Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tukkla

Rätt höjd på motorn? Båten gräver ner sig innan planing.

Rekommendera Poster

Har en Askeladden 480sx med en 60hk 2-takt Yamaha.

Den toppar ca 30 knop (GPS) men uppplever att den gräver ner sig för mkt innan planing.
Är vi tex 2 pers som sitter längst bak måste en gå fram lite och är det mot vågorna kommer jag inte upp i planing alls även om jag är ensam. Då måste jag vända och köra med vågorna och när den planar kan jag vända runt.

Är det mot vågorna gräver den så mkt att jag är orolig för att den går ner för djupt.

Har provar olika lägen på motorn och det som funkar bäst är när den är nere max och sedan skickar jag upp den en bit efter planing.

Vet inte riktigt vad det kan vara men funderar på om motorn sitter på rätt höjd eller om den borde upp en bit.

01.JPG

02.JPG

03.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det har absolut med hur motorn står, ju mer mot skrovet den står ju lättare att få ut den i plan, ju mer från skrovet den står ju lättare går den i vattnet när du fått ut den i plan men svårare att få ut den i plan. Så skulle nog flyttat ner den ett snäpp mot skrovet om du har problem att få ut den i plan med en person i. Men är det inte motortrim på denna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det ärmotortrim och det var det jag menade när jag kör ner den max dvs vinklar in den så mycket det går mot skrovet.

Tänkte mer på om motorn bör justeras i höjdled. Är i läget längst ner just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem. Jag lagade kilar så att snurran vinklades mer bakåt så att propellern vilkas framåt. Plus att jag la mer vikt i fören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad har du för varvtal på fullgas och 30 knop?

 

för mig låter det som för stor stigning på proppen. Du skall lätt plana ensam oavsett riggvinkel med en 60 hästare om den är frisk. 

 

Höjden ser helt ok ut. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid full gas ligger den på ca 5200 rpm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Max rpm ska ligga på ca 5500 +/- 100 om jag inte missminner mig. Testa först att sänka motorn ett hål, om det inte blir någon skillnad så kan du köpa trimtabs eller liknande.

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med originalpropellern (17") varvade den ca 4900 och efter byte till en 15" är det nu ca 5200.

Om jag sänker motorn blir det väl ännu värre?
Motorn är redan på lägsta hålet och jag hade snarare tänkt mig höja den ett eller två hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skall om något höja motorn ett hål. 2går nog det med, men då behöver du nog stålpropp...

 

Känns som vissa blandar mellan motorhöjd och trimvikel. Max intrimmat utan kilar eller annat som inte skall behövas och motorn monterat på rätt höjd är det du skall ha när du skall upp i planing snabbt. Jag gillar att ha högt monterad motor för att båten går bättre i fart, men lagom är bäst.

 

Är allt ok med motorn? Komptestat? Att behöva byta ner sig på propp på samma kombination som tidigare körts pekar på att nåt inte stämmer riktigt...

 

Vi har pratat om motorn, men hur är det med båten? Inte massa vatten mellan dubbelskriv eller tung bak på annat sätt? 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp inte massa saker som ytterligare proppar, trimtabs, speed rails, kilar eller annat trams förens du vet att motor mm är ok...

 

Det är mycket lätt att börja spendera pengar på helt fel saker. En Yamaha 60hk har inte monterats på båten av en generalagent med maxvarv 4900 med standardpropp. Nåt har hänt på vägen...

 

 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har bara haft båten 2 säsonger och har varit likadan hela tiden. Vet inte hur det var innan.

Hur vet jag om det är vatten mellan skroven?

Finns inget annat där bak än två 20 liters tankar och batteriet.

Nej motorn är inte komptestad. Min uppfattning är att motorn går som den skall dvs finns inga misständningar el dyl. men dålig komp är ju svårt att "höra".

Redigerad av tukkla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har undersökt lite och det sitter en bottenplugg längst ner på aktern. Har nog aldrig varit lossad och övermålad massa gånger så den kan jag nog glömma att få bort.

Under sittplatsen längst bak i båten finns det en öppning mellan skroven och skickade ner en slang och använde en manuell pump. Har fått ur ca 15 liter vatten men tröttnat så skall fixa en elektrisk pump imorgon så får jag se hur mycket det är.
Fortsättning följer...

Men har i vilket fall som helst beslutat mig för att höja motorn ett hål.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore nog bra att få ur pluggen. 

Brukar inte vara så svårt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggen sitter fast och kan inte få bort den men däremot fick jag loss hela dyvikan (googlade jag fram att det heter). Fick skrapa en del bottenfärg men fick fram de 4 små rostfria skruvarna som togs bort.
Lite bändande så lossnade den.

Tömde ur ca 45 liter vatten som var brunaktigt och luktade lite skumt.

Kan dessa 45 kg påverka så mkt?

Sedan kan man ju fundera på hur det kommit in och hur länge det varit där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

45+15 liter blir en del vikt på helt fel ställe. Jag tror att du kommer märka skillnad.

 

Det kan bla komma in lite vatten från skarv mellan däck och skrov och efter några säsonger blir det en del. Om du inte hittar något hål skulle jag monterat ny dyvika och testat att öppna den igen i höst och se hur det gått...

 

Det är inte fel att låta den stå öppen nu någon vecka och torka ur innan du monterar ny dyvika.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var ca 45 liter totalt.

Hissa motorn ett hål också så borde det bli skillnad.

