Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-PLM-

Båt i Mälaren?

Rekommendera Poster

Hur är det att ha båt i Mälaren? Funderar på att hyra plats en säsong och testa. Lätt att komma ut efter jobbet, varmt vatten...

 

Är det huggsexa om de platser som finns att lägga till vid? Är lördagarna som E4 mot Södertälje på fredagseftermiddagarna? Tröttnar man?

Har vanligtvis båten i Stockholms norra skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo för sjutton. Helt OK. Vattnet är mörkt, är väl största haken ;-) Är uppvuxen i norra Bohuslän och van att kunna okulärbesiktiga när man går in i vikar och mot klippor, det är bara att glömma i Mälaren. Siktdjupet mäts i centimeter, inte meter. Ekolod är väldigt skönt att ha.

 

Vi har farit omkring Mälaröarna/Ekerö i fyra år. Ganska ont om klippbad, men några helt OK klubbholmar att besöka. Har inte lidit av någon särskild trängsel. Rätt mycket svall under gång från diverse schabrak som gärna framförs i båtgrannevänliga 12-14 knop, men det gäller väl universellt numera.

 

Särskilda pluspoäng får Mälaren när båten ska upp i slutet av säsongen. Tio minuter med högtryck så är det rent, så när som på vattenlinjen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående om ekolod, man blir väldigt låst utan det då stora områden runt öarna ligger inom tremeterskurvan, men ändå är farbara med försiktighet, men botten syns inte förens du kört upp på land! 

Om du levt på land runt mälaren men inte upplevt den från sjön blir du nog förvånad över hur mycket obebyggd mark det finns. Från E18-E20 känns det nästan som städerna i mälardalen snart vuxit ihop, men från båten känns det som att man hamnat i vildmarken. I deplacementfart kan du åka i timmar och knappt se ett hus på land, strandskyddet tycks fungera. 

Det finns en bok som heter Mälaren i båtaffärerna, läsvärd! En spontan tur utan mål kan annars sluta i ett evigt letande efter någonstans att lägga till, vass och skog överallt. Fint för segling och fiske eller om du är historiskt intresserad då det är gott om slott och gamla handelsplatser etc om du vet var dom finns, mycket av det i boken, likaså beskrivs alla klubbholmar och insegling till dessa. Klippor och stränder är det ont om och vattnet är som sagt mörkt och grumligt, så någon fin badsjö är det inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev -PLM-:

Hur är det att ha båt i Mälaren? Funderar på att hyra plats en säsong och testa. Lätt att komma ut efter jobbet, varmt vatten...

 

Är det huggsexa om de platser som finns att lägga till vid? Är lördagarna som E4 mot Södertälje på fredagseftermiddagarna? Tröttnar man?

Har vanligtvis båten i Stockholms norra skärgård.

Det är bara helt underbart 8800 öar att besöka. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mälaren är fint, ligger vid Rastaholm och trivs väldigt bra, lugnt och fint, inga problem att gå ut via Södertälje, men ska man ut över helgen räcker "Grodhavet" till mer en väl. Dock är en jolle/gummibåt praktiskt då de ofta är lättare att ligga på svaj med mer djupgående båt. Sticker man grundare än 1,50 är det sällan problem att hitta landförtöjning./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-05-16 vid 08:23 skrev kossor:
2018-05-15 vid 19:21 skrev -PLM-:

Hur är det att ha båt i Mälaren? Funderar på att hyra plats en säsong och testa. Lätt att komma ut efter jobbet, varmt vatten...

 

Är det huggsexa om de platser som finns att lägga till vid? Är lördagarna som E4 mot Södertälje på fredagseftermiddagarna? Tröttnar man?

Har vanligtvis båten i Stockholms norra skärgård.

Det är bara helt underbart 8800 öar att besöka. :P


Hade ju båt i Stockholmsområdet några år. Hösten 2004 fick vi en tanke. Funderade på att tillbringa några veckor i Mälaren sommaren 2005.

 

Det sägs ju att "Det hjärtat är fullt av det talar munnen"

En dag ringde en kompis och talade om att det fanns gamla sjösportskort över mälaren på en loppis här. Jag åkte och köpte dem för en spottstyver.

Helt perfekt att drömma över, och få en ungefärlig uppfattning om Mälaren.

Konstaterade att Mälare inte är nån sjö. Det är en stor skärgård mitt inne på land.

Sen blev det vissa förändringar på planerna, så vi kom aldrig till Mälaren. 

