Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThGr

Honda BF8 (8hk) 1995: Inget kylvatten?

Rekommendera Poster

I fjol köpte jag en begagnad Honda BF8 (8 hk) årsmodell 1995. Nu när jag tog fram den inför sommaren visar det sig att det inte kommer något kylvatten. Det som gör mig brydd är att i manualen som jag fick med nämns kylvatten och impeller övehuvudtaget inte.

 

Någon som har tips på var impellern sitter och hur man byter den, eller som kan hänvisa till en med detaljerad manual?

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu började jag skruva isär nederdelen på motorn - där propellern och impellern sitter - men går bet på att få loss den biten eftersom en axel som har med växeln att göra håller emot. Någon som kan tipsa om hur jag får loss den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forsättning:

Tre timmar senare fick jag isär nederdelen på motorn och hitta de impellern. Det var inget fel på den. Därmed är jag ännu mer brydd. Jag drog då slutsatsen att det är någon kylvattenkanal uppe i motorn som satt igen. För att bekräfta det tryckte jag in vatten nerifrån i röret som går upp från impellern med förhoppningen att det skulle komma ut vatten från hålet som sitter i bakkant derekt under motorn. Men icke då. Istället kom vatten ur någonstans uppe under motorn inne i benet som går ner mot propellerdelen där avgaserna går.

 

Kan det vara så att kylvattnet just på denna motor inte ska spruta ut baktill som på alla andra utombordare utan helt osynligt gå ut med avgaserna under vattenlinjen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns som oftast en omfattande (386 sidor) VERKSTADSmanual hos boatinfo.no!
Finns som synes inget "samlat kapitel" enbart om kylsystemet, antagligen för att motorn är liten och i grunden rätt busenkel? Men alla fakta du kan behöva finns nog diffust medtaget i manualen ifall du bläddrar flitigt?
Exempelvis så går det att hitta mycket info enbart relaterat till kylvattenflödets detaljer i kapitel 4=propeller/gearcase/extensioncase. (Kapitlets sida 12 heter då "4-12" i den tryckta manualen men utgör ett bokuppslag 80/81 i den kompletta 386 sidor långa verkstadshandboken.) Alla läsare BLÄDDRA  GÄRNA SJÄLVA, länka sen gärna intressanta detaljer!?


Motorns avgaser leds tydligen ut i propellernavet, en vanlig lösning för att släppa ut gaserna i vattnet. Av två skäl; dels kommer utsläppet djupt och riskerar inte att hamna över vattenytan och då orsaka buller. Dels stör aldrig gasbubblorna propellerns grepp i vattnet när propellern ju redan gjort sitt jobb (utom när båten backas, men men.)

Merparten av motorns kylvatten blandas in i avgaserna, blir en kylande dimma hela vägen ner till utsläppet. En liten del av vattenpumpens flöde, en s.k. skvallerstråle, leds "i onödan" ut som en sorts pinke-stråle. [Mycket fiffigt, den lilla strålens flöde är rätt minimalt och utgör en närmast oförtörbar indikator! Jämfört med elektriska instrument är den ytterst pålititlig, nästan oförstörbar. Dock brukar det lilla pinkhålet ha tendens att klogga igen - vilket knappast påverkar totalflödet eller kylningen men båtägaren blir naturligtvis orolig och misstänker helt rätt flödesfel.]


Nå, ditt försök med vattenslang kan ju antyda flödesblockage nånstans längre upp i riggen.
[Typ vid termostaten - som alltid återfinns i motorn hetare partier för att alls kunna göra sitt jobb - eller någon annanstans på vägen upp eller ner från pumpen räknat. Vattenflödet upphör alltså inte nödvändigtvis ifall skvaller/pinkestrålen upphör, indikerar bara att så faktiskt kan ha skett.
Följer man vattenflödets vägar upp mot termostaten så delar den sig i två, dels kanalen till termostaten (som kan&bör stänga ifall motorn är kall). Dels den s.k. "shunten/bypassen" som är en parallell flödesväg nödvändig då termostaten är stängd. (Ifall även shunt/bypass-kanalen vore igenkloggad när termostaten stänger så trivs inte pumpen med tvärstoppet, inte heller termostaten, all kylning inklusive av avgaserna ner i riggen skulle också upphöra.)]


Vet inte om du blir nåt klokare av detta inlägg, men efter din fråga...
"Kan det vara så att kylvattnet just på denna motor inte ska spruta ut baktill som på alla andra utombordare utan helt osynligt gå ut med avgaserna under vattenlinjen???" ...så anar jag att litet grundläggande principer inte är fel!?        

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Thomas-1:

Finns som oftast en omfattande (386 sidor) VERKSTADSmanual hos boatinfo.no!
Finns som synes inget "samlat kapitel" enbart om kylsystemet, antagligen för att motorn är liten och i grunden rätt busenkel? Men alla fakta du kan behöva finns nog diffust medtaget i manualen ifall du bläddrar flitigt?
Exempelvis så går det att hitta mycket info enbart relaterat till kylvattenflödets detaljer i kapitel 4=propeller/gearcase/extensioncase. (Kapitlets sida 12 heter då "4-12" i den tryckta manualen men utgör ett bokuppslag 80/81 i den kompletta 386 sidor långa verkstadshandboken.) Alla läsare BLÄDDRA  GÄRNA SJÄLVA, länka sen gärna intressanta detaljer!?


