Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arrebarre

Vatten i motorutrymme! Hjälp!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vad är det som är monterat med skruven ?

Ser inte riktigt/förstår inte av videon. Men nog läcker det där, alltid. Att täta utan att ta bort skruven gör kanske att det inte rinner in i båten, men det kan ju rinna in i laminat o.s.v. - beroende på hur det ser ut.

 

Edit: Ser nu. Be dem göra om och göra rätt. De har ju glömt att täta !  Hur många fler skruvar har de glömt att täta som ännu inte läcker ?  Skruven måste ur och tätning i. Sedan skruv i.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte riktigt, men antar att det är speedometern / tryckloggen.

 

Båten köptes för 2 år sedan på örebro marina AB, så vet inte om jag kan vända mig till dem igen. Kanske blir dyrare i slutändan då jag bor i Stockholm. 

 

Då förstår jag, jag måste med andra ord ta upp båten, ta ut skruven täta hålet med sikaflex silikon och därefter skruva igen den igen? Räcker det med sikaflex silikon för marint bruk?

 

Tack för svar! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den läckan lär du behöva ta upp båten och fixa.

Ta upp och låt torka, skruva ur skruv och sedan dit med sikaflex eller liknande och dra tillbaka skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev AndreasD:

Ja, den läckan lär du behöva ta upp båten och fixa.

Ta upp och låt torka, skruva ur skruv och sedan dit med sikaflex eller liknande och dra tillbaka skruven.

Tack för svar. OK då gör jag det i samband med polering, som tur är så har jag en fungerande pump nu. Felet har med andra ord funnits där sedan köpet 20160530 hos Örebro Marina. Jag har reklamerat felet till marinan, den var inte felfri som de sade till mig. 

 

Till och med jag förstår att man inte bara kan skruva in i skrovet sådär hur som helst med en träskruv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett litet förtydligande: Varunamnet Sikaflex produkt för tätning som vi vanligen använder till båt (tror det har produktnummer 291 eller nå't) alt. t ex Biltemas "Marintätning" - ungefär samma sak) är ingen silikon. Silikonbaserade tätningsmedel bör du undvika, även om dessa nog också finns under varumärket Sikaflex (men med andra produktnummer). Fast de brukar inte säljas som marintätningar.

 

Ser ut som att det sitter på akterspegeln - är du säker på att drevbytesfirman inte haft loss detta när de bytte drevet ?  Att det rinner in vatten genom akterspegeln är ju heller inte bra med tanke på eventuella förstärknings/distansmaterial som brukar vara inplastade där. Dvs vänta inte hela säsongen med att åtgärda läckaget.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Ett litet förtydligande: Varunamnet Sikaflex produkt för tätning som vi vanligen använder till båt (tror det har produktnummer 291 eller nå't) alt. t ex Biltemas "Marintätning" - ungefär samma sak) är ingen silikon. Silikonbaserade tätningsmedel bör du undvika, även om dessa nog också finns under varumärket Sikaflex (men med andra produktnummer). Fast de brukar inte säljas som marintätningar.

 

Ser ut som att det sitter på akterspegeln - är du säker på att drevbytesfirman inte haft loss detta när de bytte drevet ?  Att det rinner in vatten genom akterspegeln är ju heller inte bra med tanke på eventuella förstärknings/distansmaterial som brukar vara inplastade där. Dvs vänta inte hela säsongen med att åtgärda läckaget.

 

Jag har sikaflex 291i, tätning för marint bruk. Det är alltså korrekt? 

 

Tack för förtydligandet. 

 

Jag är inte säker på detta faktiskt, nej tänkte lösa detta denna veckan eller senast nästa. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite matematik till er som säkerligen har bättre koll än mig. Nedan är bara ett exempel, den är på cirka 32 sek varje 45min. 

 

Om länspumpen är på 30 sekunder varje halvtimme. 

D.v.s. 1min i timmen, och den förbrukar 2 Ah. 

Hur mycket förbrukar den då på 24h?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev arrebarre:

Lite matematik till er som säkerligen har bättre koll än mig. Nedan är bara ett exempel, den är på cirka 32 sek varje 45min. 

