Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Söta sälar syns ständigt i Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi var ute med båten i långhelgen och såg söta sälar, jättesöta!

Vi såg också många rovfåglar, men de har ju varit på gång ett tag.

Det är ju skönt att Östersjön återhämtat sig så pass att sälar och andra djur högt upp i näringskedjan överlever.

 

Långt in i skärgården (Trälhavet) simmade sälar rofyllt och lekfullt.

Tänk så underbart gulliga de är.

 

Mackey

 

 

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska bara poppa lite popcorn...

:D

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De senaste åren har vi ofta sett säl i Halvkakssundet och Lilla Värtan. Dom är ju helt sjukt gulliga!!!

 

I förrgår släpptes 10000-tals öringar och laxar i Strömmen nedanför Operan, något som gjorts enträget sedan 70-talet. Många tror att detta bidrar till att sälarna vandrar in till Stockholms centrala vatten och att stammen ökar  vilket är bingo för turistnäringen. Tänk, gulliga sälar framför Grand Hôtel och Kgl. Slottet, världsunikt!!!

 

Men tots att de är så himla gulliga smakar de inte så bra enligt mig. Jag var på konferens på Grönland för några år sedan, vi fick mycket säl och även val. Det var inte gott. Fast jag undrar vem som skulle tycka det smakade mums med en guldhamster eller en söt kisse? Dom kanske allihopa är sådär gulliga för att vi människor inte skall vilja skjuta dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Tänk, gulliga sälar framför Grand Hôtel och Kgl. Slottet, världsunikt!!!

 

 

Nja, världsunikt? Har suttit på en kajkant i Irland och matat sälar med fiskrens inköpt i en fiskaffär tvärs över gatan. En säl försökte påkalla uppmärksamhet genom att plaska med labbarna "Hallå jag är här, släng hit lite fisk!!!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ArneRadar:

. Fast jag undrar vem som skulle tycka det smakade mums med en guldhamster eller en söt kisse? Dom kanske allihopa är sådär gulliga för att vi människor inte skall vilja skjuta dom?

Kulturbetingat, om fiskar kunde låta som fåglar, skulle vi meta dem då? Gäller djurplågeri inte stumma djur?

Kunde ni tänka er att fånga en koltrast med metkrok ägnad med en mask?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev trewq:

Kulturbetingat, om fiskar kunde låta som fåglar, skulle vi meta dem då? Gäller djurplågeri inte stumma djur?

Kunde ni tänka er att fånga en koltrast med metkrok ägnad med en mask?

Djurplågeri gäller inte fula djur. Tänk dig sätta ut en råttfälla modell större, efter rådjur. Helt otänkbart. Men för råttor går det bra. Med andra ord, om människor upplever djuret som något positivt gäller djurplågeriansatsen. 

 

Det finns liknande tankegångar att jämföra med. Vissa arter av paddor är utrotningshotade i Sverige, kan du se Pamela Andersson rycka ut för att rädda paddor? Nej, det handlar inte om djuret lider, det skiter folk i, det är bara vad som ger sociala pluspoäng som räknas. Dessa tankegångar ändras ju snabbt med. Äter rådjuret upp blommorna i rabatten, då ringer man till kommunen och skyddsjägaren kommer. Men man skulle ju själv aldrig skada ett djur. 

 

Mycket korvmänniskor här förövrigt. Trälhavet är även en benämning på kontorslandskap. Ett landskap som är till för trälar.

Redigerad av Crabmeat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev ArneRadar:

 

 

Men tots att de är så himla gulliga smakar de inte så bra enligt mig. Jag var på konferens på Grönland för några år sedan, vi fick mycket säl och även val. Det var inte gott. Fast jag undrar vem som skulle tycka det smakade mums med en guldhamster eller en söt kisse? Dom kanske allihopa är sådär gulliga för att vi människor inte skall vilja skjuta dom?

 

Hade du varit född och uppvuxen på Grönland, så hade säl och val varit det godaste du visste.