Motorns avgaser leds tydligen ut i propellernavet, en vanlig lösning för att släppa ut gaserna i vattnet. Av två skäl; dels kommer utsläppet djupt och riskerar inte att hamna över vattenytan och då orsaka buller. Dels stör aldrig gasbubblorna propellerns grepp i vattnet när propellern ju redan gjort sitt jobb (utom när båten backas, men men.)

Merparten av motorns kylvatten blandas in i avgaserna, blir en kylande dimma hela vägen ner till utsläppet. En liten del av vattenpumpens flöde, en s.k. skvallerstråle, leds "i onödan" ut som en sorts pinke-stråle. [Mycket fiffigt, den lilla strålens flöde är rätt minimalt och utgör en närmast oförtörbar indikator! Jämfört med elektriska instrument är den ytterst pålititlig, nästan oförstörbar. Dock brukar det lilla pinkhålet ha tendens att klogga igen - vilket knappast påverkar totalflödet eller kylningen men båtägaren blir naturligtvis orolig och misstänker helt rätt flödesfel.]


Nå, ditt försök med vattenslang kan ju antyda flödesblockage nånstans längre upp i riggen.
[Typ vid termostaten - som alltid återfinns i motorn hetare partier för att alls kunna göra sitt jobb - eller någon annanstans på vägen upp eller ner från pumpen räknat. Vattenflödet upphör alltså inte nödvändigtvis ifall skvaller/pinkestrålen upphör, indikerar bara att så faktiskt kan ha skett.
Följer man vattenflödets vägar upp mot termostaten så delar den sig i två, dels kanalen till termostaten (som kan&bör stänga ifall motorn är kall). Dels den s.k. "shunten/bypassen" som är en parallell flödesväg nödvändig då termostaten är stängd. (Ifall även shunt/bypass-kanalen vore igenkloggad när termostaten stänger så trivs inte pumpen med tvärstoppet, inte heller termostaten, all kylning inklusive av avgaserna ner i riggen skulle också upphöra.)]


Vet inte om du blir nåt klokare av detta inlägg, men efter din fråga...
"Kan det vara så att kylvattnet just på denna motor inte ska spruta ut baktill som på alla andra utombordare utan helt osynligt gå ut med avgaserna under vattenlinjen???" ...så anar jag att litet grundläggande principer inte är fel!?        

Vet du det där med kylning ut i avgaserna eller tror?

Behöver en 8hästars motor verkligen mer kylning än det som pissar ur skvallerröret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggen på vår 6 hk Mercury blir så varm att den bränns när man kört ett tag, enbart pga avgaserna.
Dessutom är det så att skvallerstrålen kommer och går på den, och enligt manualen ska det vara så. Det beror på termostatens sätt att arbeta. Ibland är det inget alls, för att några sekunder senare börja droppa lätt och tio sekunder senare kan det vara en stenhård stråle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peta med en tändsticka eller liknande i munstycket till skvallerstrålen. Ännu bättre är det att blåsa med tryckluft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst exakt allt men börja med att följa skvallerstråleslangen in till motorn och dra av slangen vid fästpunkten på motorn. Starta motorn. Täck med något så att inte de sprutar vatten på elektroniken.

 

Kommer det vatten nu så är slangen igentäppt, böj på slangen eller använd tryckluft för att få ut skiten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev Havskrattan:

Vet du det där med kylning ut i avgaserna eller tror?

Behöver en 8hästars motor verkligen mer kylning än det som pissar ur skvallerröret?

Trodde bara igår, men nu tycker jag mig veta.

Insprutning av vatten till de heta avgaserna både kyler och ljuddämpar.
[Kylningen ändrar ljudhastigheten i gasen vilket skall dämpa ljudet. (Man kan i alla fall se den förklaringen i vissa handböcker över inombordare.) Men jämförelsen med inombordare haltar kanske, där släpps ju sällan avgaserna ut under vattenytan. Men även buller inuti en utbordarrigg kan väl höras genom dess väggar.]


Men jag tror mig ha identifierat var insläppet av vatten i avgaserna sker enligt bilden nedan hämtad här! (Själva numret på avgasröret hittade jag f.ö. här.) Vatteninsläppet sker i så fall - och  som väntat - så högt upp i riggen som möjligt. Och röret ser rostfritt ut vilket nog kan behövas...
 

5b0166ddc9869_honda_bf8.avgasrr.png.920d79fa2abaec49b11865afe33bae97.png

I verkstadshandboken beskrivs f.ö. bara en "bodensee-variant" vad lyckats glo mig fram till bland alla sidorna.
Gissar att i bodensjön får av miljöskäl inte avgaser tryckas ner under vattenytan och därför finns istället en speciallösning där avgaserna leds ut i fria luften?


En fråga till TS ThGr: Överhettas motorn? Den har ju temperatur-avkännare så du borde få nåt alarm i så fall?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...