Seglade hem båten till västkusten - det ångrar jag på än. :ph34r:

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men du vet Thallatha att du kan låna min Fingal å kajka runt mycket du vill.

Seglade hem föresten grannens båt från Torhälla åns myning till Aspö förra lördan.

 

Å det är som du säger, en skärgård mitt på land.

Dessutom är Mälaren en trögflytande flod å den "lutar". Längst in vid Köping vid Galten är det ½ meter högre än i slussen i Stockholm. Alltid. inte bara vårfloden. Just nu är det ca 3-3½ dm högre vattenstånd än normalt så det kommer finnas gott om nya grund att upptäcka.

 

En tumregel. Utanför vasskanterna är det djupt överallt för vassen växer inte om det är djupare än ca 1½ meter. Däremot kan det finnas stenar som rasat från bergssidor ganska nära  vattenbrynet. Dem ser man oftast.  Övriga lömska stenar har en förmåga att vara spetsiga å vassa. Man fastnar å svänger runt som en annan kompassnål om man har otur.

Lömskaste av alla är en som heter Vrången. Ligger precis i vägen på 1 meters djup från norra fyren på Kurön när man kommer från Björkö å siktar på Rullingen istället för att följa stora farleden. Jag har letet efter den ett antal ggr men lyckligtvis inte hitta den än. Finns utmärkt på sjökorten om man zoomar in tillräckligt.

 

En stor fördel är att vattnet är drickbart, i vart fall kan man koka potatis å bada trots man inte ser botten. Det är inte smuts utan humus som tar bort sikten. Stockholmarna dricker det vattnet.

 

Fast i ärlighetens namn, jag har vattnet bara till för att komma ut genom Södertäljeslussen sen blire annorlunda. Men det finns ett stort å rikt fågelliv å lummiga öar å man kan ligga på svaj nästan var som helst i lä över natten.

Redigerad av Ruskpricken
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men du vet Thallatha att du kan låna min Fingal å kajka runt mycket du vill.

 

 

Tackar för erbjudandet.

 

7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

 

Seglade hem föresten grannens båt från Torhälla åns myning till Aspö förra lördan.

 

 

Läste nyss en text beträffande den färden - tycker mig märka en viss diskrepans.

 

7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

 

Å det är som du säger, en skärgård mitt på land.

Dessutom är Mälaren en trögflytande flod å den "lutar". Längst in vid Köping vid Galten är det ½ meter högre än i slussen i Stockholm. Alltid. inte bara vårfloden. Just nu är det ca 3-3½ dm högre vattenstånd än normalt så det kommer finnas gott om nya grund att upptäcka.

 

 

Om det är 35 cm högre vattenstånd borde det väl bli mindre grund "enligt mitt kolosala sätt att förstå"!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Finns utmärkt på sjökorten om man zoomar in tillräckligt.

Hur gör man med papperssjökorten då, använder kikare......:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna om flera intressanta platser att besöka i denna sötvattens skärgård!

Funderar att besöka den i sommar efter snart 40 år i bräckvatten skärgården.

Tittat lite på hjälmare och strömsholms kanal, kan vara bra träning inför kanalfärd ner till medelhavet, nu när man sålt stora båten och gått bak to basic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Wildside.

Efter du lämnat Björkö å bestigit "berget" å tittat på järnkorset kan du ta farleden upp till Granskären.  Passera Tegelgrund, fundera vad den har fått namnet från. Granskären är ett populärt ställe å barnvänligt å med klippor á lá Bohus lite här å var. Sen kan man ro in till Grönsöö å bese Kinapaviljongen å vandra i trädgården. Själva slottet är privat. Mittemot finns på Arnö en borglämning, påminner om Glimminge hus. Utöhus.

På andra sidan Arnö strax söder om linfärjan finns en klippvägg. Där brukade Prins Bertill lägga till på sin tid. Bergets siluett är ett bra landmärke, förtoning , när man nattseglar å skall hem från Södertäljeslussen. Söder om berget finns en "infart", kallas SannaSundet. Där finns en liten holme som heter Brännvinstratten. Enligt sägen delade man upp brännvinet från Stockholm,  en del skulle vidare in i Mälaren medan andra gick mot Strängnäs å Tynnelsö slott den vägen. Tynnelsö kan man besöka. Gör upp i förväg med riksantikvarie om att få gå upp i tornet. De vill inte ha för många turister numera. När jag var där senast var det fritt å öppet.

