Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arrebarre

Vatten i motorutrymme! Hjälp!

Rekommendera Poster

Till min förvåning har det läckt in mycket vatten i motorutrymmet. Pumpen kortsluter hela tiden, troligen för att kablarna till den är dränkt i vatten. Vattnet har iaf inte nått batteriet. 

 

De bytte drev på min båt innan sjösättning, men enligt dem kan det inte ha med det att göra. Den har dock aldrig läckt in vatten i dessa mängder? 

Vad göra? Jag hinkar ur den i skrivande stund.

 

IMG_20180514_155749.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla var det kommer ifrån, ser dock trångt ut. Kan du torka torrt eller kommer det in så mycket att du inte hinner?

Läcker det även när motorn är avstängd?

Genomföringar, dyvika , sköld mot akterspegel, bälgar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev arrebarre:

De bytte drev på min båt innan sjösättning, men enligt dem kan det inte ha med det att göra.

 

 

Inget läckage -> byte av drev -> läckage

 

Det kan givetvis vara en väldans massa som ligger bakom i ditt fall men det är ändå ett sammanträffande och en märklig slutsats. Har dom sett läckaget eller gissar dom på telefon bara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Gelis:

Du måste kolla var det kommer ifrån, ser dock trångt ut. Kan du torka torrt eller kommer det in så mycket att du inte hinner?

Läcker det även när motorn är avstängd?

Genomföringar, dyvika , sköld mot akterspegel, bälgar.

 

Jag hinner torka, men saken är den att just det sista, de sista centimetrena kan min externa handhållna pump inte ta ur, får ta en handduk eller trasa och försöka ta ut allt. Det ser iaf inte ut att komma från motorn, och det läcker inte så snabbt så man ser vart det kommer ifrån. Den har bara stått sedan i fredags eftermiddag.

 

En sak jag har märkt är att bilge pumpen inte fungerar, så fort jag trycker på fuse boxens säkringsknapp ( ingen fuse, bara knappar), och sätter på bilgen kortsluter den igen. Den har med andra ord inte kunnat pumpa ur vattnet i helgen. Försöker ta reda på vad det kan bero på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Inget läckage -> byte av drev -> läckage

 

Det kan givetvis vara en väldans massa som ligger bakom i ditt fall men det är ändå ett sammanträffande och en märklig slutsats. Har dom sett läckaget eller gissar dom på telefon bara? 

 

Jag tänker precis som dig, den har aldrig läckt såhär innan bytet av drevet. Inte denna mängden. 

Men min bilge pump fungerar ej och kortsluter hela tiden. Har rensat inne i den men den går inte ens på, tror antingen kablarna är fuktiga någonstans eller att själva pumpen är sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tråkig händelse.

 

Hände mej sommaren 2015. Kom ut långt ut i skärgården och såg fram i mot en långhelg. Döm till min förvåning när vi lägger till ska jag bara rent rutinmässigt kolla i motorrummet, Fylld med vatten 80 liter färskvatten!

 

Då hade blandningsventilen till varmvattensberedare lossnat  under färden ut  och tömt hela  färskvattentanken i motorrummet. Måste ha suttit löst när vi lämnade hamnen.  tur i oturen var att jag visste va det var som orsakade problemet.

 

Jag hoppas i ditt fall du hittar felet och snabbt kan åtgärda det.

 

Har du beredaren i motorutrymmet?

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag förstår känslan. Så tråkigt... 

Vet faktiskt inte vad beredaren är eller var den är. Jag har en Volvo Penta 4.3gxi-e. Ska försöka googla och se var den är. 

 

Ska försöka byta ut länspumpen imorgon med. Sen behöver jag se varför den tar in vatten. 

 

Tack, det hoppas jag med. :)

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev arrebarre:

Vet faktiskt inte vad beredaren är eller var den är. Jag har en Volvo Penta 4.3gxi-e. Ska försöka googla och se var den är. 

 

Beredaren ( varmvattenberedare ) är ett tillbehör som gör att det blir varmvatten till pentryt. Dom flesta mindre båtar har ingen sådan. Så med andra ord så har den inget med motortypen att göra.

