Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
askbom

Rätt sekvens för att koppla ur/in pararellkopplade batterier

Rekommendera Poster

Hej jag har en båt med mycket ärgade batteripoler. Nu behöver jag ta loss pol för pol och rengöra och fetta in dom. Hur gör jag detta utan risk för en explosion eller gnistbildning ? Det är ett mycket trångt utrymme och jag kommer ligga inkilad med ansikte och kropp väldigt nära,samtidigt som jag ej är någon "klippa" på el.

Så om någon kan förklara på ett lättfattligt vis skulle jag vara tacksam. Jag har även fått tips på att hälla kokande vatten på polerna och undrar om det är en lösning i år? Nästa år ska det bli 4 nya isatta 

Med vänliga hälsningar 

20180320_171803.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att utrymmet är ventilerat sen är det bara att lyfta av plus resp minuspoler. Ättika brukar fungera ihop med mässingstrådborste. Men citronsyra är trevligare att jobba med i ett trångt utrymme. Smörj in med vaselin sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bikarbonat är också trevligt i samband med batterier och batterisyra eftersom det neutraliserar syran.

 

En batteripolborste är till bra hjälp för att få rent både poler och kabelskor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du tänker dig för innan! När jag kopplade ur mina parallellkopplade batterier ur en båt jag hade för många år sedan exploderade ett i ansiktet på mig när jag stod böjd över. Jag hade tur och fick enbart övergående problem med ögon, men tyvärr också lite tinnitus. 

Vi hittade aldrig orsaken till smällen, men däremot lärdomen att alltid ha ögonskydd  och hörselkåpor om man är osäker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som rekommenderar att koppla bort minus (-) till motorn först?

Därefter minus (-) på övriga batterier, sedan kan man ganska ofarligt lossa pluspolerna (+)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du delger oss denna händelse även om orsaken är oklar.

Det blir lättare att ta till sig alla varningar om man får höra att något faktiskt kan hända.

 

Någon som mikrat ägg förreasten??

Jag har prövat...

 

Det visade sig att ett öppnat ägg var onödigt löskokt.

In med det avhuggna ägget i mikron en stund.

Ut med ägget som nu såg lagom hårt ut.

När jag sätter skeden i ägget svider det plötsligt i ansiktet och det ringer i öronen.

 

Det öppnade ägget som jag mikrade har exploderat och sitter nu i halva kökstaket och i mitt ansikte. Både jag och min fru blir minst sagt väldigt förvånade.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägget är löst!

Kan kontra med att låt bli att micra sk Soya-korv å vissa bönor. Fast det handlar mer om att diska efteråt, göra rent micron.

 

Ang batterier.

Hade en sk C-tek laddare. Hörde en smäll i källaren. Går ner, hittar inget. Senare så såg jag en plastbit på golvet...varifrån kommer den? Då upptäckte jag, batteriet hade exploderat. Det var styvt göra att tvätta bort syra.

 

Stoppade resterna i tredubbla plastkassar samt laddaren i en annan dubbel plastkasse å tillbaks till Jula. De sa inte ett pip! Fick nytt utan en blink. Å jag fick även reseersättning 5 mil! Tänk om jag hade stått bredvid när det small. Det var billigare för dem att betala utan krus.

 

Men till det farliga nu. Om det läckt ut vätgas som blandar sig med rätt mängd luft så bildas sk knallgas. En liten gnista så boooom. Det gäller alltså att se till att det inte blir gnista!

 

När bildas det gnista? Jo om någonförbrukare står på. Eller om man kortsluter + och - kablar.

Alltså - se till så det inte blir gnistblidning när du lossar kabelskorna.

 

Det där med + el.  - har att göra med bilar. Man använder chassit-plåten som ledning å "jordar" minuspolen i den. Dumt ord att säga jorda egentligen, leder till fel tanke. Så man tog bort minuskabeln från batteriet först. Om då en plusledning kommer i kontakt med chassit så händer inget.

 

Tvärtom - om man lossar pluspolen kan ju saker å ting kortsluta mot chassit ändå, det kan finnas flera trådar från polen eller flera parallellkopplade batterier. Sen kan faktiskt själva verktyget kortsluta mot chassit medan man lossar pluspolen. Det har hänt mig. Inget man gör om sedan!