Viker man av  mot söder vid Brännvinstratten kommer man in i en vik å ser Äleby Herrgård. Har man tur så har de koncert på vinden, klassisk barockmusik senast jag var där. Sedan har de restaurang å vildsvin-safari å hemmagjord vildsvinskorv mm. Gör upp i förväg om ni vill komma sjövägen.

 

Fortsätter ni rutten mot Hjulsta bro å har gott om tid kan ni svänga av efter smala pasagen med högspänningskablarna å fyren på Oknö norra. Efter lite kringelkrok kan man komma till Trillingen. Där på andra sidan  ser ni en brygga med en Fingal, där bor jag.:D

Fortsätter ni förbi så är kraftledningen numera borta så segelbåtar kan komma in i en skyddad stor vik med mycket fågelliv. Inga sälar att se men svan, skägdopping, häger, fiskljus, mfl. I år har vi grågås, vanliga gräsankan räknar jag ej, inte sothönan heller mfl. Tvärsöver min brygga är det ett ruskigt populärt stäle å barnvänligt å lite sand. Det berättar jag inte, för det är nog med folk där vackra dagar ändå. Å tack å lov hittils ingen som helst nedskräpning. Alla städar snyggt efter sig.

Men plocka inte hallonen å kantarellerna, dem vill vi ha kvar själva vi som bor där.

 

Fortsätt sedan genom Hjulsta bro å vik av mot nordväst å segla till Piperska residenset, dvs Ängsö slott. De håller på å återställer stora parken till barackparken. De brukar ha koncert å musik å event där. Man kan komma sjövägen.

Är man intresserad av sånt kan man kosta på sig att dra förbi Västerås å komma direkt längst in till Tidö Slott. Ett bra många antal år sedan hade Lennart med "fotona" ni vet utställning där. samt leksaksmuseet i Stockholm hade expo. Kolla vad de bjuder i år. De har en super-jätte ek som man kan gå in i , kul för barnen å vuxna med barnasinnet kvar.

 

Vill ni sedan fortsätta genom bron i Kvicksund så finns det mycket mera. Området, Galten mellan Köping-Kungsö-Munktorp, där kan ni tänka på mig för där lärde jag mig segla när jag var ca 16 meter över havet. Tror inte Brokenstugan finns kvar. Men den var alltid olåst å man tog in torr ved å städade å gjorde snyggt efter sig efter en övernattning. Det brändes ner två ggr  på 60-70 talet av busar, vet ej hur det är idag.

 

Å kommer ni ända längst in mot Köping så finns en sandstrand-bad, platsen heter Malmön, inte Malmö. Utanför badet en liten holme. Dit måste ni. För det var dit jag simmade över första gången efter jag lärt mig simma vid ca 12 års ålder! Det ni, en riktig sevärdhet att titta till!:D

 

Från Malmön kan man se resterna av den långa linbanan som fraktade kalk från andra sidan Hjälmaren till Cementbruket. Numera är linbanan nedmonterad, trots försök att rädda den för turismen å som kulturarv.

 

Hoppas detaljerna var tillräckliga å faller till belåtenhet, jag har bara nämnt några få.

Välkomna.

Redigerad av Ruskpricken
Rättat stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-18 vid 07:55 skrev Kane:
2018-05-17 vid 22:19 skrev Ruskpricken:

Finns utmärkt på sjökorten om man zoomar in tillräckligt.

Hur gör man med papperssjökorten då, använder kikare......:D


Finns det fortfarande båtägare som vet om att det finns sjökort tryckta på papper - mer än möjligtvis gamla stofiler, aom ruskpricken och jag!? :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ruskpricken för det ingående reppotage om mälaren, ska googla lite om dina förslag.

Thallatha du får nog räkna in mej till dom gammla stofilerna.

Jag har både papperssjökort, passare m.m. och kikare.

Svårt att få fokus på så nära avstånd, tror det är bättre med förstoringsglas om man ska zooma in papperssjökort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norra vägen via Hjulsta tycker jag själv är benknäckande tråkig. Förmodligen yrkesskada efter att ha gått den hundratals gånger. Det enda roliga är isf, yrkestrafiken att titta på. 

 

Men om man nu gör Ruskprickens resa så tar man med fördel ”södra vägen” tillbaka. Alltså i den ordningen Sundbyholm, Strängnäs, Stallarholmen och om man vill en avstickare till Marifred. Alltid något att titta på och flertalet mysiga gästhamnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått en hel del i mälaren när jag jobba som matros men aldrig med fritidsbåt, tänkte att det kanske är tid att göra det nu när jag inte jobbat som matros på 10 år.