Den drivs av motorns varma kylvatten (via en värmeväxlare i beredaren). Och där kan naturligtvis finnas en läckagekälla via slangar och kopplingar.

Den ser ut som en stor rund burk, men har du inget varmvatten i båten så har du troligtvis ingen varmvattenberedare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första grejen att kolla är väl om det är sjövatten? ligger du i havet så smaka på det, är det salt?

Sedan fungerar hushållspapper som bra läcksökare, det syns direkt om det blir eller har varit blött. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev gusvo085:

Första grejen att kolla är väl om det är sjövatten? ligger du i havet så smaka på det, är det salt?

Sedan fungerar hushållspapper som bra läcksökare, det syns direkt om det blir eller har varit blött. 

Ja håller absolut med om det, fösta testet, doppa en finger i slagvattnet och smaka försiktigt.

Smakar det olja eller bensin (eller diesel, för dom som har sådan motor ombord)?

Sött eller salt? (ja beroende på om du har båten i söt-, bräckt eller havsvatten).

Smakar det glykol?

Ja sedan om septiktanken har läckt, kan du ju föreställa dig hur det smakar, eller luktar, det är därför jag tycker man skall smaka försiktigt...

 

Min erfarenhet är att de ofta är färskvattnet som läcker. Efter pentrypumpen har man i allmänhet en himla massa slangkopplingar med mer eller mindre väl åtdragna slangklämmor. Ett annat symtom på det är att pentrypumpen ofta startar, oftast precis då man lagt sig för natten.

 

Men inte för ty, man kan ju misstänka att något av motorns vätskor läcker när motor och kylvattenpumpar är igång, så smaktestet kan ge dig vägledning här.

Jag vet med mig att jag haft minimala läckor på olika båtar efter kylvattenpumpen eller vid sjövattenfiltret, det märks inte med en gång, men efter några timmars motorgång finns det en betydande mängd saltvatten (i mitt fall) i kölsvinet.

 

Så det kan bli en kryptur med akrobatiska manöver runt i kring i båtens mer eller mindre dolda utrymmen med en slangklämmeskruvmejsel i högsta hugg! Och då hoppas på att det är en ofarlig och billig läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gelis:

 

Beredaren ( varmvattenberedare ) är ett tillbehör som gör att det blir varmvatten till pentryt. Dom flesta mindre båtar har ingen sådan. Så med andra ord så har den inget med motortypen att göra.

Den drivs av motorns varma kylvatten (via en värmeväxlare i beredaren). Och där kan naturligtvis finnas en läckagekälla via slangar och kopplingar.

Den ser ut som en stor rund burk, men har du inget varmvatten i båten så har du troligtvis ingen varmvattenberedare.

Ok tack för hjälpen. Jag har inget varmvatten, pentry eller toa på min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Första grejen att kolla är väl om det är sjövatten? ligger du i havet så smaka på det, är det salt?

Sedan fungerar hushållspapper som bra läcksökare, det syns direkt om det blir eller har varit blött. 

Tack för svar. Det smakar sötvatten, ligger i Mälaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt märkte jag att efter vintern så har jag några vinkelanslutningar till färskvattnet som läcker. Precis som att packningarna krymper o då läcker dom. Jag skruvar isär dessa o byter packningarna och trycker ihop kopplingarna o sen är det tätt. Vet inte om det är kylan eller att systemet är tömt på vattnet som gör detta, men lätt stt fixa! Fast jag upptäckte det genom att pumpen till vattnet hördes..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kjellman:

På min båt märkte jag att efter vintern så har jag några vinkelanslutningar till färskvattnet som läcker. Precis som att packningarna krymper o då läcker dom. Jag skruvar isär dessa o byter packningarna och trycker ihop kopplingarna o sen är det tätt. Vet inte om det är kylan eller att systemet är tömt på vattnet som gör detta, men lätt stt fixa! Fast jag upptäckte det genom att pumpen till vattnet hördes..

Jaså, vart sitter dessa ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev arrebarre:

Tack för svar. Det smakar sötvatten, ligger i Mälaren. 

Då var det inte så mycket till ledtråd.

