Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robert80

Byta från bensin till diesel.

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har en snipa med rak axel. I denna snipa sitter en Volvo penta bensinare byggd på b20 block dubbla förgasare.  (troligen en aq130) 

Frågan är, finns det någon diesel motor som passar rakt av el iaf på backslaget. El bara på motor kuddarna? Med adapterplatta? 

Effekten skulle gärna vara någorlunda den samma. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att leta efter en motor som passar mot backslaget och motorkuddarna begränsar urvalet, om det ens är möjligt.

Bättre då att satsa på en motor av beprövad modell med tillhörande backslag och anpassa monteringen efter den, och köpa en ny propeller som passar motor utväxling och båt.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En marindiesel på 130 hk låter rätt dyrt och utbudet blir ju som sagt väldigt begränsat om den ska passa både här och där.

 

Nytt tror jag går på minst 250 000:- kronor om du gör jobbet själv.

 

Det går säkert att få tag i något begagnat, men frågan är vad som är lämpligt och vad det kostar?

 

Varför vill/ska du byta motor/bränsle?

 

Billigast är nog att renovera bef. motor eller köpa ett "nytt" block och flytta över de marina delarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi inte vad TS använder sin båt till, kanske detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mest en fånig fantasi att nått skulle passa så enkelt. Dessutom skulle de bli helt fel utvväxling. 

Ja tänker att här kanske finns flera som gjort en sån konvertering eftersom b20 är en relativt vanlig motor. 

Jag skulle vilja slippa bygga om allt för mycket. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

130 hk låter väldigt mycket i en snipa. Använder du verkligen den effekten? Hur stor och tung är snipan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipan i videon har 500 hk så det beror väl lite på ambisionsnivån vilken motor som krävs.

 

Jag tycker för övrigt också att 130 hk verkar onödigt mycket för normal snipfart och väldigt lite för att få den att plana.

 

Vi får avvakta mera info från TS.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur stor och tung snipan är, så det vore som sagt bra att få veta mer om vad det är för snipa..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Mackey:

Snipan i videon har 500 hk så det beror väl lite på ambisionsnivån vilken motor som krävs.

Dessutom är den kraftigt ombyggd under vattenlinjen... där liknar den inte en snipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är byggd i Borgå ( Finland) mer vet jag inte. Det är ett halvplanande glasfiber skrov med trä överbyggnad. Båten är 27 fot och väger runt 4 ton. 

Jsg är rätt övertygad om att med rätt motor och utväxling skulle jag kunna köra ca 12 knop marschfart. Nu ligger ja på 7 på 2300rpm enbart för att kylvatten intaget ligger just under vattenlinjen i aktern. Så efter ca 8,5 knop får den inte kylvatten mer. 

Och andra sidan vet jag inte vad en aq130 ska varva. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som en Nimbus 26, fast tyngre. 

Nimbusen som väger 2,5 ton har ursprungligen typ 65 hk och går 12 knop.

 

Är det motorn som är slut eller vill du byta från bensin till diesel?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog börja med att flytta kylvattenintaget till ett lämpligare ställe.

 

Motorn borde varva upp till drygt 5000 rpm. Fast jag vet inte hur din båt skulle uppföra sig då.

 

Om din båt är en snipa så är den troligen övermotoriserad vilket inte är något problem om du låter bli att använda effekten du inte behöver. Men om den är halvplanande så lär den inte vara en snipa...

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Ungefär som en Nimbus 26, fast tyngre. 

Nimbusen som väger 2,5 ton har ursprungligen typ 65 hk och går 12 knop.

 

Är det motorn som är slut eller vill du byta från bensin till diesel?

 

Mackey

Jag vill byta till diesel. 

Nej motorn går nog rätt bra. Den behöver bara grundlig service. Se över förgasare, synka dem osv. 

Jag trivs bättre med diesel. Lägre förbrukning etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eld-:

Jag skulle nog börja med att flytta kylvattenintaget till ett lämpligare ställe.

 

Motorn borde varva upp till drygt 5000 rpm. Fast jag vet inte hur din båt skulle uppföra sig då.

 

Om din båt är en snipa så är den troligen övermotoriserad vilket inte är något problem om du låter bli att använda effekten du inte behöver. Men om den är halvplanande så lär den inte vara en snipa...

Skrovet påminner mycket om Bella 8000. Rund akter är i mitt tycke en snipa. 

Det är iaf ingen gavel båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...