 

Om länspumpen är på 30 sekunder varje halvtimme. 

D.v.s. 1min i timmen, och den förbrukar 2 Ah. 

Hur mycket förbrukar den då på 24h?

 

 

Blanda inte ihop energi (Ah) och ström (A). Många gör det, men i din fråga är det extra viktigt att hålla isär begreppen. Gissar att du menar att strömförbrukningen är 2A ?

 

Först skall gångtiden omvandlas till timmar: 1min/tim = 1/60 tim. Sedan multiplicerar du det med strömmen: 1/60 x 2A. Sedan kan du ta det x24 för att få dyugnsenergiförbrukningen. Då blir det:

1/60 x 2A x 24h = 0,8Ah.

 

Således lär ditt batteri räcka ett tag....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Biltema har även en marintätning som är ms polymer, vilket varken är polyuretan eller silikon)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Blanda inte ihop energi (Ah) och ström (A). Många gör det, men i din fråga är det extra viktigt att hålla isär begreppen. Gissar att du menar att strömförbrukningen är 2A ?

 

Först skall gångtiden omvandlas till timmar: 1min/tim = 1/60 tim. Sedan multiplicerar du det med strömmen: 1/60 x 2A. Sedan kan du ta det x24 för att få dyugnsenergiförbrukningen. Då blir det:

1/60 x 2A x 24h = 0,8Ah.

 

Således lär ditt batteri räcka ett tag....

 

Tack snälla. Ska plugga på detta så jag förstår det lite mer. Pumpen förbrukar alltså 1.9A. om jag förstått det rätt. 

 

Batteriet är på 92ah. Jag bör således inte oroa mig för 2-4 dagar utan ström och bara batteri ? 

 

Kommer åka dit varje dag för säkerhets skull tills jag har ström men ändå. Undrar mest.

 

Är det en idé att montera två pumpar ifall ena lägger av ? 

IMG_20180515_193313.jpg

IMG_20180515_193457.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller automatiska länspumpar har jag de senaste  20 åren använt en automatiska länspump från Rule som startar på tid var 3;e minut och känner efter om det finns vatten. Finns det vatten, så pumpar den ut vattnet. Finns det inget vatten, så stppar pumpen direkt.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk

Det finns liknande pumpar både från Rule och av andra fabrikat.

 

Pumpen, som jag använder, ser ut som din pump, men har ingen yttre nivåvakt. Det som brukar krångla är den yttre nivåvakten. Har haft den pumpen i alla mina båtar sen mitten av 1990-talet. Just nu har jag tre pumpar. 2 i min stora båt och en i min öppna bohusjulle.

 

20170613_120058_resized.jpg.b4933c15a53524e6f724776ae3066d9a.jpg

 

En sommar fanns det ingen ström på den bryggan och i den hamnen jag tillfälligt hade en båtplats. Det regnade mycket den sommaren, Jag var fundersam länge om batterit var tomt, men jag fick aldrig tagit hem det för att ladda. I slutet på sommaren fick jag till slut tat med mig batteriet hem. Innan jag satte batteriet på laddning, mätte jag späningen och konstaterade att batteriet var halvfullt.

Ett 75 Ah blybatteri klarar alltså att hålla pumpen igång i ett halvår - om det är ok och fulladdat på våren. 

Då är kanske nivåvakten ett större problem för dig.

Erfarenhetsmässig har mina tidigare niivåvakter krånglat och varit orsak till att länspumpar "brunnit" (ett vedertagetbegrepp som avser att tex en länsump går sönder genom att det blir överhetning inne i pumpen - behöver inte bli nån synbar brand)

Om jag skullesatt in en automatisk länspump,så skulle jag kopplat den direkt på batteriet, via en hängsäkring. En autmatisk länspump skall alltid fungera utan brytare emellan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

När det gäller automatiska länspumpar har jag de senaste  20 åren använt en automatiska länspump från Rule som startar på tid var 3;e minut och känner efter om det finns vatten. Finns det vatten, så pumpar den ut vattnet. Finns det inget vatten, så stppar pumpen direkt.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk

Det finns liknande pumpar både från Rule och av andra fabrikat.