 

Står du fortfarande och öser, eller har du kanske känt runt på allt du kommer åt, dragit åt alla slangklämmor? Var KAN  det läcka in? Läcker det mer eller enbart vid motorgång?

 

Vet inte riktigt hur det ser ut men kan du torka hyfsat torrt och lägga papper runt drevet så du kan kan se om vattnet kommer från drevet eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt länspump nu iaf så jag har lite skydd från att den ska skydda. Den gamla kortslöt hela tiden. Den fungerar med auto switchen dock inte manuellt alls. Någon som vet varför ? Säg

Se videon. 

 

https://photos.app.goo.gl/w7aP1QUUFRFvAfCD2

 

Har heller inte lyckats lokalisera läckan. Behöver tömma mer vatten med hjälp av pumpen. 

 

Hade velat installera pumpen längre ner i skrovet men vågar inte skriva rakt in i skrovet. Detta då pumpen av en anledning är monterad på en höjd.  

IMG_20180515_135752.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev arrebarre:

Jaså, vart sitter dessa ? 

Jag följde vattenledningarna in i båten in i motorrummet och hittade två kopplingar/vinklar innan vattenpumpen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har ju ingen toa, inget pentry och inget varmvatten.

Så då kan vi väl avskriva risken för färskvattenrelaterat fel om det inte är en bortglömd vattendunk som läcker.

Jag skulle lägga all energi på att verifiera drevinstallationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-15 vid 15:17 skrev Gundj:

TS har ju ingen toa, inget pentry och inget varmvatten.

Så då kan vi väl avskriva risken för färskvattenrelaterat fel om det inte är en bortglömd vattendunk som läcker.

Jag skulle lägga all energi på att verifiera drevinstallationen.

 

Jag ska kika mer på vattenledningen in och ut ur sjövattenkylaren. 

Det jag har ringat in nedan är sjövattenkylaren antar jag, den har en stor slang in, och en ut. Ska även se vart dessa går. 

 

Angående drevinstallationen så kommer marinservice hit imorgon, får hoppas att den nya pumpen hinnar pumpa ut vatten tills imorgon eftermiddag vid 13 tiden då marinservicen kommer. 

 

Installerade iaf en ny pump med den befintliga nivåvakten som fungerar nu iaf. Tyvärr har jag ingen underhållsladdare för att ladda batteriet över natten. Men den klarade sig 1 natt utan det och pump så det lär inte vara sämre nu, mer än att den kanske förbrukar massa batteri.

 

 

 

vattenkylaren.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev arrebarre:

Tack för svar. Det smakar sötvatten, ligger i Mälaren. 

Ok... då blir det att testa smaklökarna, smaka på Mälarens vatten och på det vattnet du har i tanken, skillnad, och slutligen på vattnet i motorrummet, skillnad?

 

Kanske har någon redan nämnt det, men skärskåda motorrummet när motorn är igång, en sådan där spegel på långt skaft kan underlätta felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok... då blir det att testa smaklökarna, smaka på Mälarens vatten och på det vattnet du har i tanken, skillnad, och slutligen på vattnet i motorrummet, skillnad?

 

Kanske har någon redan nämnt det, men skärskåda motorrummet när motorn är igång, en sådan där spegel på långt skaft kan underlätta felsökningen.

 

Det smakar likadant enligt mig. De kommer och tittar på den imorgon, så ska försöka skärskåda igenom motorutrymmet tills dess för att eventuellt hitta läckan. Läste även online att jag bör kolla speedometern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Speedometern"  kallas även för "trycklogg", den funkar så att vatten trycks in i ett framåtriktat rör, in i en lång slang och fram till ett instrument som egenligen är en slags barometer. Är vanligare i mindre båtar med utombordar än i större med inombordsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-15 vid 19:28 skrev Georg_Ohm:

"Speedometern"  kallas även för "trycklogg", den funkar så att vatten trycks in i ett framåtriktat rör, in i en lång slang och fram till ett instrument som egenligen är en slags barometer. Är vanligare i mindre båtar med utombordar än i större med inombordsmotor.

Jaha då förstår jag. Jag har ingen aning vart det läcker ifrån fortfarande, så får vänta.på marinservice imorgon. Den lär klara sig över natten med en fungerande pump iaf. 