 

På en båt har man dubbla trådar så det kvittar vilken man lossar. Bara de inte lägger sig mot varandra medans andra sitter kvar på sina platser.

 

Alla ni som rekommenderar olika lösningar, ättika, bikarbonat, bakpulver osv, vart har ni tänkt att det hela rinner ner vid tvätten? Kölsvinet? Eller?

Jag skruvar alltid loss hela kånkarongen - kablar -kabelskor- batterier osv å plockar ut allting från platsen. Sedan gör jag rent dem i tvättstugan där jag kan stänka av hjärtans lust.

Jag vet...det är ett slitgöra, men jag vil inte ha den gäggan i kölsvinet om jag inte kan läga ett tråg under alltihop å sedan ta bort tråget så jag inte spiller ut hälften ändå.

Det var mina tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Ingen som rekommenderar att koppla bort minus (-) till motorn först?

Gör det någon skillnad? Plockar man bort plus resp minus kablarna först så är kretsen öppnad.

 

Det har tydligen hänt att det smällt pga knallgas i batterirummet, så ventilera ordentligt. Sannolikheten är nog väldigt liten att det ska smälla.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Någon som mikrat ägg förreasten??

 

Det gör jag ofta men då pocherar jag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Det gör jag ofta men då pocherar jag ;)

Vi har en äggkokare för mikro som funkar bra.

 

Den består av ett ytterägg i plast och ett innerägg i perforerad aluminiumplåt.

Man häller vatten i ytterägget så mikron kokar vattnet och ångan kokar ägget som placeras inuti innerägget.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni verkligen tittat på TS bild?

Läst hans text?

Ligger man inkrupen där och lossar pluskabeln och råkar stöta till motorn med verktyget, vad händer? jag frågar de som hävdar att det inte spelar roll vilken som kopplas loss först.

Lossar man minus (-) först är det i princip bara på startmotorn man kan ställa till någon kortslutning.

Och naturligtvis på batteriets plus (+) pol.

Sannolikheten för att det ska smälla kan man tyvärr inte bortse från, har vid ett par tillfällen spolat vatten i ansikte och ögon på kollegor i väntan på ambulans.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en batteribank i sommarstugan och där har jag gjort specialvertyg.

Avsågad ringnyckel, så den inte kan kortsluta poler, isolerad med krympplast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Ligger man inkrupen där och lossar pluskabeln och råkar stöta till motorn med verktyget, vad händer

Lika illa om råkar komma emot pluspolen när man lossar minuskabeln. 

En specialnyckel som Havskrattan har kan vara befogat. Eller en brädbit som skydd.

Själv använder jag en Blocknyckel med spärrfunktion, den är för kort för att kortsluta något. Otroligt praktisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey: Orsaken är väl ändå uppenbar:) Jag vill peka på vikten av att skydda ögon och öron vid arbeten som dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Mackey: Orsaken är väl ändå uppenbar:) Jag vill peka på vikten av att skydda ögon och öron vid arbeten som dessa.

Jag tycker verkligen att det var jättebra att du talade om att batteriet exploderade, det är bra att denna information kommer ut på flera sätt än rena varningstexter.

 

Jag vet inte om orsaken är uppenbar, du själv skrev "Vi hittade aldrig orsaken till smällen, "

 

Det är viktigt att ta den enorma kraft som finns instängd i ett batteri på allvar oavsett om det är vätgas och/eller kortslutning som är orsak till explosionen.

 

Sedan inser jag nu att det kan misstolkas att jag i samma inlägg beskriver att ägg kan explodera. Det var inte meningen att förringa batteriexplosionen.

 

Ta Mange248:s varning på allvar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag med. Misstolkade det som att du tyckte inlägget(orsaken till att jag skrev) var irrelevant:)

 

Isolerat verktyg låter kanon för TS ändamål och sen lungt och sansat utförande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla ur känsliga saker, tex elektronik och generator, först borde väl aldrig vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Att koppla ur känsliga saker, tex elektronik och generator, först borde väl aldrig vara fel?

Fel är det aldrig. Men det ska alltid finnas en batterifrånskiljare, det räcker att bryta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...