 

Pumpen, som jag använder, ser ut som din pump, men har ingen yttre nivåvakt. Det som brukar krångla är den yttre nivåvakten. Har haft den pumpen i alla mina båtar sen mitten av 1990-talet. Just nu har jag tre pumpar. 2 i min stora båt och en i min öppna bohusjulle.

 

20170613_120058_resized.jpg.b4933c15a53524e6f724776ae3066d9a.jpg

 

En sommar fanns det ingen ström på den bryggan och i den hamnen jag tillfälligt hade en båtplats. Det regnade mycket den sommaren, Jag var fundersam länge om batterit var tomt, men jag fick aldrig tagit hem det för att ladda. I slutet på sommaren fick jag till slut tat med mig batteriet hem. Innan jag satte batteriet på laddning, mätte jag späningen och konstaterade att batteriet var halvfullt.

Ett 75 Ah blybatteri klarar alltså att hålla pumpen igång i ett halvår - om det är ok och fulladdat på våren. 

Då är kanske nivåvakten ett större problem för dig.

Erfarenhetsmässig har mina tidigare niivåvakter krånglat och varit orsak till att länspumpar "brunnit" (ett vedertagetbegrepp som avser att tex en länsump går sönder genom att det blir överhetning inne i pumpen - behöver inte bli nån synbar brand)

Om jag skullesatt in en automatisk länspump,så skulle jag kopplat den direkt på batteriet, via en hängsäkring. En autmatisk länspump skall alltid fungera utan brytare emellan.

 

 

 

Tack för tipset, då förstår jag. Jag köpte snäppet under den automatiska länspumpen från Rule. 

De har en automatisk länspump med inbyggd nivåvakt, är det den du menar?

 

Mitt batteri är på 92AH men jag har haft det hemma över vintern och underhållsladdat den en gång innan sommarsäsongen. Det var ungefär 1 vecka innan sjösättning. Räcker det? Den köptes några veckor efter förra års sjösättning, så den är relativt ny! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående länspumpar.

Man kan väl aldrig få för många sådana ombord.

Elektriska är ju bra, men underskatta inte en manuell pump, vem har sagt att du har el ombord den dagen du behöver länspumpa? om Mr Murphy har ett finger med i spelet den dagen är den läckande båten garanterat strömlös. Det brukar vara vanligt med både elektrisk och manuell i många båtar.

 

Hålet, vad bra att du hittade läckan!

Jag hade nog gjort så att jag hade tagit upp båten, skruvat loss, som redan föreslagits, sedan borrat upp hålet och kört med en försänkare genom det yttersta lagret, alltså genom gelcoaten, sedan inspekterat noga och känt med en syl eller kniv om laminatet känns svampigt, isåfall har du en större skada, men hoppas inte det.

Jag hade även värmt på med en varmluftspistol för att torka ut innan jag hade åtgärdat detta hål.

Jag hade i år flera, över 20 stycken i nederkanten av min akterspegel, efter gamla trimplan, och förra årets delvis misslyckade försök att montera interceptorer istället. Efter tips härifrån tätades dessa hål med epoxi och glasfiber.

 

Jag gjorde så här, och så tycker jag också att du kan göra:

Borra upp hålet till omkring 7-8mm, försänk genom gelcoaten, torka ut med värme.

Blanda epoxi i en burk, klipp ned en liten bit glasfiberväv i epoxin, tar på engågshandskar och kanske även andningsskydd, rör ihop denna blandning och knö in den i hålet, låt härda, slipa, eventuellt får du antagligen efterjustera och slipa igen. Måla sedan med epoxifärg och vanlig bottenfärg.

 

Därefter monterar du givaren (eller-vad-det-är-för-något) i ett nyborrat hål, vid sidan om lagningen.

Borra detta hål så snålt som möjligt, ja alltså 0,25-0,5 mm mindre än vad som är rekommenderat för aktuell skruv, kladda in valfri marintätning i hålet och på skruven (jag använde Biltemas i år, annars har jag slaviskt använt Sikaflex) sedan skruvar du fast "vad-det-nu-är-för-något" med en högkvalitativ rostfri skruv, antingen självgängande eller maskinskruv med mutter på insidan, det förstnämnda är ju betydligt lättare med maskinskruv och mutter på insidan måste du ju ha en liten och smal assistent.

