Jump to content
Thursday 23 May 2024
Sign in to follow this  
mikaojje

Volvo Penta styrcylinder - "skakar" - Video

Recommended Posts

Hej

Känns som min styrcylinder håller på att ge sig, svårt att förklara men den hoppar lite när man svänger. 

Någon som råkat ut för liknande? Förslag på åtgärd eller ingen alls och vänta till de blir

värre? 

Min styrcylinder https://www.youtube.com/watch?v=sn5_PE8xftw

Hittade liknande video, dock mycket värre. 

Förmodligen något som kärvar. Koppla loss styrarmen och vrid på drevet för att känna om styrleden kärvar. Det kan också vara styrkabeln.

Av känsla tror jag inte det kärvar, ratten är väldigt följsam räcker med lillfingret. Man kan se att de inte är styrvajern som orsakar rycket/hoppandet.

Det att den hoppar till efter den gått u i ändläge och skall tillbaka. 

Antar att det är då oljan byter riktning i cylindern och pressar åt andra hållet?

2018-05-14 vid 15:06 skrev mikaojje:

Av känsla tror jag inte det kärvar, ratten är väldigt följsam räcker med lillfingret. Man kan se att de inte är styrvajern som orsakar rycket/hoppandet.

Det att den hoppar till efter den gått u i ändläge och skall tillbaka. 

Antar att det är då oljan byter riktning i cylindern och pressar åt andra hållet?

Nja, oljeflödet leds om men knappast för att "pressa åt andra hållet"!!?
[Vore ju orimligt förvirrande ifall rodret vid ändläge - av sig självt - plötsligt skulle börja röra sig åt motsatt håll vid fortsatt fullt rattutslag?]

Snarare leds väl oljeflödet om till nån förbiledande shuntkanal för att avlasta den då hårt arbetande pumpen.
[Är ju onödigt och rent av skadligt att pressa rodret ytterligare när det redan nått ett av sina två ändlägen.]

Den funktionen - alltså att minska oljetrycket genom öppnandet av en inre förbiledning/shuntning/bypass vid övertryck är "normalstandard" - styrs traditionellt alltid av en sorts säkerhetsventil som öppnar shuntpassagen vid riskabelt högt tryck!?
[En sådan säkerhets/övertrycksventil måste ju sitta nånstans inuti det slutna oljesystemet för att alls kunna reagera vid förhöjt tryck. (Alternativen ligger alla nånstans inuti trycksystemet, antingen pumpen eller i hydraulcylindern, men allra bästa stället är nog där trycket kan stegras snabbt och där ventilens öppning påverkar mest?)]

Det du ser som ryckningar är vad jag förstår normala horisontella rörelser orsakade av ventilens jobbande för att reducera skadligt högt tryck. (Den horisontella ryckningen längs  "actuators" bana är normalt ryckfri men inte vid kärvande. (Blir alltså normalt tvärstopp vid absoluta roder-ändlägen men förhoppningsvis inte  i andra mellanlägen?)

Rollen påpekade ovan att något förmodligen kärvar och jag håller med!
[Alternativt men osannolikt kan något ha pajat funktionen hos säkerhets/övertrycks-ventilen, typ fjäderbrott. Sådana ventiler är busenkla och består normalt av en spiralfjäder-belastat kula som pressas mot en flödesöppning. Ifall trycket ökar mer än specifikationen tillåter så pressas fjädern ihop såpass att det avsiktligt börjar läcka, läs att ventilen gör sitt jobb. (Knappast sannolikt, men spiralfjädrar kan med tiden brista eller mattas. Knappast troligt här, men men.)]

Det att ratten känns lillfinger-lätt att rotera är ju egentligen hela meningen med styrservon så den gör ju det, nästan oavsett problem? (Men det "ryckande beteendet" hos styrservot i denna MG-forumtråd kan väl orimligen bero på kärvande ratt/styrvajrar, både Rollen och jag gissar ju istället kärvande roderrörelse i första hand?)

