utomhus och är vattentäta?

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev per_62:

Hur gick det med kontaktvalen?

Vi valde att ta sladden från solpanelen ner i ruffen och koppla där, funkade utmärkt med högtalarkontakter preppad med lite vaselinspray.

 

Kontakten sitter i stort sett precis innanför ruffluckan och det är inge problem att stänga vår rufflucka med en sladd igenom och det är lätt att lägga sladden på däck så att den inte är i vägen. Sladden är lång nog så att panelen kan placeras var som helst på båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev per_62:

Är Buccaneer 400 series ett bra alternativ till tröga MC4-kontakter.

Ja det är en proffskontakt som tål tuffa tag. MC4 är en enkel och billig kontakt men kanske inte den bästa kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden med en fråga.

 

Jag tänkte montera en kontakt för lös solpanel i ett befintligt hål i sittbrunnen. Hålet är placerat på den vertikala ytan mellan sittbänk och durk så den får inte sticka ut för mycket när den inte används. I såna fall kommer man slå i den med vaderna. MC4-kontakter går därmed  bort.  

 

Vanlig tvåpolig kontakt i mässing passar kraven men är av låg kvalitet säger ni. Kan den iallafall förväntas hålla ett par år eller så om man slipar av korrosion i ytan efter behov? De är rätt billiga att byta ut tänker jag...

 

Annars hittade jag dessa på Kjell som kanske kan vara en variant?

 

"Kraftiga nyloninkapslingar som inte korroderar. Guldpläterade kontakter och tätning i EPDM-gummi. Lämpliga för utsatt miljö, t.ex. marint bruk, bil, husvagn, motorcykel. Snabb och enkel inkoppling. Hög polariseringssäkerhet tackvare styrspår. Max: 24 V, 10 A. Säker gängad låsning. Lödanslutning. För kabel Ø 6,5-8,5 mm. Finns som hane, hona och chassimonterad hona."

image.png.ca2f1d6bfbe9e09da65cd062e14dd09a.png

 

image.png.2e925170b30e106663a60e8c89d35b13.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...