Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ivar88

Motorproblem aq170

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det så att jag nyligen förvärvat en Marex23 med en aq170 i. Motorn startar kanonfint, tänder på ett kick och går jättebra på låga varv upp till ~5 knop, problemet är att när jag ger motorn mer gas så börjar den sporadiskt "strypas" och till slut dör den. Min tanke är att något är lite vajsing med bränslet, jag har tömt tanken på bensin och fyllt på med ny fräsch soppa, vad göra härnäst då, byta bränsläfilter? Vattenavskiljare? Vad kan mer tänkas ställa till med detta problem? Värt att tillägga är att fargasarna ska enligt förra ägarna vara rengjorda, utan resultat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som bränslerelaterat, men en kass tändspole kan ge liknande symtom när den blir varm.

 

Sedan att förra ägarna säger sig gjort rent förgasarna betyder inget, kan ju bara vara snack, dom kan ha fått ihop det fel, misslyckats med rengöring, etc etc.

 

Hur är avluftningen till tanken? Bränslepumpen?

 

Filter och kolla vattenavskiljare är ju inte fel att kolla/byta, då vet du ju att det är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gelis, jag har lagt ner många timmar på att felsöka min aq170 som betett sig svajigt - i slutändan alltid något tändningsrelsterat: glapp i strömförsörjningen till tändspolen, kass brytare, trasig kondning, dålig tändspole etc. Bytte till elektronisk fördelare och fick en helt ny motor: startar direkt, jämn fin (tom-)gång och ökade toppfarten med fyra knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelaren på både B20/30 är ett jävla gissel. Lagerglapp gör att brytaravstånd fluktuerar med varvtal. Dock brukar detta visa sig med spottande och orolig gång, och det som beskrivs pekar mer på bränsleproblem. Att kolla:

 

- SU/Zenith, membran och nål/ventil så dom inte är hårda/trasiga/kanter

 

-Solex....ohh my...flottörventiler som kärvar är en sak. Justering en annan....

 

-Weber: Flottörventil och flottörventil igen. 

 

För samtliga, kolla att spjällaxeln inte glappar vansinnigt, med tjyvluft som följd. 

 

Men först: kolla bränslepumpen så att den ger ~0,5 bar på alla varvtal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla upp bränslesidan ordentligt. Nya filter och allt som bara kan förorsaka bränslestopp. Speciellt om det går fint "hur länge som helst" om man kör sakta, men slutar dra efter någon sekund om man drar på mera gas, då tyder det nog på att förgasarnas flottörhus töms.

En ny tändspole är väl inte fel att prova med heller, men inte lika sannolikt som att felet skulle vara i bränsletillförseln. Det är väl tre förgasare på en AQ 170? då borde den gå lika dåligt över hela registret, det är knappast troligt att alla förgasare slutar funka på en gång, om det är något annat än bränslet som tar slut.

Strömfördelaren skulle jag knappast se som ett troligt problem. En glapp strömfördelare gör ofta så att tomgången blir ojämn, och den börjar misstända, men det brukar funka hyfsat på högre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack alla för era teorier och svar!! Jag ska nu i helgen testa att byta tändspole och bränslefilter, har även kollat avluftningen till tanken och där ligger inte problemet. Löser det sig inte efter helgen så blir det till att lämna in förgasarna för renovering och rengöring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack alla för era teorier och svar!! Jag ska nu i helgen testa att byta tändspole och bränslefilter, har även kollat avluftningen till tanken och där ligger inte problemet. Löser det sig inte efter helgen så blir det till att lämna in förgasarna för renovering och rengöring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Igår byttes tändspole och nu går båten som en klocka! :)

Tack för alla svar och tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att det löste sig, och med en ganska enkel åtgärd. 

 

Vill du få den att gå ännu bättre/säkrare och slippa brytare så är att rekommendera dessa.

 

http://www.bm-classics.com/

image.png.66a68d3aee963fcc825485c6de468b26.pngimage.png.bf69e5a241bf92d3f9026103b38dadbb.png

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...