Japp ny dyvika skall monteras. Hoppas det fortfarande finns att köpa med samma hålbild :)

Tack för tipset ang vatten mellan skroven

Redigerad av tukkla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I fortsättnongen skruvar du ur dyvikan under vintern när båten står på land. Det är lite obra när vatten fryser mellan skroven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt råd är att bara göra en förändring åt gången så du vet "vad som gjorde vad", då lär du dig mer. Jag tycker ifs att motorn ser ut att sitta fint men hissa är ju enkelt så det går ju att testa men gör det först efter du provkört utan vatten-ballast. Lycka till. 

Redigerad av HumptyDumpty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45 liter är en hel del när det lägger sig allra längst bak i skrovet, vilket det gör när fören reser sig när du gasar på. Kanske inte hjälper hela vägen men, som sagt, gör en förändring i taget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎05‎-‎20 vid 15:20 skrev Mange249:

Du skall om något höja motorn ett hål. 2går nog det med, men då behöver du nog stålpropp...

 

Känns som vissa blandar mellan motorhöjd och trimvikel. Max intrimmat utan kilar eller annat som inte skall behövas och motorn monterat på rätt höjd är det du skall ha när du skall upp i planing snabbt. Jag gillar att ha högt monterad motor för att båten går bättre i fart, men lagom är bäst.

 

Är allt ok med motorn? Komptestat? Att behöva byta ner sig på propp på samma kombination som tidigare körts pekar på att nåt inte stämmer riktigt...

 

Vi har pratat om motorn, men hur är det med båten? Inte massa vatten mellan dubbelskriv eller tung bak på annat sätt? 

Precis, det ser inte ut som att bottenpluggen är lossad på länge, du kan ju köra med dubbelskrovet fullt av vatten! den skall skruvas ur varje höst så att båten kan torka ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte i lördags och igår när jag kikade efter är det fullt med vatten mellan skroven igen.

Ingen aning om det kommer in vid körning eller även då den ligger stilla.
Det är sjövatten och inte regnvatten.

Ingen aning om var jag skall börja söka efter läckage???

Kan tycka att relingen bak ligger lite lågt och om jag drar av på gasen hastigt kommer det upp en massa vatten kring motorn. Vet inte om det spelar roll.

Kan en båtfirma på något sätt hitta var det läcker?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiska läckställen är genomföringar i motorbrunnen samt motorns bultar, i övrigt borde din båt inte ta in vatten (om du inte har spricka någonstans vill säga). 

 

Gör vad en båtfirma också skulle göra dvs ta upp båten på land och ta fram vattenslangen och börja fyll. Det är MYCKET lättare att se vatten som rinner ut än som rinner in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm har inte alla Askeladden under 6 met flytskum i botten,om det är det har du minst lika mkt vatten bundet i detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefish, inte säker på att jag ser det rinna ut. Tömde ut ungefär lika mycket som det är i nu efter vinteruppställningen.

trucker1, ingen aning om det är flytskum. Är iallafall en massa vatten som inte är bundet i flytskum.

Var ute en sväng idag och så fort jag drar på så att båten reser sig kommer det in mycket vatten i utrymmet under där man sitter och tankarna är placerade. Vattnet befinner sig mellan skroven men det finns en öppning i aktern. Gissar att den är där för att man skall se när det är fyllt mellan skroven.

Ställen där jag kan tänka mig att det kommer in:
- Självlänsen. Har öppnat luckorna till dessa men kan inte känna på slangarna att de är blöta.
- Bultarna till motorn. Ja det var ytterst lite fukt kring dem på insidan. Skulle kunna vara kondens från allt vatten mellan skroven. Svårt att se att ett ev läckage skulle kunna släppa in så mkt på ett par dagar. Är alltså gissningsvis ca 50 liter sedan i lördags.
- Vajergenomförning. Skulle mkt väl kunna släppa igenom vatten och framförallt vid gasavslag då det kommer upp mkt vatten här men känns som det är för mkt vatten som kommer in för att det är här.
- Kabelgenomförningar. Sitter för långt upp.
- Spricka i skrovet. Iinte vad jag såg när jag bottenmålade och isåfall kan jag tycka att vattnet borde runnit ut under vintern.

 

Båt.JPG

Båt2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vatten i skrovet på en styris en gång. Det var genomföringen till styrkabeln och motorkablarna som inte var riktigt tät och jag låg med aktern mot vågorna.

Ser att du inte har någon tätning där utan bara en genomföring. Jag skulle montera en sån här och se till att dra åt anslutningen mot kablarna med buntband och täta runt infästningen mot motorbrunnen med Sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, liggger ockå med aktern utåt dvs mot vågorna.

Tror också det läcker vid styrkabeln men försår inte hur det kan bli sådana mängder den vägen på så kort tid.

Vad menar du med "täta runt infästningen mot motorbrunnen med Sika"? Är det bälgens infästning mot skrovet du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev tukkla:

...
Vad menar du med "täta runt infästningen mot motorbrunnen med Sika"? Är det bälgens infästning mot skrovet du menar?

Japp. Brukar kunna bli lite glapp där och har man en gång haft vatten mellan skroven så blir man, om man är som jag, fixerad vid att det INTE ska komma in något vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var precis och undersökte styrvajerns genomförning och det är ett "glapp" på ca 5mm så där är definitivt en orsak om inte den enda.
Skall köpa en bälg men den du länkade till Christer, är lite för stor. Hålet sitter där skrovet börjar runda av mot aktern samt det sitter ganska nära skarven mellan skroven.
Kanske funkar att trycka in silikon stället?

Sedan lutar styrvajern svagt nedåt mot genomförningen så allt vatten som hamnar på den har en tendens att rinna in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte silikon!

Jag är av uppfattningen att man inte ska använda silikon i en båt. Silikon "smittar" så att området runt blir svårt/omöjligt att behandla med någonting.

Sika är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...