Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Algot_R

Glas till Däckslucka"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Föregående ägare har försökt gör ett fönster på däcksluckan, bara genom att ta bort lite av plasten. Inte snyggt! Kan man göra om och lägga på någon form av glas på luckan? Eller klistra fast en glasskiva? Glas kan betyda plexiglas eller annat. 

Byta hela luckan är ett stort projekt! 

Jag har frågat en glasmästare och han ska fundera på det. Foto kommer senare! Luckan syns på min bild på min sjöbod. 

Redigerad av Algot_R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast; en rund, lite tjockare rökfärgad skiva lexan som gärna får en fasad kant och skruvas från ovansidan. 

 

Annars - byt lucka och ram till nytt. Sannolikt får du plasta upp en plan sarg - men det blir snyggt. 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning___Skruv/Dackslucka_Portlight/Dackslucka_Myggnat/DACKSLUCKA_500X500_BOMAR?id=12562

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del båtar hade luckor där man en del inte hade gelcoat utan man hade lackat istället. En billig lösning som gav ljus nere i båten.

Annars kan man ju lägga på en polykarbonatskiva (Lexan), 5mm räcker nog. Låt den täck  hela den bef luckan, såga upp hålet i bef lucka. Bulta fast med MSP mellan.

Polykarbonat hittar du HÄR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för det! 

Jag funderar på att ta en genomskinlig skiva som glasmästaren hade, ca 100:-. Kan byta mot en snyggare om ett par år när denna blir repig.

Nästa fråga: Hur många skruvar och vilken typ? I princip räcker 3 skruv, men då blir det nog inte tätt.

PS bhemac : Vad är MSP? Massor med spackel? 

Redigerad av Algot_R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips.  Så här blev det. Ska nog byta till färgat glas nästa år!

20180518_132219.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-17 vid 09:04 skrev Algot_R:

PS bhemac : Vad är MSP? Massor med spackel?

MS Polymer, som sika men tål UV-ljus. Tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/

 

Obs om du använder Polykarbonat (som är starkare än plexi, så utvidgar den sig mer i värmen än plasten så hålen ska vara större än skruvarna. Polykarbonat är normalt sett repkänligare och tål UV sämre än plexi, använd en sort som klarar detta tex Lexan.

Om "glaset" går ända ut i kant så brukar det bli tätare. Man kan med fördel sätta på en skiva och sen fräsa rent med överhandsfräs och avjämningsfräs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...