Bara funderingar, hoppas mitt inlägg är till hjälp!?
Länkar följande: Frisläppt men gammal sv/vit filmlänk från 1955, tyvärr fortfarande oöverträffat pedagogisk vad gäller att presentera mening och funktion hos styrservon på enklast begripliga sätt?

Edited by Thomas-1

10 minuter sedan skrev Thomas-1:

Nja, oljeflödet leds om men knappast för att "pressa åt andra hållet"!!?
[Vore ju orimligt förvirrande ifall rodret vid ändläge - av sig självt - plötsligt skulle börja röra sig åt motsatt håll vid fortsatt fullt rattutslag?]

Vi menar nog samma sak, när jag byter riktning (svänger) på drevet/ratten byter oljan riktning i vad de i filmen kallar power cylinder. Det är då det horisontella ryckandet uppstår. Spelar ingen roll om det gör i ändläge eller ej. 

Snarare leds väl oljeflödet om till nån förbiledande shuntkanal för att avlasta den då hårt arbetande pumpen.
[Är ju onödigt och rent av skadligt att pressa rodret ytterligare när det redan nått ett av sina två ändlägen.]

Den funktionen - alltså att minska oljetrycket genom öppnandet av en inre förbiledning/shuntning/bypass vid övertryck är liksom normalstandard - styrs traditionellt av en sorts säkerhetsventil som öppnar shuntpassagen vid riskabelt högt tryck!?
[En sådan säkerhets/övertrycksventil måste ju sitta nånstans inuti det slutna oljesystemet för att alls kunna reagera vid förhöjt tryck. (Alternativt nånstans inuti pumpen eller i hydraulcylindern, men bästa stället är nog där trycket kan stegras snabbt och där ventilens öppning påverkar mest?)]

Det du ser som ryckningar är vad jag förstår normala horisontella rörelser orsakade av ventilens jobbande för att reducera skadligt högt tryck. (Den horisontella ryckningen längs  "actuators" bana är normalt ryckfri men inte vid kärvande. Blir alltså normalt tvärstopp vid absoluta roder-ändlägen men knappast i andra mellanlägen?)

Jo rycker uppstår tyvärr oavsett om det är i ändläge eller ej. Man märker det när man manövrerar i hamn då man känner i ratten att de "rycker" när man byter riktning på roderrörelse/rattutslag. 

Rollen påpekade ovan att något förmodligen kärvar och jag håller med!
[Alternativt men osannolikt kan något ha pajat funktionen hos säkerhets/övertrycks-ventilen, typ fjäderbrott. Sådana ventiler är busenkla och består normalt av en spiralfjäder-belastat kula som pressas mot en flödesöppning. Ifall trycket ökar mer än specifikationen tillåter så pressas fjädern ihop såpass att det avsiktligt börjar läcka, läs att ventilen gör sitt jobb. (Knappast sannolikt, men spiralfjädrar kan med tiden brista eller mattas. Knappast troligt här, men men.)]

Det att ratten känns lillfinger-lätt att rotera är ju egentligen hela meningen med styrservon så den gör ju det, nästan oavsett problem? (Men det "ryckande beteendet" hos styrservot i denna MG-forumtråd kan väl orimligen bero på kärvande ratt/styrvajrar, både Rollen och jag gissar istället kärvande roderrörelse i första hand?)

Hur menar du kärvande roderrörelse? Skulle styrtappen (tror den kallas så) kärva? Dvs hela den delen som sitter i skölden? 

Bara funderingar, hoppas mitt inlägg är till hjälp!
Länkar följande: Frisläppt men gammal sv/vit filmlänk från 1955, tyvärr fortfarande oöverträffat pedagogisk vad gäller att presentera meningen med styrservon på enklast begripliga sätt?

Tacksam för all input! 

Pratade med en som renoverar hydrauldelar för just Volvo Penta. Han menade att styrcylindern håller på att ge sig men att ja kan köra som vanligt. 

Vad tror ni?