Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cdomp

Schackel till halshornet förseglel

Rekommendera Poster

Hej jag har en liten fråga vad ni tycker om det. Se på min bild som mitt försegel är fastsatt i halshornet. Många verkar ju ha en schackel i nåt slags rostfritt. Eller är en vanlig tamp som här bättre. Alla tips välkomna. Viken typ av schackel isf? eller några tips på vilken knop man ska använda? 

IMG_0072.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns faktiskt inte hur det ser ut där på vår båt. Men någon typ av schackel har vi.  Men vad som helst som håller lär ju göra jobbet. Eftersom du har rulle kanske du inte byter segel så många gånger per säsong?

 

Har det fungerat bra med tampen ser jag ingen anledning att byta. Jag skulle ha använt en skotskek, men det beror på att mitt batteri av knopar inte är så stort. Använder max 4-5 stycken. Finns kanske någon annan knop som är bättre i detta läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan bli besvärligt i något läge att få upp knopen? Använder så kort schackel som möjligt eftersom förliket har maxmått och vill kunna sträcka det ordentligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du byter segel "ofta" när du seglar är det smidigt med snabb schackel (Fall schackle / skothake finns många namn på dem.) Du bör då ha liknande på fallet isf.

 

Men om du "bara" hissar en gång på våren och tar ner på hösten så fungerar lite tamp. 

 

Jag har en vanlig schackel som passade i hålet på mitt rullsystem och ett snabb schakel i fallet.

 

Använder "bara" en rullgenua som försegel på min båt. Den hissar jag på våren och tar ner på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar nästan alltid ha en "Nyckelschakel med tvärpinne".

 

Nyckelschakel.jpg.fe8b9c25204af33c48e582715977e477.jpg

Sen vill jag (tvärtemot mångaandra) ha seglet så högt som möjligt. Jag seglar ju för mitt nöjes skull och vill gärna kunna se under Genuan. Den eller de procenten jag förlorar i prestanda, kvittar mig lika. 

Så det kan hända att jag sätter flera schaklar på rad, bara för att få upp halshornet.

 

thumbnail_20180412_134742_resized.jpg.3e2daeea9681817ac4ea365e543ed147.jpg

Ett alternativ är ju att ta ett klent snöre - typ persienlina - och lägga flera varv mellan fästpunkten på rullen och öljetten i seglet/halshornet.

När jag görsåbrukar jag lägga snöret ett par varv i öljetten och fästa med ett dubbelt halvslag rute egen part. Sen lägger jag ett antal varv mellan oljetten och infästningen i rullen och fäster det hela med några halvslag om det paket med snören. Dvs några halvslag runt den egna parten.

Att använda en sån grov skotlina som på bilden är ju både fult och opraktiskt.

Nån pratade om skotstek pga brist i kunskap om knopar.

Skotstek användsi pricip om man vill fästa en klen lina i en grov.

Man behöver egentligen inte kunna nån annan knop än "dubbelt halvslag" om man behärskar den i alla tänkbara varianter.

Softschakel är ju en variant som kommit på modet. Ingen alls dum tanke, som jag dock själv inte provat.

 

https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/linor/skotlinor-flätade-linor/soft-schackel

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Softschackel är faktist inte alls en dum uppfattning de använder vi lite här och där på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och kommentarer. 

Min tanke är att visst funkar det med en tamp men det kändes lite provisoriskt. Samtidigt så sliter den inte i närheten så mkt på öglan på infästningen i rullen som en tamp för. 

En Soft schackel låter ju som en lite proffsigare lösning då den förmodligen blir lättare att få upp i slutet av säsongen. Fick bända upp den senast med en skruvmejsel då knopen satt sig så hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en sk lyrschackel där. Mjukare rörelser i den mån det rör sig alls.

 

Men det jag skulle skriva om , å jag stjäl tråden lite, är om de här färdiga mjukschacklarna.

 

Jag har för flera år sedan lovat komma igen å berätta om jag finner  användning för den.

Å det har inte gjort än.

Så alla ni som ev minns det, sluta vänta.

Ha en bra seglingssommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjukschackel är bra om man behöver en schackel som måste kunna vrida sig lite. Annars är de bara till för tävlingsseglarna som vill spara in några gram på vikten.

 

Hissas förseglet bara en gång per år på våren skulle jag sätta en rostfri schackel med skruv där istället eftersom den är lättare att jobba med än rep och knopar. Nyckelschackel med pinne är bra, men det kan man ha i fallen eftersom de öppnas och stängs ofta och schacklet då inte riskerar att hamna i drickat. Här skulle det vara en onödig kostnad.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...