Om nu hålet är trångt går det trögt, och det finns en risk att du drar sönder skruven om du använder skruvdragare, så tipset om underdimension kanske inte är jättebra, men så gjorde i alla fall jag.

 

Marina tätningsmassor i all ära, men ett sådant här genomgående hål som har läckt, tycker jag att man skall plasta eller epoxyplasta igen ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade i år flera, över 20 stycken i nederkanten av min akterspegel, efter gamla trimplan, och förra årets delvis misslyckade försök att montera interceptorer istället. Efter tips härifrån tätades dessa hål med epoxi och glasfiber.

 

Jag gjorde så här, och så tycker jag också att du kan göra:

Borra upp hålet till omkring 7-8mm, försänk genom gelcoaten, torka ut med värme.

Blanda epoxi i en burk, klipp ned en liten bit glasfiberväv i epoxin, tar på engågshandskar och kanske även andningsskydd, rör ihop denna blandning och knö in den i hålet, låt härda, slipa, eventuellt får du antagligen efterjustera och slipa igen. Måla sedan med epoxifärg och vanlig bottenfärg.

 

Därefter monterar du givaren (eller-vad-det-är-för-något) i ett nyborrat hål, vid sidan om lagningen.

Borra detta hål så snålt som möjligt, ja alltså 0,25-0,5 mm mindre än vad som är rekommenderat för aktuell skruv, kladda in valfri marintätning i hålet och på skruven (jag använde Biltemas i år, annars har jag slaviskt använt Sikaflex) sedan skruvar du fast "vad-det-nu-är-för-något" med en högkvalitativ rostfri skruv, antingen självgängande eller maskinskruv med mutter på insidan, det förstnämnda är ju betydligt lättare med maskinskruv och mutter på insidan måste du ju ha en liten och smal assistent.

Om nu hålet är trångt går det trögt, och det finns en risk att du drar sönder skruven om du använder skruvdragare, så tipset om underdimension kanske inte är jättebra, men så gjorde i alla fall jag.

 

Marina tätningsmassor i all ära, men ett sådant här genomgående hål som har läckt, tycker jag att man skall plasta eller epoxyplasta igen ordentligt.


Jag har gjort nåt liknade vid några tillfällen.

Borrat igenom befintligt hål med ett borr som har nån mm större diameter än skruven/hålet i fråga. Det för att det skall va rent i hålet. Försänkt från bägge sidor. Sett till att det blir så torrt som möjligt. 

En vävtejpsbit på undersidan av hålet och sen fyllt med ren laminerngsepoxy.

Jag har inte blandat i nån glasfiber i epoxyn. Helt intakt efter 10 år.

 

Epoxyplugg.jpg.b3d1440435866fceb12770c7bab1d93d.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/logg-och-lodgivare.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev arrebarre:

Tack för tipset, då förstår jag. Jag köpte snäppet under den automatiska länspumpen från Rule. 

De har en automatisk länspump med inbyggd nivåvakt, är det den du menar?

 

Mitt batteri är på 92AH men jag har haft det hemma över vintern och underhållsladdat den en gång innan sommarsäsongen. Det var ungefär 1 vecka innan sjösättning. Räcker det? Den köptes några veckor efter förra års sjösättning, så den är relativt ny! :)

 


En länspump tar nästan ingen "ström".  

(Vi fackidioter tänker kanske energi - även om vi skulle säga nåt annat)

En stor ström i Ampere under en kort tid blir lite energi i Ah.

Ditt batteri skulle klara att kör pumpen en hel sommar utan att laddas om det bara användes till pumpen. Det gäller även för den pumpen du har.

 

Nu kör du ju med motorn med jämna mellanrum och laddar på batteriet, så om båten ligger still i fjorton dar och du kan starta motorn, så är det helt ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Thallatha:


Jag har gjort nåt liknade vid några tillfällen.