Tänk på en tiden när man åkte till Norge och köpte Norskt margarin å socker och mjöl och Staburets sylt mm. Det fanns väl inget godare än Norskt margarin  på norskt tunnbröd och helst i flera lager. Norskt margarin, tillverkat på valfett.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om man kan få några sälar att flytta in i Vättern, det vore trevlig att ha dom på jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute över helgen och såg också sälar i Furusundsleden. Väldigt kul att de har återhämtat sig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det handlar inte bara om hur söta djuren är. Om en forskare vill göra ett försök med guppys så måste man ha tillstånd från forskningsetiska rådet. Om man dessutom vill avliva fiskarna så är det enda godkända sättet ett hårt slag mot huvudet och snarast därefter förstöra hjärnan.

Men att kväva dom i en trål eller ett lastrum går bra.

 

Men visst glädjer man sig varje gång ett sälhuvud dyker upp intill båten!

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som akvarist får jag odla exempelvis äggläggande tandkarpar såsom guppy och använda ynglen som levande foder till mina ciklider. Det är ingen djurskyddande myndighet som säger något om det.

 

Som spinoff från sälarna och andra djur man kan äta eller ha som sällskapsdjur, så finns det flera "akvariefiskar" som både är trevliga sportfiskar och matfiskar. Ta tilapian exempelvis, en ciklid, aborrliknande fisk, vissa arter som Tilapia mocanbiqua (men den har säkert bytt namn i taxionomin) hålls i akvarium, men andra arter odlas som matfisk och är rätt kämpiga att ta på klena spön.

 

Ja det kan ju vara svårt att avliva fiskar, till skillnad från katterna kan man ju gärna inte dränka dem.

Jag var för väldigt många år sedan i Narvik, iofs trevligt om sommaren, men blev erbuden att smaka på valkotlett. Ingen tvingade mig, det var ju "valfritt"  att smaka. Om det berodde på råvaran eller om det berodde på den illaberyktade norska kokkonsten låter jag vara osagt, men gott var det inte.

 Numera serveras det ju inte valkött i Norge, hur det är med säl vet jag inte, men jag vet att man i ett litet gatukök på Karl Joahann serverar majs på hamburgarna... 

 

Sälar...

Ja det är ju trevligt att de åter syns till i Östersjön, och att populationen ökar.

Här hos oss är ju sälpopulationen ganska omfattande. Jag pratade med med en turbåtsskeppare från Koster för något år sedan, han menade på att det mest är tyskar och nollåttor som åker med på sälsafaris, och inga fritidsbåtsmänniskor, även om de kommer från Tyskland eller nyss nämnda riktnummerområde, eftersom de har sett sig mätta på sälar redan då de angjorde kosteröarna.

 

Jag misstänker att trådskaparen vill skapa en diskussion då det väl dolt mellan raderna antyds om att säl=skadedjur, jag avstår ifrån att ta ställning i den frågan, eftersom sälar aldrig skadat mig, eller mina intressen, jo föresten, jag fick ett propellerblad stukat då jag körde på en en gång, en död säl, utanför Käringön, dom fick ju en slags valpsjuka, något dödligt virus, för en massa år sedan, och låg och flöt med en uppsvälld buk litet varstans utefter bohuskusten. Men populationen har hämtat sig så pass att GP rapporterar om säl i vallgraven nedanför Feskekörka, och i Grefabs hamnar är dom återkommande gäster, det händer även att lokalradion i P4 berättar att dom ser säl i älven utanför kanalhuset. Knubbsäl då, även om det ibland rapportars andra sälarter, så är det knubbisarna, knubbsälen är väl också Bohusläns landskapsdjur, liksom kaprifolen är landskapsväxten, granit är den geologiska motsvarigheten om nu någon tvivlar. Det var ju "landsorg" i hela Göteborg häromsistens, detta när en av Slottskoges populära sälar lämnade in, men han var gammal. Säldammens sälar har ju liksom blivit "sälskapsdjur" åt hela staden... Men jag tycker inte man skall hålla dessa i fångenskap, iallafall inte i den otidsenliga anläggningen.

 

Olika mindre valar synns ju också till, men det är ju mer ovanligt, öresvin och tumlare (men det är väl samma art?), liksom förmodade flasknosdelfiner. Själv har jag sett en flock av förmodad grindval och några späckhuggare, de senare x 2. Två av dessa observationer på ungefär samma ställe, utanför Tjörn-Orust, Kråkefjorden. 

