Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
IggyG

Missade oljeblandning 2-takt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny här men har haft jungfrufärden med kompisgängets nygamla båt.

 

Det är en Flipper 580 med en mercury 90 där både båt och motor är från -87, mina vänner körde den typ 4 timmar varav hälften med blandad och sen oblandat. Motorn blev segare och segare för att till slut lägga av, sen fick de igång den och körde ca 40 min till och dockade. Idag körde jag den och det gick bra ca 1 timme, sen la motorn av och vägrade starta. Efter lite finurlande kom jag på att det var olja som saknades i bensinen och åtgärdade detta, därefter gick den fint igen.

 

Nu går den som den ska, är det något jag bör kolla eller fixa såhär i efterhand med tanke på vad vi utsatt den gamla 30-åringen för?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är att den nypt vid flera tillfällen ( det går trögare o trögare till slut stannar motorn )

Dvs utan oljefilm så går det metall mot metall så den har säkert en hel del repor i cylindrarna.

Vev och ramlager klarar sig bättre då det rulllager.

 

Jag antar att det inte är separat oljeinblandning på den där, utan att du blandar direkt i soppan

 

Så att motorn fungerar just nu är ingen garanti för att den kommer att göra det efter några timmar. Sådana här skador brukar göra sig påminda flera timmar efter skadetillfället.

Vad man kan göra är att köra med lite fetare oljeblandning ett tag. Annars är det inte mycket du kan göra utan att riva skiten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Det som hänt är att den nypt vid flera tillfällen ( det går trögare o trögare till slut stannar motorn )

Dvs utan oljefilm så går det metall mot metall så den har säkert en hel del repor i cylindrarna.

Vev och ramlager klarar sig bättre då det rulllager.

 

Jag antar att det inte är separat oljeinblandning på den där, utan att du blandar direkt i soppan

 

Så att motorn fungerar just nu är ingen garanti för att den kommer att göra det efter några timmar. Sådana här skador brukar göra sig påminda flera timmar efter skadetillfället.

Vad man kan göra är att köra med lite fetare oljeblandning ett tag. Annars är det inte mycket du kan göra utan att riva skiten.

 

 

Ja vem har inte gjort samma misstag...?

Vet med mig att jag aldrig missat på utomborare, men väl för något år sedan på en flakmoped.

Det blev ny cylinder och ny kolv med nya kolvringar. Dessutom ligger det en bensindriven röjsåg hemma med nypt motor... (nuvarande utombordare är en fyrtaktare, annars hade den säkerligen också nypt...)

 

Man brukar kunna se hur det ser ut i cylindrarna om man lyfter på topplocket hur randigt eller repigt det är. Till skillnad från moppar har ju nutidens utombordare i allmänhet inte några lösa cylindrar eller foder... Biltema har ju honinsverktyg man kan fuska till det med.

Men jag ger samma rekommendation som Gelis, överdosera med oljan ett  tag och gå till kyrkan varje söndag och be till vår Herres motorassistent att det går bra, kanske du kan få byta ut nattvardsvinet mot tvåtaktsolja!? jag menar som bot och straff så du inte gör om samma misstag...

Tag gärna med resten av kompisgänget/ besättningen till kyrkan, dom har ju så dålig besöksstatistik där..:ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...