Borrat igenom befintligt hål med ett borr som har nån mm större diameter än skruven/hålet i fråga. Det för att det skall va rent i hålet. Försänkt från bägge sidor. Sett till att det blir så torrt som möjligt. 

En vävtejpsbit på undersidan av hålet och sen fyllt med ren laminerngsepoxy.

Jag har inte blandat i nån glasfiber i epoxyn. Helt intakt efter 10 år.

 

Epoxyplugg.jpg.b3d1440435866fceb12770c7bab1d93d.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/logg-och-lodgivare.html

Skulle jag kunna få be dig länka till den epoxy du menar, så jag vet precis vad jag ska köpa för att lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Angående länspumpar.

Man kan väl aldrig få för många sådana ombord.

Elektriska är ju bra, men underskatta inte en manuell pump, vem har sagt att du har el ombord den dagen du behöver länspumpa? om Mr Murphy har ett finger med i spelet den dagen är den läckande båten garanterat strömlös. Det brukar vara vanligt med både elektrisk och manuell i många båtar.

 

Hålet, vad bra att du hittade läckan!

Jag hade nog gjort så att jag hade tagit upp båten, skruvat loss, som redan föreslagits, sedan borrat upp hålet och kört med en försänkare genom det yttersta lagret, alltså genom gelcoaten, sedan inspekterat noga och känt med en syl eller kniv om laminatet känns svampigt, isåfall har du en större skada, men hoppas inte det.

Jag hade även värmt på med en varmluftspistol för att torka ut innan jag hade åtgärdat detta hål.

Jag hade i år flera, över 20 stycken i nederkanten av min akterspegel, efter gamla trimplan, och förra årets delvis misslyckade försök att montera interceptorer istället. Efter tips härifrån tätades dessa hål med epoxi och glasfiber.

 

Jag gjorde så här, och så tycker jag också att du kan göra:

Borra upp hålet till omkring 7-8mm, försänk genom gelcoaten, torka ut med värme.

Blanda epoxi i en burk, klipp ned en liten bit glasfiberväv i epoxin, tar på engågshandskar och kanske även andningsskydd, rör ihop denna blandning och knö in den i hålet, låt härda, slipa, eventuellt får du antagligen efterjustera och slipa igen. Måla sedan med epoxifärg och vanlig bottenfärg.

 

Därefter monterar du givaren (eller-vad-det-är-för-något) i ett nyborrat hål, vid sidan om lagningen.

Borra detta hål så snålt som möjligt, ja alltså 0,25-0,5 mm mindre än vad som är rekommenderat för aktuell skruv, kladda in valfri marintätning i hålet och på skruven (jag använde Biltemas i år, annars har jag slaviskt använt Sikaflex) sedan skruvar du fast "vad-det-nu-är-för-något" med en högkvalitativ rostfri skruv, antingen självgängande eller maskinskruv med mutter på insidan, det förstnämnda är ju betydligt lättare med maskinskruv och mutter på insidan måste du ju ha en liten och smal assistent.

Om nu hålet är trångt går det trögt, och det finns en risk att du drar sönder skruven om du använder skruvdragare, så tipset om underdimension kanske inte är jättebra, men så gjorde i alla fall jag.

 

Marina tätningsmassor i all ära, men ett sådant här genomgående hål som har läckt, tycker jag att man skall plasta eller epoxyplasta igen ordentligt.

Tack snälla, ska försöka göra ovan med hjälp. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Thallatha:


En länspump tar nästan ingen "ström".  

(Vi fackidioter tänker kanske energi - även om vi skulle säga nåt annat)

En stor ström i Ampere under en kort tid blir lite energi i Ah.

Ditt batteri skulle klara att kör pumpen en hel sommar utan att laddas om det bara användes till pumpen. Det gäller även för den pumpen du har.

 

Nu kör du ju med motorn med jämna mellanrum och laddar på batteriet, så om båten ligger still i fjorton dar och du kan starta motorn, så är det helt ok.

 

 

Gud vad härligt att höra! :)

Tack, ska mäta batteriet med en multimätare med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Epoxin köpte jag på Biltema likaså glafibermattan.