Blir säkerligen att jag tar södra vägen åt ena hålet och norra åt andra.'Tar gärna emot tips på naturhamnar och gästhamnar som kan passa en bohem utan barn med på resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturhamnar finns hur mycket somhelst. 

Blir svårt att lista. Undvik att ligga oskyddat ut mot lotsleden Södertälje - Västerås - Köping bara. 🙂 

 

Bohem utan barn = fest? 

Västerås är förmodligen bra. Strängnäs gästhamn är ju ”mitt i smeten” med krypavstånd från de närmaste barerna. 

Vissa kvällar är det band som spelar i Sundbyholm annars långt till allt. 

Mariefred ganska centralt och vackert läge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Wildeside:

Tar gärna emot tips på naturhamnar och gästhamnar som kan passa en bohem utan barn med på resan.

marinwiki.se har en del inlagt i Mälaren och fyll gärna på när du hittar nya platser.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sundbyholm är trevlig om vädret är bra. Mat kan du äta i gästhamnens
restaurang&cafe eller uppe i Slottets restaurang. Det finns även en
fin och stor sandstrand om man gillar sådant. Den stora runristningen Sigurdsristningen ligger en bit bort och nås till fots eller med bryggflotte.
 

Ett par distans västerut har du klubbholmarna, Bubbholmen, Lövskären,
Flässjan och Tallskär. https://kartor.eniro.se/m/8E7i8 De två förstnämnda
är seglartillhåll medan de andra två är tillhåll för motorbåtister. 
Ungefär halvvägs ligger ön Jungfrun med fina klipper på både
södra och norra sidan.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade runskrift intresserade engelsmän som gäster å de blev överlyckliga för Sigurd ristningen i Sundbyholm. Bra att du nämnde det  JEC78

Jag glömde naturligtvis bort vår egen sevärdhet.  runstenen på Aspö. Gisslestenen. Ligger 5m över sjön idag men låg vid strandkanten när det ristades. En dold kändis. Man måste komma landvägen. Möjligen om man kan ankra vi Oknöbron, vid badet å sedan gå ett par 4 km om intresse finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Vi hade runskrift intresserade engelsmän som gäster å de blev överlyckliga för Sigurd ristningen i Sundbyholm. Bra att du nämnde det  JEC78

Jag glömde naturligtvis bort vår egen sevärdhet.  runstenen på Aspö. Gisslestenen. Ligger 5m över sjön idag men låg vid strandkanten när det ristades. En dold kändis. Man måste komma landvägen. Möjligen om man kan ankra vi Oknöbron, vid badet å sedan gå ett par 4 km om intresse finns.

Ett annat vattenhål är ju erat segelsällskaps ö Askholmen med omkringliggande slott och herresäten, som man kan ha som besöksmål. En pärla bortom Mariefred är ju Slandö kalv inte lika fint som Askholmen men en ö väl värd ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för all info om sevärdheter, vi har cyklar med ombord så att ta sig någon km är inga problem och hunden blir glad för motionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att gästhamnen i Västerås har brunnit ner, själva båtplatserna finns förvisso kvar men restaurangen/sjökrogen är borta. Ny lär vara klar vintern 2018-19. Så är ni på genomfart i mälaren och vill stanna i en gästhamn för mat och dusch etc så ta södra sidan istället och ta in på Sundbyholms gästhamn, god mat och bra faciliteter där. Eller ligg gratis i mälarparken i Västerås om ni bara vill käka, sova å tanka. Men gästhamnen på sjökortet är som sagt för tillfället borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För den som har missat det så har Tidö slotts leksakssamlingar flyttat till
bergrummet på Skeppsholmen i Stockholm.
I Kungsör finns det en modelljärnväg Miniature Kingdom men de verkar bara

ha öppet under lördagar och söndagar.  Väl i Kungsör kan man fortsätta till Örebro via

Hjälmare kanal men det kräver  dock slussning.

 

Ridön (norr om Sundbyholm) sägs också vara en trevlig ö att besök men jag vet inte
hur det är att besöka med egen båt.
https://naturkartan.se/sv/vastmanland/rido-sundbyholmsarkipelagen

http://www.ridö.se/

 

Det går även att nästan ta sig ändra fram till Strömsholm. Man kommer till
Borgåsund men där är det stopp om man inte har en liten låg båt,

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla uppslag, nu är det bara att lägga in en rutplan på plottern och gasa iväg.

Inte för att jag kan hålla en enda plan som jag lägger upp inför semestern, blir alltid att man hittar på något annat på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...