 

Jag trodde en gång att jag såg en annan val också, men hajjade först inte att det var en brugd, litet läskigt då den kunde välta den lilla båten vi då fiskade ifrån. Detta var kort utanför Hållö, misstänker att våra frekventa forumdeltagare med QTH i det området sett många brugdar i havet, eller kanske på fiskauktionen i Smögen..?

 

Sedan har det från sportfiskehåll redan för några år sedan rapporterats stör i Göta älv, det är väl troligtvis den atlantiska stören som letat sig hit igen. För att återkoppla till akvaristiken skall man ju undvika fiskar som stör, om man vill ha lugn och ro i sitt akvarium.

 

Och innvånarna i Mollösund på Orust liksom Bohuslänningen konstaterade ju förnöjsamt att det är valår i år, igen... Denna gången var det en död späckhuggare som drivit in till kusten i ett sådant stadium av förruttnelse att det var svårt att artbestämma den, man trodde först att det var en blåval.

Man trodde inte heller att den tagit en överdos av Valium... 

 

Nu har har ni kanske tröttnat, men som göteborgare känner man ju en press på sig att ständigt leverera de "dåligaste" ordvitsarna. Varje torsdag levererar ju GP ett tjog, minst. Idag är det torsdag.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-17 vid 15:43 skrev Georg_Ohm:

 

Ja det är ju trevligt att de åter syns till i Östersjön, och att populationen ökar.

Här hos oss är ju sälpopulationen ganska omfattande. Jag pratade med med en turbåtsskeppare från Koster för något år sedan, han menade på att det mest är tyskar och nollåttor som åker med på sälsafaris, och inga fritidsbåtsmänniskor, även om de kommer från Tyskland eller nyss nämnda riktnummerområde, eftersom de har sett sig mätta på sälar redan då de angjorde kosteröarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte mer relevant att åka på torsksafari, det finns ju fler sälar än torskar längs med västkusten så det bör ju vara mer uppseendeväckande med en torsk än en säl?

 

I övrigt ett underhållande inlägg :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torsksafari? I ubåt då? Eller en buss till Malmskillnadsgatan?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska hitta många torskar kan du alltid surfa på webben, dom har flyttat dit!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Crabmeat:

Är det inte mer relevant att åka på torsksafari, det finns ju fler sälar än torskar längs med västkusten så det bör ju vara mer uppseendeväckande med en torsk än en säl?

 

I övrigt ett underhållande inlägg :)

Bra idé, om jag träffar samme turbåtsägare igen skall jag vidarebefordra den affärsidén.

Tack för uppskattningen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Torsksafari? I ubåt då? Eller en buss till Malmskillnadsgatan?

Kanske i en dansk ubåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Georg,  ℧ jag tänker efter rätt, vill inte brugden vara i varmt vattten å är jÄttestor å käkar plankton genom att simma med öppet gap, i typ Indiska oceanen?

Är du säker du såg den på västkusten? Bohus?

Där brugdar de la inte va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske i en dansk ubåt?

 

Då är det risk att man torskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men Georg,  ℧ jag tänker efter rätt, vill inte brugden vara i varmt vattten å är jÄttestor å käkar plankton genom att simma med öppet gap, i typ Indiska oceanen?

Är du säker du såg den på västkusten? Bohus?

Där brugdar de la inte va?

Ok, "Håkäring" då? Vi efterfrågade väl aldrig hajens näringsintag, och kollade inte så noga på käftarna, men den var lika stor som båten, omkring fem meter lång. Vi vågade i alla fall inte stanna kvar.

Brugden förekommer i Nordsjön och gästspelar ibland i Skagerack och Kattegatt, den något mindre håkäringen är vanligare.

Båda håller sig på djupt vatten men kommer upp mot ytan emellanåt. Måhända finns det olika arter av brugden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Från Håkärringens lever fick man väl tran och därifrån gick nin  tanken  till en  fisk´s lever som man utvann ett fett ur och som var bra till nästan allt - "Hamusefede".

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite mer på  nätet/wikipedia. Det förekommer brugd på västkusten. Håkärringen är vanligare å ser annorlunda ut. Brugden kan bli 12 meter. Jag får se upp så jag inte seglar på den med Fingaln då. :)

 

Thallatha...var du tvungen att nämna "fiskleverolja". Usch vilka barndomsminnen det väckte. Smakar fan å lite till. Det var ju den tidens vitamin,  D vitamin, rakitis, engelska sjukan, florerade på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...