 

Någon som vet varför bilge pumpens lampa lyser hela tiden när jag kopplar in Rule länspumpen? Pumpen fungerar dessutom ej med båtknappen på dashboard, dvs ej manuellt. Bara automatiskt via nivåvakten. 

 

Risken finns ju faktiskt att den alltid har läckt lite men länspumpen har hunnit pumpa ut i tid, samt att jag endast märkte detta nu när pumpen var sönder. 

 

Men chansen för det är minimal då jag hade hört länspumpen jobba då och reagerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt så blir det typ 5 cm innan pumpen går på automatiskt.

 

Om den kortsluter så borde ju säkring gå. Annars skulle ju vattnet bli strömförande!? Eller?

 

Kan du haft en ispropp som spräckt något under vintern?

 

Hör du att det rinner in?

 

Kan du stänga kran till inkommande havsvatten? Om du kan det och det fortfarande läcker så skulle jag tro att det är orätt vid någon bälg.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

1.kommer det in vatten om motorn är avstängd?

2. Kommer det in vatten om motorn är igång?

 

om 1 gäller någon skrov genomföring läcker, bälg, runt sköld eller annan anslutning? Torka torr och vänta och se om det kommer in något.kolla med lampa och lys och leta noga.

 

om 2 gäller kolla alla anslutningar som är trycksatta av impeller/ interna vattenpumpen. Anslutning för anslutning börja bak och leta efter vatten sprut/dropp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat så där "superintelligent" förslag är följande:

Tag upp båten på land, läcker det fortfarande? isåfall är det färskvattnet.

 

Ett lättare och mer sansat förslag är detta:

Öppna tappkranarna och töm färskvattentanken genom dessa och diskho/tvättfat.

Då kan du ju i alla fall utesluta färskvattensystemet OM det nu skalle sluta att läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lawner:

I min båt så blir det typ 5 cm innan pumpen går på automatiskt.

 

Om den kortsluter så borde ju säkring gå. Annars skulle ju vattnet bli strömförande!? Eller?

 

Kan du haft en ispropp som spräckt något under vintern?

 

Hör du att det rinner in?

 

Kan du stänga kran till inkommande havsvatten? Om du kan det och det fortfarande läcker så skulle jag tro att det är orätt vid någon bälg.

I see. Säkringen går, precis som du säger. Det är dock en knapp jag trycker på för att återställa den; det är alltså ingen fysisk säkring vad jag ser. 

 

Har ingen aning om det varit en ispropp. 

 

Jag hör inte att det rinner in, det sker sakta. Menar du slang/kranen till sjövattenkylaren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pidde:

Hej

1.kommer det in vatten om motorn är avstängd?

2. Kommer det in vatten om motorn är igång?

 

om 1 gäller någon skrov genomföring läcker, bälg, runt sköld eller annan anslutning? Torka torr och vänta och se om det kommer in något.kolla med lampa och lys och leta noga.

 

om 2 gäller kolla alla anslutningar som är trycksatta av impeller/ interna vattenpumpen. Anslutning för anslutning börja bak och leta efter vatten sprut/dropp

Hej och tack för svar!

 

1. Yes det gör det. 

2. Yes det gör det. 

 

Ska be dem kika på detta idag tillsammans med mig, tack; återkommer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev arrebarre:

I see. Säkringen går, precis som du säger. Det är dock en knapp jag trycker på för att återställa den; det är alltså ingen fysisk säkring vad jag ser. 

 

Har ingen aning om det varit en ispropp. 

 

Jag hör inte att det rinner in, det sker sakta. Menar du slang/kranen till sjövattenkylaren?

 

 

JUPP om du har sjövattenintag i botten till motorn så finns där en kran. 

 

Det kan vara vattenintag via drevet men det tror jag inte det brukar va på 4.3an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HITTAT LÄCKAN!! 

Se videon. Tror ni det är något jag kan lösa själv eller ska jag vänta på marinservice som dem tyckte jag skulle göra.

Jag har sikaflex sillikon för marint bruk i båten om det hjälper. 

Det ser ut som att det rinner från en av skruvarna som dem monterat väldigt dumt.

 

OBS!! Titta på videon i helskärm. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...