Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
--A--

Felsökning hydraulisk jollelyft

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har en hydraulisk lyft för gummibåten bak på badbryggan. Denna lyft satt monterad när vi köpte båten och jag vet därför inte så mycket om den.

Från sjösättning i år så har den dock inte fungerat som tidigare. Funktionen består av en manöver knapp med upp och ner. När man trycker ner så glider lyften saka ner medans när man trycker upp så går motorn och lyften reser sig. Hydraulkolvarna kommer från ett Mercruiser drev av okänd typ med offeranoder.

När lyften står rakt ut från båten så är den ca 15 cm över vattenytan och passar även perfekt som badbrygga för barnen.

 

Felet som jag nu upplever är att det bara är kolven på babord sida som går att manövrera, den på andra sidan upplevs som stum. Detta känns mycket märkligt då båda cylindrarna är kopplade via T-rör till samma pump. Det elektriska sitter tyvärr bakom varmvattenberedaren och är mycket svårt att komma åt men jag lyckades få en bild. Jag hittar inget märke på pumpen och kan således inte hitta något datablad eller manual för den.

 

Kan det vara för lite olja i pumpen (det saknas markering om hur max och min, nu är den halvfull)?

Kan felet vara i den elektriska delen?

 

Tacksam för tips kring hur jag kan felsöka detta vidare!

Jollelyft.jpg

Redigerad av --A--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...