 

Fast jag tror inte att du  köpte glasfibermatta, för den är avsedd för polyester. Till epoxy använder man glasfiberväv.

Det värsta är att vi alla prata "som de blinda slåss" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Fast jag tror inte att du  köpte glasfibermatta, för den är avsedd för polyester. Till epoxy använder man glasfiberväv.

Det värsta är att vi alla prata "som de blinda slåss" ;)

Ja det är väl bra om vi pratar samma språk. Visst var det glasfiberväv.^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack snälla för alla svar.

Nu fick jag tips från Edsvikens marinservice att installera en till pump där.

Fast denna pumpen ska gå direkt till batteriet och ha inbydd nivåvakt. 

 

Vad tycker ni om det och vilken pump bör jag köpa?

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Sjosattningskampanj/Inredning___VVS/ATTWOOD_SAHARA_500?id=10690

Eller t.ex:

https://www.seasea.se/vatten/pumpar/länspumpar/länspump-dränkbar-rule-automatic

?

 

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj pumpen från Rule! hos Seasea

Annars har ju den andra pumpen ett förpliktande namn, "Sahara" tänk om den kan hålla likat torrt som det är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ju goda erfarenheter av Rulepumpen. Den är ju tidsstyrd.
Skulle lägga den direkt på batteriet över en hängsäkring.

Den andra har ju inbyggd nivåvakt. Är ju lite skepptisk till nivåvakter.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Välj pumpen från Rule! hos Seasea

Annars har ju den andra pumpen ett förpliktande namn, "Sahara" tänk om den kan hålla likat torrt som det är där.

Ja namnet var verkligen fyndigt. Då blir det en sådan! Tackar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Thallatha:

Jag har ju goda erfarenheter av Rulepumpen. Den är ju tidsstyrd.
Skulle lägga den direkt på batteriet över en hängsäkring.

Den andra har ju inbyggd nivåvakt. Är ju lite skepptisk till nivåvakter.

Men dränerar den inte batteriet om den går på hela tiden? 

Just nu går min på efter typ 45-60min tack vare nivåvakten då det först då är vatten i bilgen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev arrebarre:
28 minuter sedan skrev Thallatha:

Jag har ju goda erfarenheter av Rulepumpen. Den är ju tidsstyrd.
Skulle lägga den direkt på batteriet över en hängsäkring.

Den andra har ju inbyggd nivåvakt. Är ju lite skepptisk till nivåvakter.

Men dränerar den inte batteriet om den går på hela tiden? 

Just nu går min på efter typ 45-60min tack vare nivåvakten då det först då är vatten i bilgen.

 

Nej de tidstyrda pumparna går inte hela tiden. De gör ett startförsök ca var 3,e minut. Finns det inget vatten, så stoppar pumpen igen.

 

Min nyaste pump - i min bohusjulle - gör ett så kort startförsök att jag inte ens hör att den startar. (Är visserligen hörselskadad med hörapparater) När jag sjösatte båten i våras och annslöt batteriet, fick jag känna på pumpen så att den verkligen startade. Startrycket var så kort att jag nästan inte kände det. För att va helt säker öste jag i ett antal pytsar med vatten i båten, så att jag såg att den erkligen pumpade.

Som jag skrev tidigare, så håller en sån Rule tidstyrd pump minöppna bohusjulle läns en hel sommar på ett 75 Ah batteri som är fuladdat på våren och inte laddas under hela sommaren.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev arrebarre:

Ja namnet var verkligen fyndigt. Då blir det en sådan! Tackar! :)

Jag menade visserligen tvårtom, liksom Thalatta rekommenderar jag pumpen från Rule, den som var dyrare och finns på Seasea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag menade visserligen tvårtom, liksom Thalatta rekommenderar jag pumpen från Rule, den som var dyrare och finns på Seasea.

Jag var otydlig i mitt svar, jag förstod att du menade Rule pumpen. Så det blir en rule pump med inbyggd nivåvakt. Tackar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är nu uppe, det saknades en skruv där tryckloggen sitter. Ska göra rent hålet, torka, lägga sikaflex tätning där och därefter föra in en skruv. 

Det är vanlig skruv som gäller ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...